Ny Teknik och Elektronik

Reluktansmotorn kan spara hela Sveriges energiförbrukning

22 inlägg 15643 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Reluktansmotorn kan spara hela Sveriges energiförbrukning

Fredrik Reuter  
#660444 Hälften av all elenergi som tillverkas i världen används av elmotorer varav hälften av denna energi går till spillo på grund asynkronmotorns uppbyggnad. Skulle Europa helt gå över till reluktansmotorer istället för asynkrona motorer skulle hela Sveriges energiförbrukning kunna sparas in.

Reluktansmotorn är enklare i uppbyggnad, lättare, mindre och kan användas som en stegmotor. Det enda problemet är att den är svårare att styra och är känslig för överhettning.

Men nu verkar det som att det börjar hända saker. Tesla har börjat använda reluktansmotorer i bakaxeln på den fyrhjulsdrivna varianten av Model 3 och företaget Turntide säger sig nu ha knäckt både drivnings- och överhettningsproblematiken för större elmotorer, ex i ventilationsanläggningar. Om detta kan se mer om i videon nedan. ABB har utvecklat en reluktansmotor som går under benämningen Syn-RM och karaktäriserar den som energieffektiv, liten och stark.

Andemeningen i videon nedan är att vi på senare år helt har stirrat oss blinda på att fasa ut fossil energi och helt enkelt glömt bort relativt enkla tekniksprång som reluktansmotorn, som för övrigt inte på något sätt är ny uppfinning.

Vad tror du om detta, framtiden?





   TS
Avatar Fallback

Re: Reluktansmotorn kan spara hela Sveriges energiförbruknin

bgl  
#660461 Kan behövas nu när Bloomberg har konstaterat att världen behöver bygga 1 miljon billaddplatser per år 20 år framåt!
https://teknikensvarld.se/sa-manga-ladd ... hovs-2040/

Avatar Fallback

Re: Reluktansmotorn kan spara hela Sveriges energiförbruknin

alias  
#660464
Fredrik Reuter skrev:Hälften av all elenergi som tillverkas i världen används av elmotorer varav hälften av denna energi går till spillo på grund asynkronmotorns uppbyggnad. Skulle Europa helt gå över till reluktansmotorer istället för asynkrona motorer skulle hela Sveriges energiförbrukning kunna sparas in.

Reluktansmotorn är enklare i uppbyggnad, lättare, mindre och kan användas som en stegmotor. Det enda problemet är att den är svårare att styra och är känslig för överhettning.

Men nu verkar det som att det börjar hända saker. Tesla har börjat använda reluktansmotorer i bakaxeln på den fyrhjulsdrivna varianten av Model 3 och företaget Turntide säger sig nu ha knäckt både drivnings- och överhettningsproblematiken för större elmotorer, ex i ventilationsanläggningar. Om detta kan se mer om i videon nedan. ABB har utvecklat en reluktansmotor som går under benämningen Syn-RM och karaktäriserar den som energieffektiv, liten och stark.

Andemeningen i videon nedan är att vi på senare år helt har stirrat oss blinda på att fasa ut fossil energi och helt enkelt glömt bort relativt enkla tekniksprång som reluktansmotorn, som för övrigt inte på något sätt är ny uppfinning.

Vad tror du om detta, framtiden?



Helt klart intressant vid byggnation av nya fabriker m.m.

När det gäller klimatomställningen i stort så har vi mycket fabriker, fordon, kraftverk m.m. som vi redan har släppt ut CO2 för att bygga och där finns det nog anledning att fundera över det realistiska att spendera pengar och energi (sannolikt fossil sådan) på att ersätta dessa anläggningar i förtid.

Började i ärlighetens namn få lite klimatångest efter att ha hört delar av Greta Thunbergs sommarprat och började Googla runt.
Den info som jag har hittat pekar på att den globala energiförbrukningen består till ca 85 % av fossila bränslen såsom kol, olja och naturgas, samt att dessa står för ca 60 % av den globala elproduktionen. Det känns som en rätt brant uppförsbacke!

Jag tror att vägen framåt blir storskalig utbyggnad av solceller (börjar bli ekonomiskt intressant och tillverkas till stor del av kisel som är ett vanligt förekommande grundämne) och vätgasproduktion samt användande av bränsleceller i transportsektorn (verkar som att man börjat hitta lösningar för att minska/eliminera behovet av platina i bränslecellerna). Även bränsleceller i transportsektorn lär ju huvudsakligen bli aktuellt vid nyinvesteringar i fordon.

Det jag hoppas mest på är att power-to-liquid tekniken kan komma bli lönsam för att skapa diesel från el, CO2 och H2O, så att världens befintliga fordonsflotta kan påbörja omställningen till fossilfri diesel och bensin m.h.a. solel.

