tor 10 apr 2025, 16:50#877583Om ni går i tankar på solceller med batteri , bromsa in och tänk efter noga och kolla runt och läs på . Gör inte som jag ,som lät mig övertalas att detta var bra grejer , mitt livs dummaste affär vad det verkar , dom har lovat få ordning på det så jag vill inte hänga ut dom vilka det är men , men vill varna er . Mina batterier på 10 kw tar 250w i ström varje timme bara för drivas , så det tömmer ur en stor del på natten som solceller får ladda i sen på förmidagen ,Då får jag ingen solel för egen del allt går till batterierna .
Jag kommer inte gå över ända för detta men det är surt ,och man är mest förbannad på sig själv.
På vintern kommer jag väl få stänga av anläggningen annars kommer gå rejält minus .
Ny Teknik och Elektronik
Solceller batteri
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
tor 10 apr 2025, 20:21#877625Fyll gärna på med detaljer om vad det är som är problem och vad som har krånglat på vägen.
Just på skogsforum så kan man nog anta att det finns en del som har luftledningar + skog runt tom = frekventa strömavbrott och då är ju batterier trevligt. Kan vara lurigt att hitta en elektriker som förstår vad som krävs märkte jag för egen del när jag sonderade installationsfirmorna.
Jag har installerat paneler+batterier med automatisk nödströmsomkopplare. ABSOLUT inte krångelfritt, men inte relaterat till batterier - ett sönderskruvat tak med tillhörande tvist och förlikning var anledningen för mig. Som Skogsola skriver: Om batterierna står utomhus så kan de flesta fabrikat dra igång ett inbyggt värmeelement så att de fungerar även när det är kallt = dyrt.
Det är ruggigt skönt att ha batterier, automatisk nödströmsomkopplare(eget jordtag monterat) och datorer och server märker inte ens av när strömmen går. Absolut inget man ska tro att man tjänar pengar på att ha batterier, men bekvämlighetsfaktorn att ha en backup på det viktigaste elmässigt var värt det.
Just på skogsforum så kan man nog anta att det finns en del som har luftledningar + skog runt tom = frekventa strömavbrott och då är ju batterier trevligt. Kan vara lurigt att hitta en elektriker som förstår vad som krävs märkte jag för egen del när jag sonderade installationsfirmorna.
Jag har installerat paneler+batterier med automatisk nödströmsomkopplare. ABSOLUT inte krångelfritt, men inte relaterat till batterier - ett sönderskruvat tak med tillhörande tvist och förlikning var anledningen för mig. Som Skogsola skriver: Om batterierna står utomhus så kan de flesta fabrikat dra igång ett inbyggt värmeelement så att de fungerar även när det är kallt = dyrt.
Det är ruggigt skönt att ha batterier, automatisk nödströmsomkopplare(eget jordtag monterat) och datorer och server märker inte ens av när strömmen går. Absolut inget man ska tro att man tjänar pengar på att ha batterier, men bekvämlighetsfaktorn att ha en backup på det viktigaste elmässigt var värt det.
tor 10 apr 2025, 20:48#877630Trist att höra. Vilket fabrikat är det? Håller med om att man ska ha dem i ett isolerat rum. En annan sak som är viktigt om man ska få lite ekonomi i det är att välja en modell som kan laddas från nätet på natten när strömmen är billig. Det ger enligt många kalkyler mer ekonomiskt än solen eftersom man drar mest på mörka tiden av året när solen inte ger nåt alls knappt.
Oberoende, nyfiken självverksam skogsägare som försöker förvalta fädernesarvets skog till nytta för både djur, växter och människor. Långsiktighet före snabba cash. Det finns inga enkla mallar som funkar i alla lägen.
fre 11 apr 2025, 06:50#877652Svar - Nej.
Räkna själv, hur stor är kostnaden för ett batteri - hur länge varar det ?
Inte ens de som installerade solceller hos min kusin ansåg det lönsamt med batteri, framförallt inget större än 5 kWh.
Men då räknade de inte alls med några effekttariffer, är en nymodighet för att elbolagen ska kunna roffa åt sig än mer pengar.
Blir en hel del att räkna på, dessutom när ska du mata ditt batteri - hur många % försvinner vid detta handhavande ?
Eftersom vi nu långsiktigt endast till slut ska nyttja och leva på elenergi ser sig nu elbolagen om att uppdatera sina system så att de är först vid matskålen.
Abonnemangsavgiften
Själva grundpriset för elkostnaden
Överföringskostnaden - först betala för ledningarna
Hastigheten på överföringen - därpå betala för att vi nyttjar elledningarna
Därpå kommer vid vilken tid överföringen sker/skett
Sedan skall skatt läggas på och som grädde på moset tillkommer momsen
Räkna själv, hur stor är kostnaden för ett batteri - hur länge varar det ?
