Ny Teknik och Elektronik

Akut elbrist stoppar nyetableringar

727 inlägg 98944 visningar 96 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733468 Jättelätt att hitta. Om man söker på "vattenmagasin fyllnadsgrad" hittar man https://www.energiforetagen.se/globalas ... apport.pdf där man ser att fyllnadsgraden i Elområde 1 (norra Norrland) just nu är 76% vilket är lägre än de 90% som magasinen hade för ett år sedan.

Användarvisningsbild

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

Arvid0  
#733470
th skrev:Jättelätt att hitta. Om man söker på "vattenmagasin fyllnadsgrad" hittar man https://www.energiforetagen.se/globalas ... apport.pdf där man ser att fyllnadsgraden i Elområde 1 (norra Norrland) just nu är 76% vilket är lägre än de 90% som magasinen hade för ett år sedan.


Tack
Men över tid alltså 3,1 procentenheter lägre/mindre än medel? Är det samma sak som låga nivåer?

Användarvisningsbild

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

JörgenO  
#733475 Är medelvärdet 80,8% för hela året? Jag Antar det är rejält med säsongsvariation. Inför vintern (nu?) borde de vara Max fulla och efter vintern, innan vårfloden ha årslägsta? Eller tänker jag fel?

Avatar Fallback

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

Sture Andersson  
#733478
ÅsaNisse skrev:Jag läste någonstans för en månad sedan att det är låga nivåer i vattenmagasinen i Norrland. Hur kan det vara möjligt när det redovisas över normalt på SMHI´s sida både vad gäller markfukt och nederbördsmängder. Är det överproducerat el för export under sommaren eller vart har vattnet tagit vägen?

Så är det ,Sverige säljer 5-6000 mw varje dygn på grund av att det är höga elpriser ,kör oljekratverken för fult ,tömmer vattenlagren .Allt har med pengar att göra ,att dom kommer få elbrist i vinter skiter dom helt i ,för då kommer dom tjäna ändå mer pengar.

Avatar Fallback

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

r93  
#733479 Ja, så måste det vara, Sverige är ju ett långt land, men här i syd så har det ju regnat sen augusti och ”vattenmagasinen” i skogen är mer än väld fyllda!

Här nere behöver vi inte mer nederbörd detta år!

Avatar Fallback

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733482 Men vårt höga elområdespris i område 4 är en konsekvens av beslutet att stänga Barsebäck och sen inte få ut tummen o besluta o bygga Sydvästlänken mm direkt o senare bliförvånade att de är brist i södra Sverige

Användarvisningsbild

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

Vedproducent  
#733494
Arvid0 skrev:
th skrev:Jättelätt att hitta. Om man söker på "vattenmagasin fyllnadsgrad" hittar man https://www.energiforetagen.se/globalas ... apport.pdf där man ser att fyllnadsgraden i Elområde 1 (norra Norrland) just nu är 76% vilket är lägre än de 90% som magasinen hade för ett år sedan.


Tack
Men över tid alltså 3,1 procentenheter lägre/mindre än medel? Är det samma sak som låga nivåer?

Precis så är det och tittar man så finns det en kurva för maxvärden under 60 årsperioden och en kurva för minvärde för perioden. Det är ett ganska stort spann och kurvan ör ganska nära det normala men med en avvikelse på 3,1 procent för att vara helt exakt. Men det får betraktas som helt normala värden sett till hela 60 årsperioden.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).