Ny Teknik och Elektronik

Linux, är det ett alternativ ?

22 inlägg 8908 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Linux, är det ett alternativ ?

rokon  
#764048
rokon skrev:
axwell skrev:Funderar på hur svårt eller komplicerat det skulle vara att gå över till Linux för att begränsa Microsofts herravälde över datorn.
Vilka nackdelar finns det, kan en äldre pensionär, med långt skriden Parkinson med med hög matematisk utbildning och kompetens, lära sig hantera Linux ?

Finns det fler fördelar än att reducera Microsofts påtvingade åtgärder ?

Jag tycker en viktig aspekt som har stor betydelse för mig, det är den ökade säkerhet man har med att ha mer än en dator och med olika operativsystem för att om ngt krånglar så har man den andra att ta till.
Ett enkelt alternativ som jag nu skaffat sedan ett par dagar är en Chromebook som i grunden är Linux-baserat och lanserat av Google, det finnes mängder av tillverkare av lapptops som tillverkar dessa. De är mycket smidiga snabba och enkla i handhavandet och finnes många prisvärda modeller, de är inte fullt jämförbara med en vanlig dator, videoredigering tex lämpar de sig ej för och inte heller för datorspel.
Uppdateringar sköter den själv under den tid som Google ansvarar för uppdateringar som visst rör sig om 8 år numera, den tiden baseras på från när en Laptopp lanseras, så äldre modeller som reas ut har så att säga kortare uppdaterad livslängd.
Men har även nu skaffat mig en Fujitsu Esprimo minidator som är rätt kraftfull den kör jag nu på Windows 11 på grund av ett tänkt program som kräver Windows.
Har för ca 15? år sedan själv laddat ned och installerat Ubuntu och det var inte svårt med det alternativ jag då valde där windows ligger kvar och där man väljer när man loggar in vilket operativsystem man väljer. Det var rätt lika i utseende som Windows, men använde det bara ett par år i en liten laptop som jag glömde/ tappade lösenordet till.

Användarvisningsbild

Re: Linux, är det ett alternativ ?

rokon  
#764050
rokon skrev:
axwell skrev:Funderar på hur svårt eller komplicerat det skulle vara att gå över till Linux för att begränsa Microsofts herravälde över datorn.
Vilka nackdelar finns det, kan en äldre pensionär, med långt skriden Parkinson med med hög matematisk utbildning och kompetens, lära sig hantera Linux ?

Finns det fler fördelar än att reducera Microsofts påtvingade åtgärder ?

Jag tycker en viktig aspekt som har stor betydelse för mig, det är den ökade säkerhet man har med att ha mer än en dator och med olika operativsystem för att om ngt krånglar så har man den andra att ta till.
Ett enkelt alternativ som jag nu skaffat sedan ett par dagar är en Chromebook som i grunden är Linux-baserat och lanserat av Google, det finnes mängder av tillverkare av lapptops som tillverkar dessa. De är mycket smidiga snabba och enkla i handhavandet och finnes många prisvärda modeller, de är inte fullt jämförbara med en vanlig dator, videoredigering tex lämpar de sig ej för och inte heller för datorspel.
Uppdateringar sköter den själv under den tid som Google ansvarar för uppdateringar som visst rör sig om 8 år numera, den tiden baseras på från när en Laptopp lanseras, så äldre modeller som reas ut har så att säga kortare uppdaterad livslängd.
Men har även nu skaffat mig en Fujitsu Esprimo minidator som är rätt kraftfull den kör jag nu på Windows 11 på grund av ett tänkt program som kräver Windows.
Har för ca 15? år sedan själv laddat ned och installerat Ubuntu och det var inte svårt med det alternativ jag då valde där windows ligger kvar och där man väljer när man loggar in vilket operativsystem man väljer. Det var rätt lika i utseende som Windows, men använde det bara ett par år i en liten laptop som jag glömde/ tappade lösenordet till.

Användarvisningsbild

Re: Linux, är det ett alternativ ?

paavo25  
#764098 Jag har en med linux, fungerar klockrent med firefox och lätt= snabb att startta upp.

