sön 12 jul 2026, 20:34#913274funderar på att skaffa smartwatch, vas rekomenderas för skogen/skogen? typapple/samsung eller garmin
Ny Teknik och Elektronik
smartwatch i skogen
TS
mån 13 jul 2026, 08:18#913291Hej,
Här finns lite sedan tidigare: Smartwatch, har vi skrivit något om dessa?
Vad är ditt mål eller syftet med klockan? Säkerhet, logga träningspass eller annat?
Här finns lite sedan tidigare: Smartwatch, har vi skrivit något om dessa?
Vad är ditt mål eller syftet med klockan? Säkerhet, logga träningspass eller annat?
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!
mån 13 jul 2026, 18:23#913311Jag kör med Garmin när jag röjer och sätter plant mest för att den passar in i mitt övriga liv, så som löpning och jakt mm. Jag har även en apple-klocka men den ligger bara på hyllan och skräpar mest för den urusla batteritiden, med Garmin behöver jag nästan aldrig fundera på att ladda.
Apple är en smartklocka, Garmin är en klocka för aktivt liv men med smarta funktioner.
Apple är en smartklocka, Garmin är en klocka för aktivt liv men med smarta funktioner.
sön 19 jul 2026, 11:49#913617Jag har använt Garmin i många år men bara med MIPS-display, den som drar lite ström. Den jag har nu, Fenix 7 med solceller räcker i ett par veckor. Den har även pekskärm så att man mkt enklare kan panorera i kartorna. Titanmodellen är dyr men mycket lättare än den i rostfritt.
Forerunner är en lite billgare modell i plast med ungefär samma finesser.
Jag brukar uppgradera till den modell som snart ska ersättas eller just ersatts vilket sparar en hel del pengar.
Min sitter på dygnet runt och man har hyfsad koll på sitt "body battery", hur sömnen varit och heart rate variability.
För mig funkar det bra och ger en indikation på hur man ska lägga upp dagen med kroppsarbete, vila eller träning.
Kartorna kan man antingen köpa av Garmin eller skaffa från olika källor, antingen open source eller de som är skapade från lantmäteriets numera öppna kartdata.
En begränsning det inte talas så mycket om är hur många "tiles" man kan ha aktiva i sin navigator. En tile är en av många bildfiler i den s.k. KMZ-filen man kopierar till navigatorn.
Jag bor där 4 gröna kartan möts och cykeldatorn klarar bara två i taget av Bengt Nolangs numera gamla kartor, han har byggt dom av många små kartbitar. Fenixklockan klarar dubbelt så många tiles.
Dock kan man relativt enkelt ta bort kartbitar ur arkivfilen.
Nu har halva dagen gått och body battery säger 54%, allt i sin ordning 😀
Forerunner är en lite billgare modell i plast med ungefär samma finesser.
Jag brukar uppgradera till den modell som snart ska ersättas eller just ersatts vilket sparar en hel del pengar.
Min sitter på dygnet runt och man har hyfsad koll på sitt "body battery", hur sömnen varit och heart rate variability.
För mig funkar det bra och ger en indikation på hur man ska lägga upp dagen med kroppsarbete, vila eller träning.
Kartorna kan man antingen köpa av Garmin eller skaffa från olika källor, antingen open source eller de som är skapade från lantmäteriets numera öppna kartdata.
En begränsning det inte talas så mycket om är hur många "tiles" man kan ha aktiva i sin navigator. En tile är en av många bildfiler i den s.k. KMZ-filen man kopierar till navigatorn.
Jag bor där 4 gröna kartan möts och cykeldatorn klarar bara två i taget av Bengt Nolangs numera gamla kartor, han har byggt dom av många små kartbitar. Fenixklockan klarar dubbelt så många tiles.
Dock kan man relativt enkelt ta bort kartbitar ur arkivfilen.
Nu har halva dagen gått och body battery säger 54%, allt i sin ordning 😀

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).