Riga skrev:@Elis
Gissar att många arbeten är bättre att leja bort, skotning, grävning, tomtplanering m.m. Det som gör att jag trots det skaffat en liten traktor med griplastare är att då kan jag göra arbetet när jag vill och till exempel vänta in tjälen, eller som nu senast då jag lejt en trakrorgrävare. Det regnade lätt och blev ganska grisigt där han höll på. Men vad skulle man gjort - ringa återbud när den äntligen kommer efter ett par veckor?
Dessutom verkar det som att vad jag än tar mig för så växer det. Den enkla plan som fanns håller inte.
Men visst, nog är det mer ekonomiskt att lägga jobben på hög och sedan leja.
Fast som min nya bokföringshjälp sa - när börjar gården (35 Ha, 8 gamla byggnader och bostadshus från 1920) löna sig?
Hahaha! Det fanns inte i hennes värld att man lägger all sin tid och alla sina pengar på att sköta skog, dika, hålla inägor öppna och renovera gamla byggnader bara för att... ja varför?
Sent svar. Men man vårdar väl det man har tänker jag. Samt om man nu gillar att hålla på med hands-on-grejer, så är det väl toppen?
Jag har inget större behov av att åka iväg på dyr semester. Det finns precis hur mycket som helst att pyssla med här hemma, att hjärnan hela tiden kommer på nya projekt, underlättar inte heller.
Skulle bara önska att man hade mer ork o motivation.
//Henke månskensskogsbonde