Grävmaskiner

Ny grävare?

62 inlägg 19717 visningar 16 följer Svara, dela mm...  

Re: Ny grävare?

Hema  
Riga skrev:@Elis
Gissar att många arbeten är bättre att leja bort, skotning, grävning, tomtplanering m.m. Det som gör att jag trots det skaffat en liten traktor med griplastare är att då kan jag göra arbetet när jag vill och till exempel vänta in tjälen, eller som nu senast då jag lejt en trakrorgrävare. Det regnade lätt och blev ganska grisigt där han höll på. Men vad skulle man gjort - ringa återbud när den äntligen kommer efter ett par veckor?
Dessutom verkar det som att vad jag än tar mig för så växer det. Den enkla plan som fanns håller inte.
Men visst, nog är det mer ekonomiskt att lägga jobben på hög och sedan leja.
Fast som min nya bokföringshjälp sa - när börjar gården (35 Ha, 8 gamla byggnader och bostadshus från 1920) löna sig?
Hahaha! Det fanns inte i hennes värld att man lägger all sin tid och alla sina pengar på att sköta skog, dika, hålla inägor öppna och renovera gamla byggnader bara för att... ja varför?

Sent svar. Men man vårdar väl det man har tänker jag. Samt om man nu gillar att hålla på med hands-on-grejer, så är det väl toppen?

Jag har inget större behov av att åka iväg på dyr semester. Det finns precis hur mycket som helst att pyssla med här hemma, att hjärnan hela tiden kommer på nya projekt, underlättar inte heller. :)

Skulle bara önska att man hade mer ork o motivation.

Re: Ny grävare?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#915299I år har det blivit mindre yrkesjobb då friska krafter nu tar över ansvaret. Som kompensation kom en Kubota U36-4 med en Engcon rototilt in i maskinparken. Naturligtvis är den hittills aldrig för stor, bara när den ska flyttas för då går den inte på annat än lastbil. Men man kan ändå göra lite större jobb än man borde om man inte tappar tålamodet. Har lagt ett par trummor med stensättning vi in/utloppen på inägovägar. Rototilten är fin då den har gripkassett och autolås både för skopinfästningen och även en övre för sin egen infästning mot stickan. Den egna infästningen är EC-oil som snabbkopplar olja och signal utan att man behöver gå ut. Dock tar rototilten på en sån liten maskin förhållandevis större del av lyftkapaciteten än på en större maskin.
Det sägs ju att man ska hålla igång hjärnan hela livet och fippeljobb med rototilten är minsann som att lära sej spela "Gärd är du belåten?" på fiol men till större nytta än att gnida stråke. Att man kan stapla vedträn med skogskran sen långt tillbaka har man ju viss nytta av när det gäller hydraulfeeling, men inte så mycket som jag trott. Det blir ganska komplexa geometrier på rörelserna ibland.
Bland de roligare och bra redskapen finns en kratta, hydraulisk lite kraftigare slåtterbalk och en stolpnedslagare som jag tidigare haft på skogskranen men nu satt s40-fäste på, men inte satt iordning hydrauliken på grävarn för den ännu.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).