Inte ens de som installerade solceller hos min kusin ansåg det lönsamt med batteri, framförallt inget större än 5 kWh.
Men då räknade de inte alls med några effekttariffer, är en nymodighet för att elbolagen ska kunna roffa åt sig än mer pengar.
Blir en hel del att räkna på, dessutom när ska du mata ditt batteri - hur många % försvinner vid detta handhavande ?
Eftersom vi nu långsiktigt endast till slut ska nyttja och leva på elenergi ser sig nu elbolagen om att uppdatera sina system så att de är först vid matskålen.
Abonnemangsavgiften
Själva grundpriset för elkostnaden
Överföringskostnaden - först betala för ledningarna
Hastigheten på överföringen - därpå betala för att vi nyttjar elledningarna
Därpå kommer vid vilken tid överföringen sker/skett
Sedan skall skatt läggas på och som grädde på moset tillkommer momsen
fre 11 apr 2025, 07:16#877657Om man jämför att köpa in för några få ören på natten med flera kronor på dagen och har en ganska stor förbrukning finns det stora pengar att dra in där. Mycket mer än de få solstrålar man kan tillgodogöra sig i december januari som knappt räcker till att driva TVn. Så batteri måste räknas på skillnaden i elprisinköpet. Avgifterna är irrelevanta eftersom de har man när man köper in elen oavsett om man konsumerar den direkt eller om den går omvägen via batteri först.
Oberoende, nyfiken självverksam skogsägare som försöker förvalta fädernesarvets skog till nytta för både djur, växter och människor. Långsiktighet före snabba cash. Det finns inga enkla mallar som funkar i alla lägen.
fre 11 apr 2025, 07:54#877661
Var står Dina batterier?
Batterier handlar om kemi och trivs bäst runt +25°C, precis som @Skogsola skriver ovan.
Sture Andersson skrev:Om ni går i tankar på solceller med batteri , bromsa in och tänk efter noga och kolla runt och läs på . Gör inte som jag ,som lät mig övertalas att detta var bra grejer , mitt livs dummaste affär vad det verkar , dom har lovat få ordning på det så jag vill inte hänga ut dom vilka det är men , men vill varna er . Mina batterier på 10 kw tar 250w i ström varje timme bara för drivas , så det tömmer ur en stor del på natten som solceller får ladda i sen på förmidagen ,Då får jag ingen solel för egen del allt går till batterierna .
Jag kommer inte gå över ända för detta men det är surt ,och man är mest förbannad på sig själv.
På vintern kommer jag väl få stänga av anläggningen annars kommer gå rejält minus .
Var står Dina batterier?
Batterier handlar om kemi och trivs bäst runt +25°C, precis som @Skogsola skriver ovan.
Usus magister est optimus
fre 11 apr 2025, 11:02#877672Som jag skrev så vill jag inte tala om vilken firma det är ,för dom lovar att dom ska fixa detta ,och då tycker jag det är lite taskigt och lägga ut dom här om det nu skulle vara att dom klarar detta . Men om inte så kommer ni få alla detaljer .
Mina problem är att det tömmer ur massa ur batterierna på natten i ren värme ,luften som kommer ur skåpet är 27 grader ,och jag har batteriet i en verkstad 100 m2 utan värme, dom säjer att det ska hålla 6 grader och det verkar ju inte stämma när det blåser ut 27 grader . sen så när det laddar batteriet från solcellerna så får jag inget till huset , utan får köpa det , jag får nästan aldrig nått från batterier . Som det är nu så är batterierna bara en kostnad tillför inget .
I övrigt så funkar solcellerna bra och värkar tajma min förbrukning bra .
Mina problem är att det tömmer ur massa ur batterierna på natten i ren värme ,luften som kommer ur skåpet är 27 grader ,och jag har batteriet i en verkstad 100 m2 utan värme, dom säjer att det ska hålla 6 grader och det verkar ju inte stämma när det blåser ut 27 grader . sen så när det laddar batteriet från solcellerna så får jag inget till huset , utan får köpa det , jag får nästan aldrig nått från batterier . Som det är nu så är batterierna bara en kostnad tillför inget .
I övrigt så funkar solcellerna bra och värkar tajma min förbrukning bra .
TS
fre 11 apr 2025, 17:19#877736 Nu har jag varit ute rivet av locket på skåpet ,och kollat, det är inte batterierna som tar ström det är växelriktaren ,kan förstå om den är i fullt arbete ,men när den inget har att jobba med varför drar den ström då , värmen ur växelriktaren var 30 grader nu.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar