tis 08 jul 2025, 12:58#887115Hej alla!
Jag är funderar på att starta ett drönarföretag riktat mot skogsnäringen och är nyfiken på hur efterfrågan och lönsamheten faktiskt ser ut i praktiken.
Ni som tar in drönartjänster:
- Vilka jobb tar ni er hjälp av drönare på?
- Är det något område/nisch som ni ser en drönare kan vara användbar men som är svårt att få hjälp med idag?
- Vad funkar bra och vad funkar mindre bra med drönare?
Ni som inte tar in drönartjänster idag - varför inte? finns inte behovet, gör ni det själva eller finns det inte ekonomi i det?
Hur ser ni på marknaden för mer aktörer, är det mättat eller finns det gott om jobb?
Är det några specifika sensorer som behövs mer än andra, tex Lidar eller Multispectral-kamera?
Hur ser ni på lönsamheten, går det att driva detta på heltid?
Alla tips och perspektiv är varmt välkomna varelse det är skogsägare, maskinentreprenörer, konsulter, bolag, nybörjare eller veteraner!
Tack på förhand 🌲 😀 🌳
//Robin
Ny Teknik och Elektronik
Hur ser det ut med drönare i skogsbranschen idag?
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
Re: Hur ser det ut med drönare i skogsbranschen idag?
tis 29 jul 2025, 01:19#888838Marknaden är på sätt och vis mättad när det gäller drönre för inventering etc. Drönare för handgripliga åtgärder kräver mera tekniska finesser men har också större potential. I Australien planterar (kaplade frön) man med drönare på skogsbrandshyggen. I jordbruket är sådd med drönare ganska vanligt idag. Betdligt kostnadseffektivare än såningsmaskiner bakom en traktor. Drönaren placerar ut de kaplade fröna som sedan får en bra start att växa till planta. Kapacitet ca 40000 frökapslar per 8-timmars dag i ett datorstyrt förband. Att utveckla en kamera som kan styra plantringen rätt på markeberedda hyggen kan ha potential. En drånare som kan bära ett 50 tal plantor och sedan stoppa dem i marken blir mere ekonomiskt effektiv än en stor planteringsmaskin. En operatör skulle kanske kunne hantera 4-6 autonoma drönare på ett större hygge.
Video på drönare för sådd
Video på drönare för sådd
Man lär så länge man undervisar...
//Per A
//Per A
ons 30 jul 2025, 11:01#888978En autonom drönare för viltbehandling av plantorna vare inte dumt
Valtra 6550, jake monterad Moheda M65, Arbro 350M, Moheda 121 4wd
fre 01 aug 2025, 05:17#889153Här i Finland finns några företagen som besprutar bor och sprider konstgödsel, framförallt kväve, med drönare. Aska behövs så pass stora mängder att det räcknas som olönsamt. Men inte omöjligt det kommer att förändras när tekniken utväcklas.
Viltbehandling - alltså besprutning av växtskydd från flygplanen - är inte tillåtet enligt nuvarande lagstiftning. Mycket tveksamt om det aldrig kommer att förändras heller. Annars skulle ju drönarna vara helt oslagbara på det.
Leverering plantkartonger jämnt utspridda till hygge ser jag som en potetiala helt ny tjänst.
En pilot per 10(?) planterare skulle nog öka effektivitetet på arbetet. Hur mycket, det är ganska direkt berående på avståndet. Men ca en trendjedel ser jag som helt realistisk ökning per arbetare.
Likadana fröpelletter som på den austarieiska videon skulle nog vara värd att testa (även manuellt). En tillräktlig stor och tyng kula av mineraljord(?) kanske fungerar som en 'förordlingskruka' tills roten nått till fuktiga jorden.
Olika extra noggranna inventerings / laserskanningtjänster skulle jag nog inte räckna hemskt mycket på. Även om det finns stor intresse finns inte tillräcktligt betalningsvilliga, för att det är ytterst få som kan utnyttja informationen.
Viltbehandling - alltså besprutning av växtskydd från flygplanen - är inte tillåtet enligt nuvarande lagstiftning. Mycket tveksamt om det aldrig kommer att förändras heller. Annars skulle ju drönarna vara helt oslagbara på det.
Leverering plantkartonger jämnt utspridda till hygge ser jag som en potetiala helt ny tjänst.
En pilot per 10(?) planterare skulle nog öka effektivitetet på arbetet. Hur mycket, det är ganska direkt berående på avståndet. Men ca en trendjedel ser jag som helt realistisk ökning per arbetare.
Likadana fröpelletter som på den austarieiska videon skulle nog vara värd att testa (även manuellt). En tillräktlig stor och tyng kula av mineraljord(?) kanske fungerar som en 'förordlingskruka' tills roten nått till fuktiga jorden.
Olika extra noggranna inventerings / laserskanningtjänster skulle jag nog inte räckna hemskt mycket på. Även om det finns stor intresse finns inte tillräcktligt betalningsvilliga, för att det är ytterst få som kan utnyttja informationen.
Hannu
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
fre 01 aug 2025, 08:05#889168Automatisk inventering och uppföljning på enskilda träd, så att varje träd skulle vara numrerat o bokfört, åtm på de utvecklingsklasser som närmar sig alutavverkning inom 10-25 år.
Då kunde man följa med tillväxten o kunna göra beslut om när det skall avverkas, Även döda, skadade o fallna träd skulle lokaliseras då.
Då kunde man följa med tillväxten o kunna göra beslut om när det skall avverkas, Även döda, skadade o fallna träd skulle lokaliseras då.
fre 19 sep 2025, 11:25#894028Läste att ett företag i usa ska flyga med drönare och sprida ut ca 30.000 olika trä sorter om dagen för att förvandla ett område av öken till skog igen. Vatten maskiner som gör vatten av luft håller på att fylla en konstgjord sjö men grävda kanaler från sjön till området.
fre 19 sep 2025, 16:23#894059Tycker fröpelleten är en bra idee, men de på videon misstänker jag är för stora.
Betydligt mindre kula skulle sitta fast på marken bättre, utan att kulan senare rör sig och finfina roten rivs lös när den skulle skapa tillgången markfuktighetet. Samt att senare nerbryts biomaterialet och då är det inte bra för plantan om rotdelen får solljus och kyla.. 🤔
Tänkte framförallt tallsådd från drönare på harvat mark.
Betydligt mindre kula skulle sitta fast på marken bättre, utan att kulan senare rör sig och finfina roten rivs lös när den skulle skapa tillgången markfuktighetet. Samt att senare nerbryts biomaterialet och då är det inte bra för plantan om rotdelen får solljus och kyla.. 🤔
Tänkte framförallt tallsådd från drönare på harvat mark.
Hannu

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).