SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Ny Teknik och Elektronik

Katam App för skogsmätning, test och video

18 inlägg 21537 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Katam App för skogsmätning, test och video

Anton Holmström  
#568764 Kom förbi oss på Katam under SkogsElmia, monter 741, så demonstrerar vi tekniken och berättar om hur man kan skapa skogsbruksnytta genom att koppla ihop appen med olika applikationer.

Ladda ned Mini-appen innan ni åker till mässan så kan ni plocka ut en QR-skylt direkt hos oss.


Användarvisningsbild

Re: Katam App för skogsmätning, test och video

Zyrix  
#593418 Hur går det för er som har använt Katam nu under ett tag?
Intresserad av hur väl den fungerar.
Jag har ingen android (har iPhone) så för att jag ska kunna använda den måste jag skaffa en ”skogstelefon” för detta.
Är det värt det?

Användarvisningsbild

Re: Katam App för skogsmätning, test och video

rejser  
#593530 Jag har använt katam sedan ett tag innan den släpptes och använder fortfarande ibland.
Själva lilla katam tycker jag inte är så användbar, utan det är den stora versionen med avgift som är riktigt användbar, då kan du ha "fastigheter" och "bestånd" i katam-appen och spara flera inspelningar osv. Du kan göra flera inspelningar per avdelning eller en enda lång inspelning igenom hela din avdelning som du vill mäta. Siffrorna blir riktigt bra, har kontrollmätt flera gånger.

Det som det går att köra på är gallrings-skog (andra gallring kanske) och avverknings-skog. Säg G2-S2. För tätt så blir det lite svåranvänt.
Bäst används den ihop med t.ex. en digital skogsbruksplan (t.ex. eSkog som katam har export för i programmet så man ser det direkt i eSkog). Då kör man en android-platta och verktyget för skogsbruksplanen i den när man är ute. Blir kanon.

I början kan man tycka att katam är svårt att få bra siffror med, men gå igenom instruktionerna om och om igen.
Man kan ta en prenumeration bara för en månad för pro-versionen. Om man t.ex. vill gå igenom inför gallring och avverkning och få en uppskattning på hur mycket material som kommer komma in.

Fråga gärna mer om du har frågor. Här eller via PM.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).