Ny Teknik och Elektronik

Reluktansmotorn kan spara hela Sveriges energiförbrukning

22 inlägg 15711 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Reluktansmotorn kan spara hela Sveriges energiförbruknin

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660615 600V och hundratals ampere. Är det såna man bromsar med massaved?

Avatar Fallback

Re: Reluktansmotorn kan spara hela Sveriges energiförbruknin

Palakangas  
#660624
Orsa skrev:600V och hundratals ampere. Är det såna man bromsar med massaved?


Kanske startmotor till världens största kolvmotor?
https://www.hamnen.se/artiklar/vaerlden ... eselmotor/

Avatar Fallback

Re: Reluktansmotorn kan spara hela Sveriges energiförbruknin

axwell  
#660630
Orsa skrev:600V och hundratals ampere. Är det såna man bromsar med massaved?


Kanske det, fast jag skrev väl sextusen Volt .
Hög spänning för att hålla nere antalet Ampere.

Eon brukar vänta sig info före start.

Finns nog i flera processer inom massaindustrin och stålverk, tänker här på massaupplösare och sulzrar

Avatar Fallback

Re: Reluktansmotorn kan spara hela Sveriges energiförbruknin

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660715 Missade visst världens viktigate nolla
Elnollan

Användarvisningsbild

Re: Reluktansmotorn kan spara hela Sveriges energiförbruknin

totte  
#660826
Fredrik Reuter skrev:Jag är inne på Orsas på spår här ovan.

I videon från ABB (länkar den nedan) så kunde (nästan) en halvering av förbrukningen ske på ett ventilationssystem hos en matvarutillverkare när man bytte till reluktansmotorer.

Samtidigt sparade "bara" ett pappersbruk 25% när de bytte pumpmotorer och jag tror anledning är att en vanlig induktionsmotor har (kanske) över 90% effektivitet om den är stor nog och går på optimal effekt.

Har motorn varvtalsreglering, ex som i en elbil eller en ventilationsanläggning så kan effektiviteten i en induktionsmotor sjunka drastisk om den regleras ner i effekt (enligt vissa under 50% effektivitet).

Enligt ABB så har reluktansmotorn en återbetalningstid på i vissa fall under 1 år. Lägg till att den sedan utvecklar mindre värme och genom detta håller längre så kan man ju undra varför inte alla elmotorer idag inte redan bytts ut.



Ja ABB kommer i med fakta, till skillnad från den synnerligen oseriösa propagandafilmen i början. Utifrån ABB:s påatåenden så kan man alltså reducera förbrukningen upp till hälften i vissa applikationer, medan det är lite blygsammare siffror i andra fall.

Jag vänder mig alltså inte mot att reluktansmotorer kan vara en betydande energibesparing. Det jag kritiserat är den typen av totalt okritiska presentationer som den första filmen utgör. Svepande påståenden utan minsta lilla försök att underbygga med annat än verbalt svammel. Dessutom uppenbarligen helt osanna påståenden om att det är bara just de som framhålls där som sitter på världens frälsning.

Avatar Fallback

Re: Reluktansmotorn kan spara hela Sveriges energiförbruknin

Hema  
#660873 Men folk vill ha och söker världsfrälsning och då erbjuds det. Om man börjar granska siffrorna, ses man som negativ och bakåtsträvare.

Användarvisningsbild

Re: Reluktansmotorn kan spara hela Sveriges energiförbruknin

totte  
#660882 Jomen, så är det nog.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar