Grävmaskiner

Ny grävare?

62 inlägg 19666 visningar 16 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Ny grävare?

Camaro1969  
Pruppen skrev:Men är det priset på hydraulcylindrarna som ska avgöra?
Blir väldigt konstig prissättning på saker som i princip aldrig behöver bytas.
Bättre då kolla på vad slitgrejer kostar, packningssatser, filter m.m

du såg ju priset på ljuddämparen med... en burk 50 cm lång och 20 cm i diameter :)

jag hade inge anndra priser än dessa :)

Användarvisningsbild

valtraa93  
#885326Apropå prispåslag. När jag läste ditt inlägg Tralsmo, kom jag att tänka på en händelse som inträffade för 50 år sedan. Jag var nyutexaminerad ingenjör och jobbade som arbetsledare på ett bygge. Vi hade gjort ett extrajobb som jag prissatte, det var på cirka 10 000:- , vilket kanske motsvarar 100 000 idag. Visade min prissättning för chefen. Han grunnade en stund. Sedan frågade han om beställaren var närvarande när vi gjorde jobbet. Jag svarade att de inte var det. Chefen grunnade ytterligare en stund. Sedan skrev han till en nolla efter min slutsiffra och skickade iväg fakturan. Kunden betalade utan att protestera.
Min erfarenhet efter 50 år i byggbranschen är att det är ofta de offentliga beställarna, som ju betalar med skattepengar och inte egna, som har dålig koll på vad som är en rimlig kostnadsnivå. Det finns en orsak till att byggprojekt ofta blir mycket dyrare än vad beställarna budgeterat, nämligen bristande kunskap.

Tralsmo  
#885327Intressant kommentar @valtraa93.

När la läste din kommentar så kom ja å tänka på va en kompis till mig berättade.
Han bygger kontorslandskap lite här å var.
Både inom å utom landet.
En del är så hemligt så han får skriva på papper för å inte glappa me truten.

Allafall skulle de fram en offert på ett sånt här kontorsbygge.
I en del hyrda lokaler så får de ju inte göras ändringar på själva byggnaden utan allt måste va löst men ändå ordentliga väggar å tak å all el måste kopplas till befintliga uttag.

Allafall räknade min kompis ut va de skulle kosta i tid å material.
Där smög de sig ochså in nån nolla extra på slutet å ingen sa ens flaskhals om saken.

Användarvisningsbild

valtraa93  
#885331För att hålla mig till tråden: Jag köpte en begagnad grävare av en kompis, en Volvo ECR58. Den fick ersätta min gamla traktorgrävare som gårdsmaskin. Väldigt smidig och lättarbetad. Men jag håller med Grålle 52, ska man ut i skogen bland stubbar och stenar behövs en tyngre maskin med stålband.

Användarvisningsbild

Huggar Herman  
valtraa93 skrev:För att hålla mig till tråden: Jag köpte en begagnad grävare av en kompis, en Volvo ECR58. Den fick ersätta min gamla traktorgrävare som gårdsmaskin. Väldigt smidig och lättarbetad. Men jag håller med Grålle 52, ska man ut i skogen bland stubbar och stenar behövs en tyngre maskin med stålband.

Jag har dess "storebror", ECR88 och det är en riktigt trevlig och mångsidig maskin som klarar mycket, men för grovbrytning av väg eller plocka stora stenar och stubbar så blir den för tunn och tar mycket stryk. Har man tänkt köra mycket sånt så bör man sikta på en betydligt större maskin, minst 15 ton, helst 20 eller mer. Jag tycker mig också ha märkt att de större maskinerna tål betydligt mer timmar innan man måste börja byta saker på dem. Ska man köra snällare planering och dikning är 8 - 9 ton perfekt tycker jag.

Användarvisningsbild

Elis76  
#885520Vi har också en Volvo ECR 88D här. Den är fullt tillräcklig för våra behov och den går att transportera på en specialvagn efter en kraftigare jordbrukare.

Behöver jag en större maskin kallar jag på en bekant i byn som kommer med sin CAT. Tycker inte det finns något incitament att ha en motsvarande maskin själv.

https://www.cat.com/sv_SE/products/new/equipment/excavators/medium-excavators/126531.html

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#885563Letar också lämplig nyare maskin. Ett måste att flytta enkelt med 5t traktor, så runt 7-8t verkar vara max innan det behövs dyr vagn.
Behöver inte kortrumpa, så just nu tittar jag på ec60. Stållarv verkar behövas om man ska rensa diken i skogen?
Många verkar ha direktinfäst rototilt. Bra?
Skiljer det mycket i markfrigång mellan olika märken?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#885600Direktinfäst rototilt känns väldigt obra. Den gången du ska gå lös på en sten som är lite i överkant till vad maskinen mäktar med. Då har du kanske ingen rototilt sen. Rototilt är nog bra om man ska plantera tulpaner, typ.

