Grävmaskiner

Drivning Hydrema 807

73 inlägg 29841 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Drivning Hydrema 807

Leksaker  
#752433 Då har värmen och (lite) inspiration infunnit sig. Om jag ska mäta trycket i lådan hur gör jag det smartast/bäst? Antar att det är i röda ringen jag skall göra detta!
- Kapa och sätta in ett T-stycke och sätta mätaren där tillfälligt. Får plugga T-stycket när men inte har mätaren på plats
- Lossa allt och sätta en mätare direkt i gröna ringen
- Eller
Maskinen står 9 mil bort. Är det någon vänlig själ som har koll/kan mäta dimensionerna eller tips på prylar som behövs?

1647330167_mata_tryck.png

Användarvisningsbild

Re: Drivning Hydrema 807

AlbinL  
#753035
Leksaker skrev:Då har värmen och (lite) inspiration infunnit sig. Om jag ska mäta trycket i lådan hur gör jag det smartast/bäst? Antar att det är i röda ringen jag skall göra detta!
- Kapa och sätta in ett T-stycke och sätta mätaren där tillfälligt. Får plugga T-stycket när men inte har mätaren på plats
- Lossa allt och sätta en mätare direkt i gröna ringen
- Eller
Maskinen står 9 mil bort. Är det någon vänlig själ som har koll/kan mäta dimensionerna eller tips på prylar som behövs?

$matches[2]


Du kan skruva ur tryckmätaren i gröna ringen o mäta där direkt.

Jag plockade ur både motor o låda ur min 807s i veckan pga ett hemskt skrikande o skavande ljud ifrån oljefiltret på lådan. Hittade även 2 metall vingar i tråget från en tryckbricka som sitter mellan ena kopplingen och huset. Har väl förhoppningsvis lösningen där. Det knepiga är ju att ljudet enbart hörs ifrån filtret(har provat byta filter).

Alla lameller ser väldigt fina ut och oljepumpen har inte ett skavmärke ens. Rent o fint i lådan i övrigt oxå. Min maskin tar säkert 10min på sig innan den börjar driva som den ska, tror väl inte att det ska vara så konstigt på en gammal converter maskin speciellt inte när det är kallt ut. Driver hur bra som helst sen på alla växlar.

Användarvisningsbild

Re: Drivning Hydrema 807

AlbinL  
#753104 Jag skulle nog ta bort pluggen vid nr.1 på bilden nedan, där har du oljetrycket till själva konvertern. Nr.2 är oljetemp givaren. Sitter även en ventil innanför den. Har precis putsat till min då den hade gått i botten och fått sig en kragning och sedan fastnat i ett mellanöppet läge.

Antar att jag då fått lägre oljetryck i konvertern och som kanske bidrar till sämre drift när maskinen är kall. Ventilen kan du säkert få ut med lådan på plats, sitter bara en låsning bakom pluggen sen kan man dra ur den.

Användarvisningsbild

Re: Drivning Hydrema 807

Leksaker  
#753116 Tack AlbinL!

Vad är det för dimension till pluggen nr1? Maskinen är 9 mil bort så jag måste samla på mig prylar innan jag åker dit.

Är så deprimerande att man skaffade maskinen å allt fungerade bra med drivningen (måste såklart bli varm). Får den trailad till stugan åså havererar drivningen direkt 😥

Användarvisningsbild

Re: Drivning Hydrema 807

AlbinL  
#753118 Exakt samma fenomen var det för mig, när jag backat av trailern börjar maskinen låta nått fruktansvärt. Mina förhoppningar är ju nu att det är den kärvande ventilen som försämrar drivningen när maskinen är kall och att ljudet kanske kommer ifrån den trasiga brickan eller båda.

Jag gjorde aldrig någon tryckmätning innan jag rev ner den, men har svårt att tro att pumpen skulle ge för lågt tryck efter jag sett hur den ser ut.