Vissa saker utesluts när det är linux och när de stular, då behövs en annan fungerande man kan söka vad som nu gick fel

Men trådstartaren matematiker och om dos är bekant, då är linux rätt

Avatar Fallback

Re: Linux, är det ett alternativ ?

AKKAMAAN  
#780502
axwell skrev:En större fråga än jag kan besvara. Det finns nog dom som kan ge mer info om hur Microsoft hanterar sina användare.

Jag har ett dråpligt minne av hur Microsoft "våldtog" en dator vilket berörde nåt hundratal människor under samma ögonblick.
Det var hösten 2014 när jag och nåt hindra tal andra skulle sväras in som medborgare i USA. Efter alla hade lyft högra handen och svurit eden, så skulle vi ca 100 pers från världens olika hörn tillsammans med handen på hjärtat sjunga USAs nationalsång. Eftersom det knappast var någon som kunde nationalsången utantill och dessutom många som inte kunde prata engelska så körde man musiktakten och sång texten med datauppkopplad projektor på en jättestor filmduk. När vi sjungit de två första raderna så fick "Bill Gates" för sig att han skulle uppdatera datorn varvid vi bara fick se den berömda "blue screen'en". Efter 5 minuters palaver så sa "högmässeledaren" att vi inte kunde fortsätta med nationalsången för det var ju ändå "inte så viktigt". Snacka om anti klimax. Tror att man fortsättningsvis inte streamade nationalsången online ut körde datorn off-line...får vi hoppas...

Avatar Fallback

Re: Linux, är det ett alternativ ?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780547 Linux funkar om man inte skall göra något avancerat. När det väl strular är det inte helt lätt att få det att funka. Men för mail och vebb och enkel bildregidgering är det inga problem.

Jag har använt unix-liknande system sedan slutet av 80-talet, läst kurser om det på Chalmers och jobbat lite med det. Använder det som huvud-dator, men mitt bokföringsprogram är på windows fortfarande. Försökt med wine, men det gick inte.

Användarvisningsbild

Re: Linux, är det ett alternativ ?

Alex Strömberg  
#780621
Mangan skrev:Linux funkar om man inte skall göra något avancerat. När det väl strular är det inte helt lätt att få det att funka. Men för mail och vebb och enkel bildregidgering är det inga problem.

Jag har använt unix-liknande system sedan slutet av 80-talet, läst kurser om det på Chalmers och jobbat lite med det. Använder det som huvud-dator, men mitt bokföringsprogram är på windows fortfarande. Försökt med wine, men det gick inte.

Linux är os på alla server datorer så de funkar nog väldigt bra för avancerade saker. Windows används nästan endast av hemanvändare. Resten av datorer kör Linux pga de går att skräddarsy bättre än Windows.

Avatar Fallback

Re: Linux, är det ett alternativ ?

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793881 Jag har kört Linux sedan Linus Torvalds började med med systemet (jag är studiekamrat med hans föräldrar Nicke och Micke). Före det körde jag UNIX. Man måste verkligen säja att det har förändrats. Numera finns det skal som ser nästan precis lika ut som Windows så det borde inte vara ett problem att gå över.

Länge var det brist på vissa program som CAD men numera kör jag LibreCAD på Linux och det fungerar bra. Likaså LibreOffice.

Det finns väl närmare hundra Linux-distributioner men jag kör enbart Debian som en mängd andra distributioner bygger på. Ubuntu är nästan detsamma som Debian men vissa gillar den bättre.

Ifråga om underhåll så kan man nästan alltid få hjälp på nätet. Det finns massor med förklaringar som håller en i handen och hjälper att sköta det ena och det andra. Kan man engelska så är det knappast något problem.

Jag har också kört Apple och Microsofts programvara men det stör mej allvarligt att de är så slutna. Och Microsoft bli bara krångligare hela tiden. Går nånting fel på Windows så sitter man där med skägget i brevluckan och får betala och vänta på hjälp.

Jag kör Linux på ca. 15 datorer - de flesta små Raspberry och har sällan problem. Linux är väldigt stabilt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).