Detta för att köpa mänskligheten tid, innan allt för mycket permafrost försvunnit och frigjort stora mängder metan till atmosfären.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Reluktansmotorn kan spara hela Sveriges energiförbruknin

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660465 Den amerikanska filmen hävdar att hälften av all elenergi går åt till motorer medan i ABBs film på https://new.abb.com/motors-generators/i ... nce-motors är det bara en tredjedel som går åt till motorer. Jag tror nog mer på ABB. Det är ju inget revolutionerande som görs (patentet är tydligen från 1838, http://what-when-how.com/electric-motors/history-of-switched-reluctance-machine-electric-motor/#:~:text=HISTORY%20OF%20SWITCHED%20RELUCTANCE%20MACHINE%20(Electric%20Motor),-9.1&text=A%20breakthrough%20came%20from%20W.%20H.,equally%20spaced%20around%20the%20periphery.), men det är först nu som man infört modern elektronik för att styra motorn.

Användarvisningsbild

Re: Reluktansmotorn kan spara hela Sveriges energiförbruknin

totte  
#660466 När det ständigt påpekas hur mycket effektivare en elmotor är, verkningsgrader över 90 % vanligen för befintliga konventionella asynkronmotorer t ex, så undrar man hur det skall gå till att spara halva förbrukningen med en ny typ av motor. Hela filmen luktar marknadsföring, Det är mycket möjligt att de här reluktansmotorerna är bra, men det man hävdar i filmen kräver nog en hel del faktabaserad bevisföring innan det går att tro på det.

Avatar Fallback

Re: Reluktansmotorn kan spara hela Sveriges energiförbruknin

Hema  
#660534
totte skrev:När det ständigt påpekas hur mycket effektivare en elmotor är, verkningsgrader över 90 % vanligen för befintliga konventionella asynkronmotorer t ex, så undrar man hur det skall gå till att spara halva förbrukningen med en ny typ av motor. Hela filmen luktar marknadsföring, Det är mycket möjligt att de här reluktansmotorerna är bra, men det man hävdar i filmen kräver nog en hel del faktabaserad bevisföring innan det går att tro på det.

Klart att det är reklam, men genom att enklare kunna reglera/styra elmotorn, så kommer den kunna dra mindre. En "smartare" och mer allsidig motor, såsom jag tolkar det. Det ger den större effektiviseringen.

Avatar Fallback

Re: Reluktansmotorn kan spara hela Sveriges energiförbruknin

Hema  
#660535
alias skrev:
Fredrik Reuter skrev:Hälften av all elenergi som tillverkas i världen används av elmotorer varav hälften av denna energi går till spillo på grund asynkronmotorns uppbyggnad. Skulle Europa helt gå över till reluktansmotorer istället för asynkrona motorer skulle hela Sveriges energiförbrukning kunna sparas in.

Reluktansmotorn är enklare i uppbyggnad, lättare, mindre och kan användas som en stegmotor. Det enda problemet är att den är svårare att styra och är känslig för överhettning.

Men nu verkar det som att det börjar hända saker. Tesla har börjat använda reluktansmotorer i bakaxeln på den fyrhjulsdrivna varianten av Model 3 och företaget Turntide säger sig nu ha knäckt både drivnings- och överhettningsproblematiken för större elmotorer, ex i ventilationsanläggningar. Om detta kan se mer om i videon nedan. ABB har utvecklat en reluktansmotor som går under benämningen Syn-RM och karaktäriserar den som energieffektiv, liten och stark.

Andemeningen i videon nedan är att vi på senare år helt har stirrat oss blinda på att fasa ut fossil energi och helt enkelt glömt bort relativt enkla tekniksprång som reluktansmotorn, som för övrigt inte på något sätt är ny uppfinning.

Vad tror du om detta, framtiden?



Helt klart intressant vid byggnation av nya fabriker m.m.

När det gäller klimatomställningen i stort så har vi mycket fabriker, fordon, kraftverk m.m. som vi redan har släppt ut CO2 för att bygga och där finns det nog anledning att fundera över det realistiska att spendera pengar och energi (sannolikt fossil sådan) på att ersätta dessa anläggningar i förtid.

Började i ärlighetens namn få lite klimatångest efter att ha hört delar av Greta Thunbergs sommarprat och började Googla runt.
Den info som jag har hittat pekar på att den globala energiförbrukningen består till ca 85 % av fossila bränslen såsom kol, olja och naturgas, samt att dessa står för ca 60 % av den globala elproduktionen. Det känns som en rätt brant uppförsbacke!