Användarvisningsbild

Elis76  
#885664Sitter en rotortilt som extra tillbehör på ECR88:an här uppe. Är perfekt när man planerar eller öppnar upp gamla diken. Behöver man den inte kan man koppla bort den.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Skogsola skrev:Direktinfäst rototilt känns väldigt obra. Den gången du ska gå lös på en sten som är lite i överkant till vad maskinen mäktar med. Då har du kanske ingen rototilt sen. Rototilt är nog bra om man ska plantera tulpaner, typ.

Jo, så ser jag det åxå. Rototilten ska gå att lägga av tex vid markberedning där man kör många dagar i följd utan behov
att snurra något eller vid hårdkörning där man är rädd att söndra rototilten.

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#885735Markberedning med midigrävare på 5-7 ton kan väl inte vara någon höjdare på normal skogsmark? Mycket snirklande runt stubb och sten.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#885738Det går inte överallt men det går bättre än man skulle tro.

Användarvisningsbild

Elis76  
#885746@Slurfi och @Tralsmo

Vad har ni för fäste på era maskiner och märke på era rotortiltar?

Jag har för mig att Åkerman har B20.

Tralsmo  
#885751Det där me fäste kommer ja ju alldrig ihåg..
Men allafall är de bm å de som är vanligast.

Åkerman en , h10bhd har ja ingen rotortillt på.
När ja köpte min runt 2014 så kollade ja på rätt många h10.
Ja hadde ju redan en lännen traktorgrävare sen 2007.
Dom flesta h10 va i min mening antingen för dyra eller i för dåligt skick.
Dom 2 intressanta som ja tittat på va en i Växjö för 245tusen och med rotortillt och rullknappar.
Den va ja inte helt nöjd med.
Den som det slutligen blev stod i Tibro å priset blev till sist 145tusen. Ingen rotortillt men helt nyrenoverad bandvagn å den är ju heavy duty. Samt tand å tilltbar planerskopa som ochså va nyrenoverade.
Det där har ja aldrig ångrat.

H7 hadde ja nån bekant som ägde å nån va ja å tittade på men de va för litet för mitt behov ansåg ja.
Ja hadde ju redan en traktorgrävare.

Min gammla lännen (1989) me converter å uppslitet grävaggregat bytte ja bort mot en nästan likadan (1991). Den hadde hydrostat och rotortillt som har fäste så den går att plocka bort.

När ja bytte traktorgrävare (2019) så var ja först inne på å köpa nåt modernare , typ tidigt 2000tal.
Men när den här ja har nu dök upp å bara hade 5000 dryga timmar å knappast ens va grävd me så slog ja till å bytte me säljaren å pengar emmelan.

Rotortilten är nog orginal på lännen men elspakarna med styrdosorna är bytta till nytt bara nåt år innan ja köpte. Det är skotarspakar , samma som ja har på min komatsu.
Blir lite kortis i huvet ibland när man kör rotortilten.
Tror det är kopplat baklänges på den men nu börjar ja komma in i de så dumt å andra.

Kan som kuriosa nämna att min granne handlar lite me allt möjligt på hobbybasis å när han markberedde me en sån där liten mini så välte han å skruvblade till hytten en del.
Själv klarade han sig oskadd.

Riga  
#915117Det blev en grävare till slut. Kan inget om grävare så följde med på Klaravik ett år och var med på några budgivningar. Tittade på några och fastnade för denna, Kubotar U55-4, 2012, 10000 timmar. Ordentligt glappig och dåliga band men tänker att det är en mycket vanlig modell så det borde åtminstone finnas delar. Bytt olja o luftfilter. Tänkte spänna banden då de var rejält slappa. Nippel o ventil var rejält rostiga (fettet sprutade ut på utsidan) så bytte. Spände bandet - jättenöjd när jag såg hur spänningen ökade för varje pumpslag. Men resultat som på bilden, drog isär en "länk" eller vad det kallas på gummilarver. Släppte spänningen men glipan var kvar. Så knappt körbart nu, då den glipande länken går över drivhjulet hur man hur det knäcker till.
Hade tänkt göra någon sorts prioriteringslista på vad som behöver fixas men nu åkte nya band upp överst.
Så som vanligt, ett steg framåt och två tillbaks.
Själva körningen går bättre än jag trodde, ganska likt tvåspak på skogskranen. Har bara lite svårt med att vinkla skopan samtidigt som jag drar åt mig bom och sticka.

TS
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).