Ny Teknik och Elektronik

Fukthaltsmätare

5 inlägg 6420 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fukthaltsmätare

Mattias03  
#706160 Tjena! Tänkte kolla om någon har erfarenhet av dessa? Hur bra är dem? Tänkte på priset, ska mest ha för att få reda på ungefärlig fukhalt. Mvh



   TS
Avatar Fallback

Re: Fukthaltsmätare

Fixaren1  
#706180 Inte just den men: jag köpte en fuktmätare, mellanpris, på Jula. Testade den med referens av en proffsmätare. Visade inte samma % men acceptabel differens. Ska ju bara ha den när jag målar på trä. Vad som däremot slår vilt är träslagsskillnader och skicket på virke. Lite intressant är att veden torkar bra mycket tidigare än jag förut trott.

Användarvisningsbild

Re: Fukthaltsmätare

Mattias03  
#706195 Okej. Hur mycket skillde det sig?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fukthaltsmätare

Huggar Herman  
#706226
Fixaren1 skrev:Inte just den men: jag köpte en fuktmätare, mellanpris, på Jula. Testade den med referens av en proffsmätare. Visade inte samma % men acceptabel differens. Ska ju bara ha den när jag målar på trä. Vad som däremot slår vilt är träslagsskillnader och skicket på virke. Lite intressant är att veden torkar bra mycket tidigare än jag förut trott.

Det är ju väldigt enkelt att kolla utan referensmätare.
Mät på en träbit och notera mätvärdet.
Väg träbiten och notera vikten.
Stoppa in träbiten i ugnen på typ 60 grader i 7 - 8 timmar. (Det får inte vara så varmt så att det kolar.)
Ta ut träbiten och väg den igen.
Skillnaden i vikt är din absoluta mängd fukt i trät. Utifrån det kan du beräkna den procentuella fukthalten och se om mätaren visar någorlunda rätt. 😉

Användarvisningsbild

Re: Fukthaltsmätare

Mattias03  
#706227 Okej. Får chansa och prova och se

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).