Ny Teknik och Elektronik

Smartwatch, har vi skrivit något om dessa?

11 inlägg 850 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Smartwatch, har vi skrivit något om dessa?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#907218Jag lyckades ju såga mig i handleden förra helgen och lyckligtvis så var jag ju precis i närheten av hemmet när det hände, normalt så brukar jag hugga "mitt ute i ingenstans" 15 km hemifrån.

Ambulanssköterskan sa att jag nog borde ha en smartwatch eftersom det kan vara problematiskt att ringa från telefon om man är blodig.
Vad har vi för erfarenheter av dessa?
Jag är så totalt oinsatt att jag inte ens visste att man kunde ringa och prata via dessa klockor. 🤷
En tidigare granne lyckades f.ö köra ett stämjärn i handleden och då blev det mycket svårt att använda telefonen för att påkalla hjälp.

Googlar jag så verkar ju hälsobiten med steg, puls, sträcka, höjdmeter o.s.v vara det primära.
För mig skulle väl samtal och gps-position vara det primära, smidighet och hållbart utförande önskvärt.

Vad har vi för erfarenheter och tips? Android är det som gäller för mig.

TS
Användarvisningsbild

Re: Smartwatch, har vi skrivit något om dessa?

Guzzi  
#907227Klockorna kan jag noll om. Men när jag gick HLR-utbildningen senast så vart vi tillsagda att ladda ner SOS-appen i telefonen och låta den ha åtkomst till platsdata. Då får SOS Alarm automatiskt positionen när man ringer upp dem. Kan vara en bra funktion vid skogsarbete.

Guzzi skrev:Klockorna kan jag noll om. Men när jag gick HLR-utbildningen senast så vart vi tillsagda att ladda ner SOS-appen i telefonen och låta den ha åtkomst till platsdata. Då får SOS Alarm automatiskt positionen när man ringer upp dem. Kan vara en bra funktion vid skogsarbete.

Fixat, tack för tipset 👍

Förresten är det du John?

TS
Användarvisningsbild

Guzzi  
#907230Hahaha! Jomenvisst. Och nu kan jag placera dig också. Du har mer fantasi när det gäller användarnamn medan jag varit lite väl bekväm.

Blondin 750  
#907231Min erfarenhet av SOS-appen (112) är att det inte funkar. Ringde 112 via den för några år sedan när jag letade efter en brand i terrängen som jag hade ringat in rökpelaren ifrån men inte hittat platsen. Under samtalet bad jag den som tog emot samtalet att spåra mig för att få fram mina koordinater men han sa att det inte fungerade så men det är kanske annorlunda med en smart-Watch. 🤷‍♂️

Elmhult  
#907236SOS appen har jag i telefonen. Jag har en Garmin smartwatch men vet inte om man kan ringa nödsamtal med den enklare än på telefonen.

Sen har Garmin även en liten nödsändare som fungerar överallt. Även utan mobiltäckning. Tror den kostar ~3500sek plus abonnemang. Populär hos äventyrare. Tryck på knappen och bli räddad. Liten nog att ha på bröstet eller lätt tillgänglig på kroppen.

Garmin InReach heter den.

Elmhult  
Blondin 750 skrev:Min erfarenhet av SOS-appen (112) är att det inte funkar. Ringde 112 via den för några år sedan när jag letade efter en brand i terrängen som jag hade ringat in rökpelaren ifrån men inte hittat platsen. Under samtalet bad jag den som tog emot samtalet att spåra mig för att få fram mina koordinater men han sa att det inte fungerade så men det är kanske annorlunda med en smart-Watch. 🤷‍♂️

Jag har använt funktionen en gång och då frågade hon var jag var och jag sa att kan du inte se det och då svarade hon jo det kan jag.
Hon utvecklade inte vidare då det inte riktigt var relevant hur tekniken fungerade vid det tillfället SAS.

Elmhult  
#907242Nu har jag haft lite tid på jobbet och Garmin har ett system som heter Garmin Assistance. Du kan med några få knapptryck få klockan att med hjälp av telefonen ringa upp ett förinställt nummer. Upp till tre nummer kan lagras.

Kräver att du har mobiltäckning.
Du kan inte lägga in 112 då det krävs att den kontakt du lägger till godkänner via sms att det är okay.

Elmhult skrev:Nu har jag haft lite tid på jobbet och Garmin har ett system som heter Garmin Assistance. Du kan med några få knapptryck få klockan att med hjälp av telefonen ringa upp ett förinställt nummer. Upp till tre nummer kan lagras.

Kräver att du har mobiltäckning.
Du kan inte lägga in 112 då det krävs att den kontakt du lägger till godkänner via sms att det är okay.

Det där med tre förprogrammerade nummer lät ju bra men opraktiskt att inte 112 kan vara ett av dem.
Jag t.o.m förutsatte att det viktigaste numret av alla skulle gå att programmera.

TS

Elmhult  
#907303Skaffa en InReach? Jag har funderat på en sån men jag är inte så äventyrlig. Men det skulle ju onekligen ge en extra trygghet om man är långt ut i obygden.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#907304jag har sos app i telefonen sen har jag en satellitnödsändare då täckningen är kass på många ställen. Jag är bla ute på ensamjakt på vintern i stark kyla ganska ofta. Köpte en på skogma. Då det är en äkta larmapparat som man avfyrar enkelt så slipper man fippla med telefon eller annat i en eventuell nödens stund kom jag fram till. Hade också undersökt den där garmin mini bl a. Tur som är ha jag ännu ingen praktisk erfarenhet av hur nödutrustning fungerar i verkligheten.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).