#524345Funderar på om det finns något sätt att hitta en gräns om man har båda ändar av gränsen.
Jag har en gräns där jag har stenar i båda ändar ,men terrängen är kuperad upp och ner.
Finns det en GPS där man kan gå till ändarna och slå in var man är ,och sen ritar GPS en rak linje där emellan ,och visar var man befinner sig .
Ny Teknik och Elektronik
Gränssökning
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in #524350Om jag fattar rätt är gränsen rak mellan de två markeringarna?
Hur långt är det mellan, jag har lyckats rätt bra med ett vanligt kompass, ta ut rätt kompassriktning och följa kompassen slaviskt, bäst om man är två, en med kompass och dirigera den andre var snitslarna skall sitta, helst så långt bort som möjligt, sen ställer du dig vid snitseln och kollar med kompassen var näta snitsel skall sitta.
Har man tur kommer man rakt på nästa gränsmarkering, otur skiljer det någon meter, då får man justera kompassriktningen något och prova en gång till.
Om man kommer rätt på så kontrollerar man genom att göra samma sak på tillbakavägen, träffar man rätt hela vägen så har man snitslat rätt och hittat gränsen...
Jag och grannen har gjort så och lyckats rätt bra....
Hur långt är det mellan, jag har lyckats rätt bra med ett vanligt kompass, ta ut rätt kompassriktning och följa kompassen slaviskt, bäst om man är två, en med kompass och dirigera den andre var snitslarna skall sitta, helst så långt bort som möjligt, sen ställer du dig vid snitseln och kollar med kompassen var näta snitsel skall sitta.
Har man tur kommer man rakt på nästa gränsmarkering, otur skiljer det någon meter, då får man justera kompassriktningen något och prova en gång till.
Om man kommer rätt på så kontrollerar man genom att göra samma sak på tillbakavägen, träffar man rätt hela vägen så har man snitslat rätt och hittat gränsen...
Jag och grannen har gjort så och lyckats rätt bra....
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende!! SLÄPP ALDRIG GASEN!! // Zixten
#524352Kan ni förklara för en som inte provat hur man ska gör för att ta ut kompassriktning och lyckas komma på någon meter nära
#524362Har likadan kompass som i filmen och kan ta ut kompassriktning på karta men att jag skulle lyckas komma rätt på ett röse i andra änden av en rå på drygt 500 m tvivlar jag på
Kräver tålamod, blir många gånger man får gå fram och tillbaka...
Ju glesare skog och längre sikt ju lättare blir det.
Kommer man lite fel på första försöket får man justera kompassriktningen en aning och prova igen på vägen tillbaka, till slut kommer man förhoppningsvis rätt...
valtra mega skrev:Har likadan kompass som i filmen och kan ta ut kompassriktning på karta men att jag skulle lyckas komma rätt på ett röse i andra änden av en rå på drygt 500 m tvivlar jag på
Kräver tålamod, blir många gånger man får gå fram och tillbaka...
Ju glesare skog och längre sikt ju lättare blir det.
Kommer man lite fel på första försöket får man justera kompassriktningen en aning och prova igen på vägen tillbaka, till slut kommer man förhoppningsvis rätt...
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende!! SLÄPP ALDRIG GASEN!! // Zixten
#524371Att gå exakt efter kompass går mycket lättare med en syftkompass. Du ser kompassnålen i spegeln samtidigt som du kan sikta in dig på ett landmärke i terrängen i siktskåran i lockets överkant.

2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)
#524372Ta ut kompassriktningen. Ta en 2×2" och spika fast en bräda på toppen och lägg kompassen efter brädans kant. En kikar efter kanten och den andra markerar gränsen.
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
#524382Om man går långa sträckor med kompass så måste man tänka på avvikelsen man får eftersom kartorna
riktar sig mot norr och den magnetiska norrpunkten som kompassen visar inte är samma sak.
https://www.lantmateriet.se/sv/Kartor-o ... onvergens/
riktar sig mot norr och den magnetiska norrpunkten som kompassen visar inte är samma sak.
https://www.lantmateriet.se/sv/Kartor-o ... onvergens/
#524397Ta koordinat på ena röset och spara waypoint. Gå till andra röset och ställ in go to waypoint så pekar de flesta ut riktningen.
Låt gpsen ligga, stå bågra meter ifrån så hinner den hitta sig bättre.
Lägga en ficklampa på toppen av ett krön kan vara vettigt.
Låt gpsen ligga, stå bågra meter ifrån så hinner den hitta sig bättre.
Lägga en ficklampa på toppen av ett krön kan vara vettigt.
Allt ovan är skrivet med reservation för eventuella tyckfel.
Ibland måste man tänka utanför boxern...
Ibland måste man tänka utanför boxern...
#524407Kan detta vara till någon hjälp?
https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... 6590946618
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.
Detta nog nog till hjälp för många som försöker hålla sina gränser i ordning
Kenya Cane skrev:Kan detta vara till någon hjälp?
Detta nog nog till hjälp för många som försöker hålla sina gränser i ordning
Vanlig reflinje alltså. Inga problem med proffsinstrument...
/Niklas
Sture Andersson skrev:Funderar på om det finns något sätt att hitta en gräns om man har båda ändar av gränsen.
Jag har en gräns där jag har stenar i båda ändar ,men terrängen är kuperad upp och ner.
Finns det en GPS där man kan gå till ändarna och slå in var man är ,och sen ritar GPS en rak linje där emellan ,och visar var man befinner sig .
Vanlig reflinje alltså. Inga problem med proffsinstrument...
/Niklas
/Niklas
#525155Hade samma funderingar för några år sedan på den delen av skiftet som var dåligt märkt. Jag gjorde som så att jag tog kontakt med rågrannen och en gps med fastighetskartan och sedan gick vi efter gps´n och sökte rösen. Vi har också på samma sätt gått upp en stor del av linjen på andra sidan med den rågranne jag har där.
En halvbra plan beslutsamt genomförd idag är bättre än en perfekt imorgon.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).