Kollar ikväll dimensionen på pluggen 😉

Användarvisningsbild

Re: Drivning Hydrema 807

-PLM-  
#757804 Jag har tyvärr samma problem med min 807.a.
Jag har motorolja i min låda iaf.
Ni skriver 10w30, men enligt manualen ska det vara en rak 30? Jag tänkte köpa en dunk rak olja och testa fylla på.
Om ni kan ta foton underifrån på maskin vad ni rekommenderar ska göras skulle det vara fantastiskt... Jag kunde inte riktigt lokalisera mig i bilderna som postats här. Så jäkla trist när det inte driver som det ska.
Har det lösts sig för er? Verkade som problemen kom tillbaka?

Användarvisningsbild

Re: Drivning Hydrema 807

Leksaker  
#757890 HEJ!
Jag har kvar mina problem. Maskinen står så tokigt till att det är svårt att småskruva. Nu jagar jag professionell hjälp. Dessutom har jag antagligen internt läckage i hydralpumpen som trycker hydraulolja in i växel lådan.

Användarvisningsbild

Re: Drivning Hydrema 807

AlbinL  
#758074
1652480945_20220511_205024.jpg
Hur har du märkt att den trycker in hydraulolja i lådan? Jag ska lämna bort motorblocket för foderbyte och borrning nu när man äntligen fått hem allt.

Användarvisningsbild

Re: Drivning Hydrema 807

Leksaker  
#758223 HEJ!
Jag märkte att oljenivån sjönk i hydraltanken och nivån i vx-lådan steg. Nivån i vx-lådan var vid kall maskin i närheten av det nedre markeringen (jacket). När nivån i hydraltanken sjönk så steg den i vx-lådan upp över det övre jacket. Jag antar att det har tryckts över via axeln mellan vx-lådan och hydralpumpen. Finns väll ingen annan väg det kan ta sig? Nivån har legat vid blå strecket hela vintern när maskinen har stått. När den låg vid blå streckat så har jag kört lyftaren och grävaggregatet in och ut osv så oljan ska inte ha sjunk i pga att det har åkt runt i systemet. Skulle verkligen vilja få tag på nån som kan repa maskinen. Börjar ha panik inför sommarens alla arbeten.

1652680521_niva.png

Avatar Fallback

Re: Drivning Hydrema 807

alias  
#758224
Leksaker skrev:HEJ!
Jag märkte att oljenivån sjönk i hydraltanken och nivån i vx-lådan steg. Nivån i vx-lådan var vid kall maskin i närheten av det nedre markeringen (jacket). När nivån i hydraltanken sjönk så steg den i vx-lådan upp över det övre jacket. Jag antar att det har tryckts över via axeln mellan vx-lådan och hydralpumpen. Finns väll ingen annan väg det kan ta sig? Nivån har legat vid blå strecket hela vintern när maskinen har stått. När den låg vid blå streckat så har jag kört lyftaren och grävaggregatet in och ut osv så oljan ska inte ha sjunk i pga att det har åkt runt i systemet. Skulle verkligen vilja få tag på nån som kan repa maskinen. Börjar ha panik inför sommarens alla arbeten.

1652680521_niva.png


Var i landet står maskinen?

Är rätt säker på att Hydrema på Hjalmar Petris väg i Växjö har haft mekaniker/servicetekniker sedan 90-talet.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Drivning Hydrema 807

Leksaker  
#758231 Den står 9 mil väster om Umeå.

Användarvisningsbild

Re: Drivning Hydrema 807

Leksaker  
#758232 Behöver inte vara en som skruvar Hydrema då motorn är Perkins och vx-lådan är ZF.

Avatar Fallback

Re: Drivning Hydrema 807

alias  
#758235
Leksaker skrev:Den står 9 mil väster om Umeå.


Ajdå, där har jag dålig koll på mekaniker. Du har väl i och för sig Boströms Traktor & Maskin i området?

En herre som har renoverat många transmissioner till arbetsfordon är Kent Svensson på Jims Maskin AB i Hovdinge utanför Ljungby. Tror även att han har en hel del renoverade lådor till försäljning, om han inte har sålt lagret (tror att han uppnått pensionsålder).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Drivning Hydrema 807

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758240 Men då borde det väl vara axeltätningen i inre hydralpumpen som tackat för sig, och den är nåbar utan att riva halva maskinen

Användarvisningsbild

Re: Drivning Hydrema 807

hlb  
#758256 Har samma problem på 806. Tror också det är lager o packbox närmast splinsen på drivsidan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).