Grävmaskiner

lyfta med en jcb 8018 cts ? Kommer jag tippa?

6 inlägg 2951 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

lyfta med en jcb 8018 cts ? Kommer jag tippa?

Mike Jones  
#791583 Hej,
Jag har en jcb 8018 cts (2 tons minigrävare) och planerar att lyfta/sänka en tank ner i ett schakt
Tanken på 6m3 är ganska otymplig men inte direkt tung (ca 220 kg)
Jag har letat efter något typ av lyftdiagram så att jag åtmistonde kan få en uppfattning om hur många kg/högt/långt/djupt jag kan lyfta utan att oroa mig för att maskinen ska tippa framåt. Jag har inte hittat något diagram som jag kan tyda och undrar därför om någon kan hjälpa mig..? Om inte med ett diagram så kanske bara med erfarenheter kring ämnet, jag är nybörjare och har bara använt maskinen till att gräva med tidigare :)
Jag har även letat i instruktionsboken men inte hittat något där..
TACK på förhand!



   TS
Användarvisningsbild

Re: lyfta med en jcb 8018 cts ? Kommer jag tippa?

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791591 https://www.google.com/url?sa=t&source= ... Uoj076kLC6

Det ser ut som att det ska fungera enligt det jag lyckades googla fram. Med schaktbladet nere och utan skopa så ska du ha lite marginal.

Användarvisningsbild

Re: lyfta med en jcb 8018 cts ? Kommer jag tippa?

Mike Jones  
#791596 Tack för svar! Jag har kollat på den där, men har inte lyckats tyda den där tabellen riktigt. Min engelska är bedrövlig.
Load point, belastningspunkt, är det hur hur långt ifrån maskinen man har skopan? Sedan förstår jag inte vad som menas med Retracted och Extended.
Men om jag maxar för säkerhets skull och utgår ifrån den tabellen längst till höger med Maximum Reach och dozer down, så borde jag kunna lyfta som mest 267,75 kg (595 lb) ink. skopa över mark och 251,55 kg (559 lb) ink skopa under mark. Om en Lb är 0,45 kg. Dvs om jag har schaktbladet nere och maskinen framåt så borde jag kunna lyfta i alla fall 200 kg oavsett i alla lägen både över och under marknivå? Och om jag skippar skopan som du säger borde det absolut vara helt lugnt då. 🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: lyfta med en jcb 8018 cts ? Kommer jag tippa?

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791599 Retracted/Extended är väl om breddningen på larven är indragen eller utskjuten och när man lyfter tvärs larven. Problemet är väl kanske om du måste bära den eller svänga runt. Och du tappar mycket stabilitet om maskinen lutar, så se till att du kan jobba på plant underlag.

Användarvisningsbild

Re: lyfta med en jcb 8018 cts ? Kommer jag tippa?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791623 Du får göra ett provlyft före, jag är tveksam att det går för att tanken är så otymplig.

Användarvisningsbild

Re: lyfta med en jcb 8018 cts ? Kommer jag tippa?

Mike Jones  
#791634 Jag får testa lite försiktigt. Tack för input.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).