Grävmaskiner

Råd om märke av grävare, 5-8ton minigrävare

19 inlägg 21584 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Råd om märke av grävare, 5-8ton minigrävare

Grålle52  
#743919 bytte från 400 gummi till 500 stål på min kubota 4,5. Det kostade 24k+moms för larverna. Gummilarverna hade börjat tappa drivlänkar så det var liksom inget att välja på ändå. Stor skillnad i stabilitet även om vikten på larverna nog inte skiljer jättemkt.

Användarvisningsbild

AirQ  
Grålle52 skrev:bytte från 400 gummi till 500 stål på min kubota 4,5. Det kostade 24k+moms för larverna. Gummilarverna hade börjat tappa drivlänkar så det var liksom inget att välja på ändå. Stor skillnad i stabilitet även om vikten på larverna nog inte skiljer jättemkt.

Så med andra ord inte så stor skillnad mot att lägga på nya gummilarv.
Snöat in lite på stålband med gummipads för att få de bästa av båda världar, bättre livslängd och hållbarhet, men fortfarande möjlighet att köra på asfalt osv.
Dock misstänker jag att gummipadsen gör att det att ett byte kommer bli lite dyrare än vanliga stålband

Användarvisningsbild

Grålle52  
#743937 gummilarver är dyrare än stål. Mina blev dyrare pga att jag tog 500 ist för 400.

Användarvisningsbild

stegmaster  
#744084 Mina gummilarver var totalslut vid 2100t, fanns inga drivlänker kvar, så hela drivhjulet tittade fram igjenom bandet.
Gillar stålband mycket bättre, inte bara er dom billigare, men dom håller minst dubbla tiden mot gummiband.
Och dom kränger inte av lika lett heller, faktisk har jag inte kränkt dom nye stålbanden en endå gång ennu.
Vil minnas mina 40cm stålband kostade 20tkr+mva.

Det finns ingen terräng att gallra i här jag bor, det er bare hugga ner alt man kan nå.
Det fina med Naarvan er at den er veldig enkel oppbyggd, så det går jättesnabbt och byta mellen den och skopa, maks några minuter, och den krångler aldri, even om den ligger ute i ur och skur, funkar den alltid när jag kopplar på den.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).