Ny Teknik och Elektronik

Akut elbrist stoppar nyetableringar

727 inlägg 98869 visningar 96 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

Vardon  
#538760 Fast hvdc länkarna till polen etc fungerar ju bra. Däremot är den lösningen inte smidig att växla effektritning vilket gotland har märkt av.

Avatar Fallback

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

bgl  
#539595 Nu har Region Skåne och deras eldistributörer haft sitt möte.
Länk: https://www.sydsvenskan.se/2018-12-21/r ... en-i-lanet
Betalsida så vi får inte läsa så mycket men det vi ser räcker långt.
Ursäkta all skåningar här hos oss, regionens utvecklingschef svarar på ett orimligt sätt.
Hon vill slippa frågan och i stället skicka över den till nationell nivå!
Inte först gången Skåne försöker få resten av landet att betala för skånska problem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

Hema  
#539783 Det viktigaste här är väl att man erkänner att man/vi har problem. Först då kan man ta itu med det. Betydligt värre med de som inte ens fått insikt i och lever i förnekelse. Så jag ser artiklar likt denna som en positiv utveckling.

Avatar Fallback

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

jannee  
#539792 Smart tänkt att lägga ned Barsebäck :mrgreen:
Att danskarna senare förpestade miljön i Skåne med sina koleldade kraftverk var det tyst om.

Användarvisningsbild

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

svampbob  
#567183 Nu är elbristen här

https://www.svd.se/anslutningar-for-el- ... olm-i-host

Börja med att kapa kablarna till Södermalm!

Avatar Fallback

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

Avslutat-02  
#567189 Men hur var det nu,,,,,🤔 skulle inte solen sköta detta,? Tyckte jag läste något sådant om vissa bilar och lite andra trådar....här på forumet......🤔🤔.
Eller är det helt enkelt så att ingen teknik idag kan mäta sig med kärnkraften?

Bygg nya och rädda välfärden.

Användarvisningsbild

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

halvproffs  
#567193
vinterrojarn skrev:Men hur var det nu,,,,,🤔 skulle inte solen sköta detta,? Tyckte jag läste något sådant om vissa bilar och lite andra trådar....här på forumet......🤔🤔.
Eller är det helt enkelt så att ingen teknik idag kan mäta sig med kärnkraften?

Bygg nya och rädda välfärden.


Läs artikeln röjarn så kanske det blir rätt i dina felaktiga antaganden.

Avatar Fallback

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

Avslutat-02  
#567196 Kul lite debatt, att nät kapaciteten är för liten, ja.
Men vem kommer detta drabba främst?
De som bor och tror att kossorna hoppar runt och fiser sönder miljön eller de som främst bor och jobbar på landsbygden?

Eftersom politiker har tagit dessa konstiga och förvrida beslut att strunta i att kapaciteten och efterfrågan gått jämna spår, så sitter vissa delar av Sverige illa till.

Avatar Fallback

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

Avslutat-02  
#567197 Nu missade jag länken, men absolut.
Läste mest det som står skrivet,,,,elbristen är här!

Avatar Fallback

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

Avslutat-02  
#567200 Har läst och insett samma sak jag alltid har sagt: Elevio gnäller för mycket, i alla år har svenska folket betalat för byggandet av elledningar, va har vi fått tillbaka?
Jo ett girigt bolag som bara vill ha mer och mer, vi ska betala skyhöga kostnader för nätavgifter mm.

Detta är inte okej, använd pengarna och gör det de är till för nämligen bygga ut och underhålla nätet, inget annat.

Avatar Fallback

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

Hema  
#567201 Nu stod det inte vad jag kunde se, men som jag nämnt tidigare leder ökad andel slumpkraft (utan krav på egen reglerkraft&reservkraft) till minskad lönsamhet av baskraften. Nu när de ämnar lägga ned (eller hotar med det), så är det svårt att inte dra paralleller.

Avatar Fallback

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

Avslutat-02  
#567202 Kan väl hända att man är lite konspiratoriskt, men va blir man väl annars med nätbolag som ägnar sig åt överpriser och att bara gama åt sig pengar.

Användarvisningsbild

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

Vedproducent  
#567208 Felet är ju att man inte underhållt och byggt ut näten i den omfattning som behövts. Tittar man på Fortum Sverige tex under perioden 2008-2012 så ligger rörelseresultatet på 5-7 miljarder kr. Omsättningen 12-13 miljarder. Så då vet ni vart era pengar gått. Inte är det till att underhålla näten i alla fall utan direkt till aktieägarna. Elbranschen är sjuk och det har jag alltid tyckt. Bara roffa åt sig vinsterna och alla andra ska betala extra för det som är helt normalt underhåll. Finns ingen elbrist i Sverige och resten har elbolagen sig själva att skylla för dom har inte gjort det som ett ansvarstagande företag ska göra punkt.

Avatar Fallback

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

Avslutat-02  
#567211 Nä där håller jag med, och var det så mycket bättre när det var statligt ägda nätverk? Det var nog lite si och så då också, och allt detta har ju lett fram till detta.

Sedan sitter det politiker som inte vill begränsa va dessa bolag får kräva för ersättning för sina nät. Det är ju våra nät som vi betalat på skattsedeln, va fick vi skattebetalare för återbäring av den försäljningen?

Användarvisningsbild

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

Vedproducent  
#574411 Det där med akut elbrist finns ju inte. Det är ju bara underhåll och utbyggnad av nätet elbolagen totalt glömt bort för att ge sina ägare ett bra resultat. Ser nu att vi första halvåret har nytt rekord i elexport med 14 TWh. Ungefär vad behovet skulle vara på helåret om vi ersatte alla våra personbilar till elbilar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).