Jag tror att vägen framåt blir storskalig utbyggnad av solceller (börjar bli ekonomiskt intressant och tillverkas till stor del av kisel som är ett vanligt förekommande grundämne) och vätgasproduktion samt användande av bränsleceller i transportsektorn (verkar som att man börjat hitta lösningar för att minska/eliminera behovet av platina i bränslecellerna). Även bränsleceller i transportsektorn lär ju huvudsakligen bli aktuellt vid nyinvesteringar i fordon.

Det jag hoppas mest på är att power-to-liquid tekniken kan komma bli lönsam för att skapa diesel från el, CO2 och H2O, så att världens befintliga fordonsflotta kan påbörja omställningen till fossilfri diesel och bensin m.h.a. solel.

Detta för att köpa mänskligheten tid, innan allt för mycket permafrost försvunnit och frigjort stora mängder metan till atmosfären.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Solceller innehåller en del tungmetaller och det råder brist på lönsamma återvinnigsenheter av dessa.

Avatar Fallback

Re: Reluktansmotorn kan spara hela Sveriges energiförbruknin

Hema  
#660536
Fredrik Reuter skrev:Hälften av all elenergi som tillverkas i världen används av elmotorer varav hälften av denna energi går till spillo på grund asynkronmotorns uppbyggnad. Skulle Europa helt gå över till reluktansmotorer istället för asynkrona motorer skulle hela Sveriges energiförbrukning kunna sparas in.

Reluktansmotorn är enklare i uppbyggnad, lättare, mindre och kan användas som en stegmotor. Det enda problemet är att den är svårare att styra och är känslig för överhettning.

Men nu verkar det som att det börjar hända saker. Tesla har börjat använda reluktansmotorer i bakaxeln på den fyrhjulsdrivna varianten av Model 3 och företaget Turntide säger sig nu ha knäckt både drivnings- och överhettningsproblematiken för större elmotorer, ex i ventilationsanläggningar. Om detta kan se mer om i videon nedan. ABB har utvecklat en reluktansmotor som går under benämningen Syn-RM och karaktäriserar den som energieffektiv, liten och stark.

Andemeningen i videon nedan är att vi på senare år helt har stirrat oss blinda på att fasa ut fossil energi och helt enkelt glömt bort relativt enkla tekniksprång som reluktansmotorn, som för övrigt inte på något sätt är ny uppfinning.

Vad tror du om detta, framtiden?


Intressant och om reklamen stämmer kommer det slå igenom hårt på de områden som de är applicerbara. Men vi kommer skapa ett ännu sårbarare samhälle.

Ta en kraftig solstorm, elnätet slås ut. Men med dessa motorer, skulle säkert styrningen gå åt pipsvängen med och då skulle vi verkligen få det problematiskt att komma tillbaka på mattan.

Användarvisningsbild

Re: Reluktansmotorn kan spara hela Sveriges energiförbruknin

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660541
Hema skrev:Ta en kraftig solstorm, elnätet slås ut. Men med dessa motorer, skulle säkert styrningen gå åt pipsvängen med och då skulle vi verkligen få det problematiskt att komma tillbaka på mattan.

Varför skulle motorstyrningen vara känsligare än annan elektronik som är nödvändig för att samhället skall fungera, ?

Användarvisningsbild

Re: Reluktansmotorn kan spara hela Sveriges energiförbruknin

totte  
#660543
Hema skrev:
totte skrev:När det ständigt påpekas hur mycket effektivare en elmotor är, verkningsgrader över 90 % vanligen för befintliga konventionella asynkronmotorer t ex, så undrar man hur det skall gå till att spara halva förbrukningen med en ny typ av motor. Hela filmen luktar marknadsföring, Det är mycket möjligt att de här reluktansmotorerna är bra, men det man hävdar i filmen kräver nog en hel del faktabaserad bevisföring innan det går att tro på det.

Klart att det är reklam, men genom att enklare kunna reglera/styra elmotorn, så kommer den kunna dra mindre. En "smartare" och mer allsidig motor, såsom jag tolkar det. Det ger den större effektiviseringen.


Mycket möjligt att det finns en hel del optimering där, men att rakt av hävda att man kan reducera förbrukningen till hälften utan att lägga fram ett enda faktum som stöder det är ytterligt nära rena skitsnacket.

