Ny Teknik och Elektronik

Digitala hjälpmedel

9 inlägg 7782 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Digitala hjälpmedel

FilipSand  
#738435 Hej på er,

När jag undersökt vilka digitala hjälpmedel som finns tillgängliga för privata skogsägare har jag funnit att utbudet är ganska skralt, och funktionaliteten ganska dålig!

Jag tänkte därför höra med er här på forumet om ni är nöjda med utbudet? Vad saknar ni mest? Det finns ju en del mjukvaror som skogsbolagen erbjuder men då måste man ju vara kund där. Kom gärna med synpunkter!

Vh,
Filip



   TS
Avatar Fallback

Re: Digitala hjälpmedel

Aleck  
#738441 Hej!

Jag funderar lite kring vilket typ av tjänst du tänker på. Som skogsägare har man ju nytta av en mängd olika digitala verktyg.

De jag tänker mig är typ:
Bokföringsprogram för enskild firma med stöd för lant/skogsbruk.
Gis/karttjänster, bland annat för att visualisera skogsbruksplan och andra ändamål.
Modeller som stöd för beslut inom skogsskötsel, digitala gallringsmallar och liknande.
Modeller som stöd för utfallsberäkning och beräkning för inkomst av skog, t.ex. för jämföra olika bestånd/prislistor från olika aktörer.

Det är ett rätt stort spektrum på digitala hjälpmedel och som du säger finns det mycket som kan utvecklas mer. Men det finns bara x-antal skogsägare och antalet lär inte öka, därför kan jag tänka mig att de inte stör högst på prioriteringslistan när nya hjälpmedel tas fram då betalningsviljan generellt är låg och med relativt få potentiella användare. (Jämfört med andra digitala hjälpmedel).

Användarvisningsbild

Re: Digitala hjälpmedel

FilipSand  
#738444
Aleck skrev:Hej!

Jag funderar lite kring vilket typ av tjänst du tänker på. Som skogsägare har man ju nytta av en mängd olika digitala verktyg.

De jag tänker mig är typ:
Bokföringsprogram för enskild firma med stöd för lant/skogsbruk.
Gis/karttjänster, bland annat för att visualisera skogsbruksplan och andra ändamål.
Modeller som stöd för beslut inom skogsskötsel, digitala gallringsmallar och liknande.
Modeller som stöd för utfallsberäkning och beräkning för inkomst av skog, t.ex. för jämföra olika bestånd/prislistor från olika aktörer.

Det är ett rätt stort spektrum på digitala hjälpmedel och som du säger finns det mycket som kan utvecklas mer. Men det finns bara x-antal skogsägare och antalet lär inte öka, därför kan jag tänka mig att de inte stör högst på prioriteringslistan när nya hjälpmedel tas fram då betalningsviljan generellt är låg och med relativt få potentiella användare. (Jämfört med andra digitala hjälpmedel).



Det var inte heller tänkt att vara särskilt specifikt, utan försöker få mig en bild av vad som saknas snarare. Men något jag funderat kring är väl hur mycket manuellt pappersarbete som har/kan förenklas m.h.a riktade mjukvaror. Vet att det finns flera alternativ för digitala skogsbruksplaner exempelvis, men i min mening håller ingen riktigt måttet. Använder du en digital skogsbruksplan?

Ofta är ju dessa kart/gis-tjänster väldigt bra, men inte integrerade med ens egna fastigheter. Blir ju krångligt att inte ha allt på samma plats.

   TS
Avatar Fallback

Re: Digitala hjälpmedel

Aleck  
#738456
FilipSand skrev:

Det var inte heller tänkt att vara särskilt specifikt, utan försöker få mig en bild av vad som saknas snarare. Men något jag funderat kring är väl hur mycket manuellt pappersarbete som har/kan förenklas m.h.a riktade mjukvaror. Vet att det finns flera alternativ för digitala skogsbruksplaner exempelvis, men i min mening håller ingen riktigt måttet. Använder du en digital skogsbruksplan?

