Ny Teknik och Elektronik

Drönare

39 inlägg 22922 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Drönare

Anton Holmström  
#678218 Registreringen kostar runt 100kr, processen med test och registrering tar max 45 minuter.

Användarvisningsbild

Re: Drönare

anersimyra  
#678223
Anton Holmström skrev:Registreringen kostar runt 100kr, processen med test och registrering tar max 45 minuter.

Testet är väl webbaserat?

Avatar Fallback

Re: Drönare

Henrik.E  
#678228 Inte ens transportstyrelsen verkar veta vad avgiften kommer att bli för dom nya körkorten eller har du information som inte dom har ?

https://www.transportstyrelsen.se/sv/lu ... juli-2020/

Användarvisningsbild

Re: Drönare

SHR  
#678873
Henrik.E skrev:Inte ens transportstyrelsen verkar veta vad avgiften kommer att bli för dom nya körkorten eller har du information som inte dom har ?

https://www.transportstyrelsen.se/sv/lu ... juli-2020/


Av vad jag fått till mig kommer det bli en registreringsavgift (engångs) sen en årlig registerhållningsavgift. Detta eftersom du kommer registrera dig som ”operatör” och finnas med i ett register hos transportstyrelsen. Antar att det kommer utav alla drönare som skjutits ned/framförts över förbjudna flygområden och sen man inte funnit ägaren/den som spakat..

Men som du säger vet de nog inte än hur mycket det ska pröjsas

Avatar Fallback

Re: Drönare

husqvarna_med_sthil  
#697815 Nu har jag A1/A3 och A2 i hand iaf. Ett liknande teoriprov som för bil fast för drönare. Till A2 ingick också praktiska flygövningar som skulle göras innan och dessa har jag också gjort. Registreringen kräver en ansvarsförsäkring, men nu är det bara att åka på igen. 130 kronor kostade teoriprovet.

Avatar Fallback

Re: Drönare

alfha  
#708080 hej
Jag har en DJI mavic pro drönare. Jag får inte kontakt med den in i telefonen. Det är kontakt med handkontrollen o drönaren men det kommer inte upp någon bild från drönarens kamera. Ska man göra någon uppdatering?
Appen är nyligen installerad.

Användarvisningsbild

Re: Drönare

Anton Holmström  
#708082 Hur har du kopplat sladden mellan kontroll och telefon? Använder du en kort svart som kopplas in på sidan av handkontrollen, eller har du en längre egen sladd som kopplas in i botten på handkontrollen?

Avatar Fallback

Re: Drönare

husqvarna_med_sthil  
#708235 Jag har också haft problem med kontakten med telefonen men bara på vissa ställen. Gick igenom problemlösning på forumet för Mavic och där kom några olika typer av lösningar som fixade problemet. Det är något år sedan snart så jag har glömt exakt vad som fixade problemet för mig men jag delar länken till forumet här. Det är på engelska.


https://forum.dji.com/thread-72870-1-1.html

Avatar Fallback

Re: Drönare

alfha  
#708528 jag har en längre sladd som är kopplad på sidan.
Jag ska kolla på länken, tack för tipset. 👍

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar