Ny Teknik och Elektronik

Fjärrströmbrytare GSM

14 inlägg 9857 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fjärrströmbrytare GSM

mattiasenstrom  
#549532 Hej! Har ett torp som står kallt när jag inte är där. Har fått tips att testa fjärrströmbrytare från yoyopower med GSM funktion så man kan stänga av och på värmen med en app. Kostnad cirka 1000kr. Nån som testat detta? Eller kan dela med sig av tips?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Fjärrströmbrytare GSM

Bax  
#549555 Jag kopplade in en fjärrströmbrytare i stugan.
Köpte en Ontech (åsså nån siffra) på Clas Ohlson, kostade ca 1500:- vill jag minnas.
Den styr en kontaktor som slår till strömmen.
Går nu in i en app och slår på/av när jag vill, det går också att koppla till givare för temperatur eller dörrar/fönster som öppnas och få larm när det sker.

Användarvisningsbild

Re: Fjärrströmbrytare GSM

mattiasenstrom  
#549576 Är du nöjd med den?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fjärrströmbrytare GSM

Bax  
#549586 Jadå.

Användarvisningsbild

Re: Fjärrströmbrytare GSM

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549604 Jag har också en ontech som jag styr motorvärmaren till traktorn med (vi bor tyvärr inte på samma adress Fergie och jag). Det har funkat utmärkt och den varnar via mejl om strömmen går. Den kan även visa omgivningstemperatur i appen.

Användarvisningsbild

Re: Fjärrströmbrytare GSM

mattiasenstrom  
#549771 Låter ju kanon. Va de enkelt att installera och har de krånglat nångång?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fjärrströmbrytare GSM

Sture Andersson  
#549852 Hur funkar det är det nån månadskostnad eller hur tar det emot signalen .

Avatar Fallback

Re: Fjärrströmbrytare GSM

JoTh  
#549856 Har inte erfarenhet av just dessa ovan nämnda varianter av fjärrstarter, men har installerat ett otal i maskiner då av märket Selco eller Webasto för att styra Webasto parkeringsvärmare eller fjärrstrålkastare att tända vid ankomst tidigt på morgonen.
Dessa är dock i 12-24V men principen är densamma för aktiveringen.
Vi använder då ett vanligt Telia kontantkort.
Eftersom det endast på dessa modeller skickas SMS, så är det enklast och billigast.

Användarvisningsbild

Re: Fjärrströmbrytare GSM

Bax  
#549857 För mig var det halvkrångligt att installera eftersom jag var tvungen in med en avsäkring och ett uttag före huvudbrytaren.
Till det kom en kontaktor som kopplades parallellt med huvudbrytaren.

Abonnemang: det följde med nåt kort som tar de flesta mobiloperatörer, månadskostnad minns jag inte då det numera är exet som har stugan. Annars räcker det med ett vanligt kontantkort som man fyller med typ 100 spänn.

Användarvisningsbild

Re: Fjärrströmbrytare GSM

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549897 Här är en länk som beskriver min variant, https://www.ontechgsm.com/sa-fungerar-det/

Jag kör deras originalkort och det funkar perfekt, styr allt i telefonen och det har fungerat klockrent.

Avatar Fallback

Re: Fjärrströmbrytare GSM

Gidea  
#551260 Kan också tillägga till Sidenbladh att schemaläggning av tider tyvärr inte finns i dagsläget, alltså att t.ex. styra motorvärmare som ska starta samma tid varje morgon. Efter en förfrågan så lovade dom dock att det skulle introduceras nu i vår.

Användarvisningsbild

Re: Fjärrströmbrytare GSM

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#551280 Ja se där! Jag har bara använt den enklare timerfunktionen att den ska slå igång efter ett visst antal timmar - eller när jag ger signal om det.

Avatar Fallback

Re: Fjärrströmbrytare GSM

Larssa  
#551321 Jag har en Yoyopower. Funkar bra, kollar temp, strömavbrott, startar värmefläkt några timmar innnan jag är framme.
Smidig app.
Kjell oCo för ca 750kr om jag minns rätt.
Det ända som kostar är när den skickar ut sms.

Användarvisningsbild

Re: Fjärrströmbrytare GSM

mattiasenstrom  
#552426 Nu har jag fixat en ontechgsm huvudenhet (1599kr) och en extra enhet (599kr). Hur smidigt som helst! Tack för tipsen!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).