Ny Teknik och Elektronik

Gränssökning

14 inlägg 6323 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gränssökning

Sture Andersson  
#524345 Funderar på om det finns något sätt att hitta en gräns om man har båda ändar av gränsen.
Jag har en gräns där jag har stenar i båda ändar ,men terrängen är kuperad upp och ner.
Finns det en GPS där man kan gå till ändarna och slå in var man är ,och sen ritar GPS en rak linje där emellan ,och visar var man befinner sig .



   TS
Användarvisningsbild

Re: Gränssökning

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524350 Om jag fattar rätt är gränsen rak mellan de två markeringarna?
Hur långt är det mellan, jag har lyckats rätt bra med ett vanligt kompass, ta ut rätt kompassriktning och följa kompassen slaviskt, bäst om man är två, en med kompass och dirigera den andre var snitslarna skall sitta, helst så långt bort som möjligt, sen ställer du dig vid snitseln och kollar med kompassen var näta snitsel skall sitta.

Har man tur kommer man rakt på nästa gränsmarkering, otur skiljer det någon meter, då får man justera kompassriktningen något och prova en gång till.
Om man kommer rätt på så kontrollerar man genom att göra samma sak på tillbakavägen, träffar man rätt hela vägen så har man snitslat rätt och hittat gränsen...

Jag och grannen har gjort så och lyckats rätt bra....

Avatar Fallback

Re: Gränssökning

valtra mega  
#524352 Kan ni förklara för en som inte provat hur man ska gör för att ta ut kompassriktning och lyckas komma på någon meter nära

Användarvisningsbild

Re: Gränssökning

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524355 Kolla här... förklarar rätt bra....


Avatar Fallback

Re: Gränssökning

valtra mega  
#524362 Har likadan kompass som i filmen och kan ta ut kompassriktning på karta men att jag skulle lyckas komma rätt på ett röse i andra änden av en rå på drygt 500 m tvivlar jag på

Användarvisningsbild

Re: Gränssökning

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524363
valtra mega skrev:Har likadan kompass som i filmen och kan ta ut kompassriktning på karta men att jag skulle lyckas komma rätt på ett röse i andra änden av en rå på drygt 500 m tvivlar jag på


Kräver tålamod, blir många gånger man får gå fram och tillbaka...
Ju glesare skog och längre sikt ju lättare blir det.
Kommer man lite fel på första försöket får man justera kompassriktningen en aning och prova igen på vägen tillbaka, till slut kommer man förhoppningsvis rätt...

Användarvisningsbild

Re: Gränssökning

totte  
#524371 Att gå exakt efter kompass går mycket lättare med en syftkompass. Du ser kompassnålen i spegeln samtidigt som du kan sikta in dig på ett landmärke i terrängen i siktskåran i lockets överkant.

Bild

Användarvisningsbild

Re: Gränssökning

halvproffs  
#524372 Ta ut kompassriktningen. Ta en 2×2" och spika fast en bräda på toppen och lägg kompassen efter brädans kant. En kikar efter kanten och den andra markerar gränsen.

Avatar Fallback

Re: Gränssökning

jevi0002  
#524382 Om man går långa sträckor med kompass så måste man tänka på avvikelsen man får eftersom kartorna
riktar sig mot norr och den magnetiska norrpunkten som kompassen visar inte är samma sak.

https://www.lantmateriet.se/sv/Kartor-o ... onvergens/

Användarvisningsbild

Re: Gränssökning

Vardon  
#524397 Ta koordinat på ena röset och spara waypoint. Gå till andra röset och ställ in go to waypoint så pekar de flesta ut riktningen.

Låt gpsen ligga, stå bågra meter ifrån så hinner den hitta sig bättre.

Lägga en ficklampa på toppen av ett krön kan vara vettigt.

Användarvisningsbild

Re: Gränssökning

Kenya Cane  
#524407 Kan detta vara till någon hjälp?

https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... 6590946618

Användarvisningsbild

Re: Gränssökning

ROP  
#524443
Kenya Cane skrev:Kan detta vara till någon hjälp?

https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... 6590946618

Detta nog nog till hjälp för många som försöker hålla sina gränser i ordning

Användarvisningsbild

Re: Gränssökning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525137
Sture Andersson skrev:Funderar på om det finns något sätt att hitta en gräns om man har båda ändar av gränsen.
Jag har en gräns där jag har stenar i båda ändar ,men terrängen är kuperad upp och ner.
Finns det en GPS där man kan gå till ändarna och slå in var man är ,och sen ritar GPS en rak linje där emellan ,och visar var man befinner sig .


Vanlig reflinje alltså. Inga problem med proffsinstrument...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Gränssökning

husqvarna_med_sthil  
#525155 Hade samma funderingar för några år sedan på den delen av skiftet som var dåligt märkt. Jag gjorde som så att jag tog kontakt med rågrannen och en gps med fastighetskartan och sedan gick vi efter gps´n och sökte rösen. Vi har också på samma sätt gått upp en stor del av linjen på andra sidan med den rågranne jag har där.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).