Ny Teknik och Elektronik

hpr-gallring

5 inlägg 5944 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

hpr-gallring

bserv  
#525951 hpr-gallring har funnits ute i flera år. Hittar ingen diskussion här. Känns lite märkligt.

Vid det här laget borde det ju finnas många skördarförare som testat det eller åtminstone blivit nyfikna på det.

Att kunna följa upp sina gallringsjobb borde väl de flesta vara intresserade av.

Jag som skogsägare vore ju också intresserad av att ta del av pri/hpr filer för att se hur mina avverkningar ser ut. Är det någon som vet om det finns något program som kan göra det - helst en mobilapp. Jo jag vet om hpr-analys men det är inget program som vi vanliga dödliga har tillgång till.


PS Tycker det borde finnas en egen kategori för IT och mjukvara etc här i skogsforum



   TS
Användarvisningsbild

Re: hpr-gallring

Fredrik Reuter  
#525953 Absolut, det borde diskuteras mer.
På Gallringsdagarna ifjol så visade Karl Hedin HPR gallring i sin monter. Vi försökte få med aktörer som kunde visa HPR på Gallringsdagarna även i år men de kunde inte medverka.

Avatar Fallback

Re: hpr-gallring

bserv  
#525959 Mkt märkligt - detta totala ointresse. Pri/hpr-filerna borde vara en guldgruva till skogsproduktionsinformation. Gallringsuppföljning som i hprGallring är väl det mest uppenbara. Men också att kunna följa upp en slutavverkning och se vad som faktiskt avverkats - och var - och hur det apterats borde vara intressant inte bara för skördaren utan också inköpsbolag, och skogsägare. Finns det praktiska eller legala skäl att detta inte redan göras? Eller är det bara den allmänna senfärdigheten och oviljan till utveckling i skogsbruket som spelar in. Eller är det så att virkesköpare, VMF och SDC i en ohelig allians vill hålla alla andra borta från dessa data - för att fortsatt ha övertag mot oss alla små skogsägare?

   TS
Användarvisningsbild

Re: hpr-gallring

skogsjan695xl  
#526023 Endel på Stora kör med HPR- gallring.
Jag har fått ett program installerat i skördare och ska få utbildning och köra igång under hösten.

Användarvisningsbild

Re: hpr-gallring

kjetilroeste  
#526146 Jeg har brukt hpr-gallring i et par år. Synes det er veldig informativt å ha dette som live-oppfølging. Alle som tynner/gallrar burde bruke det som rettesnor!
Programmet har kanskje ikke blitt distribuert noe i stor skala fra skogforsk, selv i Sverige?
Vi må kanskje heller ikke glemme at den allmenne datakunnskapen hos den gjennomsnittlige skogsentreprenør er under middels, dette kan vel også være en grunn til at det ikke er brukt hos flere?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).