Ny Teknik och Elektronik

Var köpa liten återfjädrande strömbrytare av god kvalité?

14 inlägg 3034 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Var köpa liten återfjädrande strömbrytare av god kvalité?

JohannesG  
#786108 Har till några olika projekt använt denna strömbrytare https://www.electrokit.com/produkt/tryc ... t-lodoron/.
Till det yttre lika de som ibland sitter i spakar för Jobo, Arbro med fler. Men de håller inte måttet. Redan som nya händer det att de inte vill sluta kretsen riktigt.

Var får jag tag på likvärdiga brytare men av god kvalité? Monteringshålet är 6mm för de i länken och storleken bör vara likvärdig. Behöver inte vara IP klassade, men skall vara driftsäkra.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Var köpa liten återfjädrande strömbrytare av god kvalité

Fredrik Reuter  
#786112 Elfa brukar ha bra grejer.

https://www.elfa.se/sv/tryckknappsstroe ... track=true

Avatar Fallback

Re: Var köpa liten återfjädrande strömbrytare av god kvalité

Førland  
#786114 Likner veldig på de som er på snabbväxelen på valtra /valmet. De er av god kvalitet.

Användarvisningsbild

Re: Var köpa liten återfjädrande strömbrytare av god kvalité

JohannesG  
#786117
Fredrik Reuter skrev:Elfa brukar ha bra grejer.

https://www.elfa.se/sv/tryckknappsstroe ... track=true

Elfa är absolut ett alternativ, även om länkad produkt inte riktigt stämmer med min önskan. Men fler förslag mottages tacksamt, gärna specifik produkt.

Førland skrev:Likner veldig på de som er på snabbväxelen på valtra /valmet. De er av god kvalitet.

Absolut är de lika. Dock vill jag om möjligt inte köpa den som reservdel till en maskin. Brukar bli billigare om man köper produkten för vad den är och inte vad den skall sitta i. 😉

   TS
Avatar Fallback

Re: Var köpa liten återfjädrande strömbrytare av god kvalité

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786120 Har inte elfa , måste huset vara så litet? Många har ett rektangulärt hus annars.
De har en drös med olika modeller, köpte där när jag byggde knappsatser till min Arbro.
De som är original till Arbron var tom växlande

Avatar Fallback

Re: Var köpa liten återfjädrande strömbrytare av god kvalité

Blondin 750  
#786140 De som sitter i Volvos 6300 grävlastare har jag god erfarenhet av. Tyvärr är prislappen lite åt det svettiga hållet…

Användarvisningsbild

Re: Var köpa liten återfjädrande strömbrytare av god kvalité

JohannesG  
#786148
gnisten83 skrev:Har inte elfa , måste huset vara så litet? Många har ett rektangulärt hus annars.
De har en drös med olika modeller, köpte där när jag byggde knappsatser till min Arbro.
De som är original till Arbron var tom växlande

Rektangulärt hus fungerar lika bra. Det är monteringshål och knapp jag önskar är någorlunda lika. Den Fredrik länkade till var knappen bara som en pinne. Men jag ska kika vidare på Elfa.
Blondin 750 skrev:De som sitter i Volvos 6300 grävlastare har jag god erfarenhet av. Tyvärr är prislappen lite åt det svettiga hållet…

Ja lika de är jag ute efter. (om jag tänker på rätt brytare) Men de ska ju inte vara oskäligt dyra heller.

Någon som har erfarenhet av Farnell? Bra eller dåliga produkter?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Var köpa liten återfjädrande strömbrytare av god kvalité

JohannesG  
#786149 Ser nu att jag tänkte fel. Hatt till brytarna säljs separat. Så jag bör hitta vad jag söker på Elfa. 👍 Bara frakten som ser ut att vara i dyraste laget för så små prylar.

@gnisten83 du råkar inte minnas vilken brytare du köpte? Den är ju funktionstestad av en elektriker tänker jag. 😉

   TS
Avatar Fallback

Re: Var köpa liten återfjädrande strömbrytare av god kvalité

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786166 Tyvärr de minns jag inte men jag tror jag har påsar med reserver i verkstan….

Avatar Fallback

Re: Var köpa liten återfjädrande strömbrytare av god kvalité

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786174 Fanns visst några på lager 😉
Topparna har en förmåga att försvinna med tiden så de behöver kanske en droppe lim

Avatar Fallback

Re: Var köpa liten återfjädrande strömbrytare av god kvalité

Hema  
#786185 Kjell.com kan även ha lite.

Användarvisningsbild

Re: Var köpa liten återfjädrande strömbrytare av god kvalité

JohannesG  
#786193
gnisten83 skrev:Fanns visst några på lager 😉
Topparna har en förmåga att försvinna med tiden så de behöver kanske en droppe lim

Tack så mycket! 👍

Hema skrev:Kjell.com kan även ha lite.

Vad jag sett är det samma skräp som Electrokit säljer. Båda säljer många bra produkter. Men just dessa brytare är väldigt undermålig kvalité

   TS
Avatar Fallback

Re: Var köpa liten återfjädrande strömbrytare av god kvalité

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786206 Nu vet jag inte vad du tänkte använda dom till men kan tillägga att jag kör bara styrsignaler till Arbrons dator utom en som öppnar en magnetventil till flytläge på kranens vridhus

Användarvisningsbild

Re: Var köpa liten återfjädrande strömbrytare av god kvalité

JohannesG  
#786217 Likvärdig användning här. Låga strömmar som styr relän.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).