Ny Teknik och Elektronik

Surfplatta med ypperlig GPS för skogen

5 inlägg 2419 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Surfplatta med ypperlig GPS för skogen

Pe_Er_79  
#796955 Min tanke är denna: En smidig, stryktålig (ca 8") surfplatta med väldigt exakt GPS. Exakt GPS så att man kan ha med den i skogen och kolla rågångar med högsta tillförlitlighet.
Finns det en sådan surfplatta?

Antar att virkesköpare och liknade, har någon form av surfplatta när dom kollar upp rågångar och märker upp områden som ska avverkas?



   TS
Avatar Fallback

Re: Surfplatta med ypperlig GPS för skogen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796959 GPS slår ganska mycket, särksilt i skog. +/- 5m är svårt att slå, i alla fall utan proffsutrustning

Kartorna som finns har ofta inte särskilt bra nogganhet, det kan skilja mer, på ädre fastigheter MYCKET mer.

Så, det bästa du kan göra är att leta upp gränsmarkeringarna och utgå från dom.

Användarvisningsbild

Re: Surfplatta med ypperlig GPS för skogen

HannuRöj  
#796991 😀 En helt vanlig Samsung surfplatta använder jag, och det visar väldigt sällan mer än 1m fel oavsett växligtheten eller terrängen.
Blir det någon störning blir signalen bara saktare, och punkten vandrar sakta åt rätta ställe.

Hur söker ni gränser? Söker ni först gränsmärken och jämför det riktiga med kartan och sen snitslar gränsen i motsvarande avstånd åt sidan.. Eller kan gränsen vara rätt ritat i ena ända men fel i andra? Så man kan inte veta hur mycket åt sidan skulle snitslas..🤔

Byggnaderna är väl i rätta ställe även på Svensk kartan, pga de är ritat enligt satelitkorrigerad flygbild. GPS noggranhetet kan därmed kollas vid en byggnad.

Användarvisningsbild

Re: Surfplatta med ypperlig GPS för skogen

HannuRöj  
#796992 Noggranhetet är ca 0,3 m presis nu.

Avatar Fallback

Re: Surfplatta med ypperlig GPS för skogen

Tralsmo  
#797053 Vi har ju GPS i maskinerna.
Alltså mellan skotare å skördare
De kan ju skilja 15-20 meter mellan spåren.
Då menar ja även på skotaren om man kör samma spår flera gånger.

2017 köpte ja till en fastighet som gränsen mättes ut på , längd 1 km ungefär.
Både säljare å ja va med vid utmätning.

Lantmäteriet var 2 förrättare.
En passage va rätt besvärlig.
Dom hadde inte tillräcklig signal för att få till nåt godkänt, de va för tät skog å dåligt läge.
Dom satte ut nån anordning där de va bra mottagning som blev referens för den staven dom mätte me där de va besvärligt

Info vi fick va att gränsutmätning i skog så är toleransen på fel max 0,5m.
I planbebygt område är de 1dcm

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).