Ny Teknik och Elektronik

Windows 11

5 inlägg 6558 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Windows 11

rokon  
#760112 Köpte en nära nog ny dator för en vecka sedan, tillverkad ifjol och med Windows 10 installerad, några dagar senare så kom medelandet att jag kunde uppdatera till Windows 11, så det gjorde jag nästan på en gång.

Windows 10 slutar Microsoft med underhållet på om 3 år, men kraven för att köra Windows 11 medför att Datorn måste vara rätt ny, annars varnar de inför instalationen.

Nåväl min nya dator var helt godkänd för detta nya OS.
Upptäckde dock att jag ej kunde nå Säkerhetsvaran som finns integrerad som heter Windows Defender, den har jag ju nyttjat med belåtenhet sedan många år i mina Datorer med Windows.

Här finnes lösningen, och det funkar nu bra för mig efter endast några minuters jobb. ( Men frustrationen hann infinna sig innan!)
How To Fix Windows Security Defender Not Working In Windows 11

Open PowerShell And Paste This Code :
Get-AppxPackage Microsoft.SecHealthUI -AllUsers | Reset-AppxPackage

Jag undrar om de gör så avsiktligt för att möta upp mot kritiken för att de har fått ett sådan dominerande ställning på marknaden, många inklusive mig själv nobbar numera med att köpa något annat virusskydd, men trodde nu ett tag att kanske det inte längre finnes något annat alternativ.

Vad tror ni som är mer insatt kring detta med vad skälet kan vara, de borde iaf vara ärliga med att förklara att detta kommer ej att fungera på grund av, om ni inte, tänker till och bla bla bla?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Windows 11

JohannesG  
#760118 Det är bara är en bugg i uppdateringen som orsakar detta. Inget avsiktligt från någon.
Allt koden ovan gör är enkelt uttryckt en återställning av nämnd programvara.

Användarvisningsbild

Re: Windows 11

rokon  
#760119 Johannes G du förklarade det väldigt enkelt och bra, själv har jag ej tidigare vågat göra något i det där svarta fönstret, och kan ej koda eller så, rena grekiskan för mig!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Windows 11

rokon  
#765513 Nu har jag nyss lyckats installera Windows 11 på dator nr 2 som är identisk med dator 1 som jag började med i denna tråden, nu gick det helt smärtfritt utan något krångel och behövde ej lägga in något kommando i det där svarta fältet.
JohannesG du kan tydligen programmera också efter som du kunde tyda den där raden jag klistrade in när det krånglade med Windows 11 på dator 1

   TS
Användarvisningsbild

Re: Windows 11

JohannesG  
#765572 Programera är en rejäl överdrift. Men lite grundläggande kunskap om hur kommandon fungerar och är uppbyggda kan finnas. 😉

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).