Ofta är ju dessa kart/gis-tjänster väldigt bra, men inte integrerade med ens egna fastigheter. Blir ju krångligt att inte ha allt på samma plats.


Då tror jag du håller med mig om att det finns förbättringspotential inom de flesta områden. Det jag inte nämnde i förra inlägget var åldern på användarna, medelåldern på skogsägare i Sverige är om jag minns rätt runt 70år. Och om medelåldern är där så kanske inte viljan att adaptera nya digitala hjälpmedel särskilt stor (ni äldre på forumet får bortse från denna mening då ni är betydligt mer tekniska än snittet).

Lite kul att du nämner papper, för när jag tittar på de mjukvarors UI för att visa skogsbruksplanen som finns idag är det mycket bara ett digitalt papper som också kan visa vart du befinner dig i fält, mycket mer funktionalitet finns det inte, mot att bara ta med sig ett papper ut i skogen istället. Det är mycket som skulle kunna göras här!

Och nej jag använder ingen digital skogsbruksplan, jag är skogsbruksplanläggare och använder GIS-program för att planlägga. Men jag förstår komplexiteten då det är extremt många variabler som på något vis ska visualiseras eller processas till något som användaren enkelt kan söka ur och ta till sig på sin fastighet. Dessa tjänster är ofta av SAAS typ och det ger ju svårigheter om man vill använda dem i skogen där det inte finns internet.

Avatar Fallback

Re: Digitala hjälpmedel

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738476 Ett lätthanterligt skogsbruksplanprogram kanske? PC-skog känns minst sagt 1900-tal. Ids inte ens använda det längre. Appen i telefonen är suverän. Men vill jag ha fram fler uppgifter så åker stora pärmen fram.

Användarvisningsbild

Re: Digitala hjälpmedel

dotcom  
#738539 Som du skriver så erbjuder många aktörer digitala tjänster i dag, framförallt skogsbruksplaner. Vad jag saknar är billig långsiiktig enkel bokföring för få transaktioner digitalt. Tjänsten finns men kostar mer än den är värd för mig. Jag ser den gärna skräddarsydd för småskaligt skogsbruk också.

Sen vill jag invända mot det om åldern på skogsägare. De som fyllt åttio i år gick i pension 2006. Windows lanserade version 95 1995, sen har inte mycket hänt. De var digitala rätt länge redan före pensionen.

Avatar Fallback

Re: Digitala hjälpmedel

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738550 Enkla bokföringsprogram finns. Googla på" bokföringsprogram gratis" När man pratar om digitala tjänster så tänker jag mig något mer avancerat. T.ex senaste satellitdata direkt i telefonen. Vi som är äldre är inte nödvändigtvis digitala analfabeter. Däremot vill vi se nyttan av digital teknik innan vi tar det till oss. Vi gör det inte bara för att det går och är kul.

Användarvisningsbild

Re: Digitala hjälpmedel

Magnus.F  
#739146
Skogsola skrev:Ett lätthanterligt skogsbruksplanprogram kanske? PC-skog känns minst sagt 1900-tal. Ids inte ens använda det längre. Appen i telefonen är suverän. Men vill jag ha fram fler uppgifter så åker stora pärmen fram.


Appen du pratar om, är det PC-skog som tillhandahåller den? Vad gör den suverän och vilka uppgifter kräver "stora pärmen"?

mvh Magnus

Användarvisningsbild

Re: Digitala hjälpmedel

FilipSand  
#741724 Tack för svaren! Det är väldigt intressant att höra vad ni tycker. Håller med om att UI ofta är dåligt och inte nämnvärt bättre än att enbart ha den i papper. Jag ser att det är många som läst tråden och säkert har synpunkter och idéer och tänkte därför att det kanske är enklast att lämna en anonym enkät här i tråden. Du som läser detta får hemskt gärna besvara den och säga vad du tycker. Förhoppningsvis kan det i framtiden mynna ut i ett hjälpmedel som förenklar privat skogsägande.

Länk:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... sp=sf_link

Vh,
Filip

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).