Användarvisningsbild

Re: Reluktansmotorn kan spara hela Sveriges energiförbruknin

hlb  
#660544 Fredrik. Var försiktig med Din trovärdighet. Evighetsmaskiner har aldrig hittills fungerat och om en vanlig elmotor har mindre än 10 % förluster, är det ju bara dessa man kan jobba med.
PS. Om man bara håller sig till motorn är det ca 2% förluster att jobba med. Om man kan ta bort hälften, ökar den totala verkningsgraden med ca 1%, vilket är nästan försumbart.DS.
Senast redigerad av hlb mån 10 aug 2020, 15:55, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Reluktansmotorn kan spara hela Sveriges energiförbruknin

Hema  
#660558
th skrev:
Hema skrev:Ta en kraftig solstorm, elnätet slås ut. Men med dessa motorer, skulle säkert styrningen gå åt pipsvängen med och då skulle vi verkligen få det problematiskt att komma tillbaka på mattan.

Varför skulle motorstyrningen vara känsligare än annan elektronik som är nödvändig för att samhället skall fungera, ?

Det sa jag inte. Men en klassisk motor är byggd för ett varvtal och kräver bara rätt spänning. Rätt okänslig konstruktion. Alltså lätt att ansluta ett elverk för att få igång en pump osv.

Om vi nu har gått över till "smarta" och eventuellt uppkopplade elmotorer, så är dessa känsliga för både attacker, empbomber och kraftiga solstormar (om dessa inte emp-skyddas).

Alltså vi ökar antalet prylar som riskerar att bli än känsligare för yttre påverkan.

Avatar Fallback

Re: Reluktansmotorn kan spara hela Sveriges energiförbruknin

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660585 Få se nu, en hederlig robust asynkronmotor, hur är det nu?
Är inte den höga verkningsgraden njutbar mest vid högt effektuttag. I teorin borde ju verkningsgraden i alla fall vara 0% vid tomgångskörning om man inte tomgångskör för värmens skull, dock med relativt låg energiförbrukning på tomgång naturligtvis.

Om det jag tror och skriver stämmer kan ju verkningsgraden i en population av motorer vara ganska låg och inte kring de 90% man gärna anger och som ju är vid ideal drift. Många motorer arbetar ju i praktiken med halvslaka effektuttag.

Vid frekvensardrift kanske helt andra sanningar gäller också och jättemånga motorer i en större population sitter nog bakom en frekvensare. Men hur verkningsgraden ser ut vid olika driftfall med frekvensare, vet jag inte.

Nä, i praktiken gissar jag att motorerna i verkligheten har så olika driftsfall att ingen generell sanning kan bli på annat sätt än "hälften" eller "en fjärdedel" eller i den stilen när man ska ut med "breaking news".
Drev vi bara konstantlöpande pumpar och fläktar vore det en sak att uppskatta effektivitet på men i en hel population blir det grovgrova generaliseringar. Tänk bara på en vedklyv hur den stånkar och går när den ska jobba. Och hur räknar man ut verkningsgraden för att spräcka rotbiten på en krusig björkkabbe?
Funderade jag just nu...

Användarvisningsbild

Re: Reluktansmotorn kan spara hela Sveriges energiförbruknin

Fredrik Reuter  
#660590 Jag är inne på Orsas på spår här ovan.

I videon från ABB (länkar den nedan) så kunde (nästan) en halvering av förbrukningen ske på ett ventilationssystem hos en matvarutillverkare när man bytte till reluktansmotorer.

Samtidigt sparade "bara" ett pappersbruk 25% när de bytte pumpmotorer och jag tror anledning är att en vanlig induktionsmotor har (kanske) över 90% effektivitet om den är stor nog och går på optimal effekt.

Har motorn varvtalsreglering, ex som i en elbil eller en ventilationsanläggning så kan effektiviteten i en induktionsmotor sjunka drastisk om den regleras ner i effekt (enligt vissa under 50% effektivitet).

Enligt ABB så har reluktansmotorn en återbetalningstid på i vissa fall under 1 år. Lägg till att den sedan utvecklar mindre värme och genom detta håller längre så kan man ju undra varför inte alla elmotorer idag inte redan bytts ut.


   TS
Avatar Fallback

Re: Reluktansmotorn kan spara hela Sveriges energiförbruknin

axwell  
#660602
Orsa skrev:å se nu, en hederlig robust asynkronmotor, hur är det nu?
Är inte den höga verkningsgraden njutbar mest vid högt effektuttag. I teorin borde ju verkningsgraden i alla fall vara 0% vid tomgångskörning om man inte tomgångskör för värmens skull, dock med relativt låg energiförbrukning på tomgång naturligtvis.


På tomgångskörning med bara en liten inbyggd kylfläkt brukar strömmen ligga på 60% av märkströmmen.

Men det är ju mest bara på riktigt tunga drifter som man inte bryter ur driften när den inte behöver gå.
Tänker då på motorer på 6000 V och hundratals Ampere som inte får startas på nytt inom 1 timme efter föregående start.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar