Ny Teknik och Elektronik

Hur funkar egentligen de här solcellsarmaturerna?

11 inlägg 5181 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur funkar egentligen de här solcellsarmaturerna?

Ahlgrens  
#516885 Jag läst om proffsarmaturer som de kallades inte såna som Rusta säljer utan lite kraftigare. Har frågar leverantören och de säger att de inte fungerar på de mörkaste dagarna på året. Läste att inläggsskrivaren ville komplettera med vanlig el större batteri och solcell eller till och med ett vindkraftverk. Jag är själv lite intresserad och har kollat runt lite och hittat denna några armaturer med de är utanför min finansiering. Vill inte ha billiga som går sönder finns det något mellanting. Det verkar också vara energibolag och större företag som använder de vi hittat.
Bild


Sweden har och LED & LED med det verkar inte ha slagit igenom kanske



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur funkar egentligen de här solcellsarmaturerna?

Ahlgrens  
#516886 Här är länk till sidan vi tittar på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur funkar egentligen de här solcellsarmaturerna?

Ahlgrens  
#516891 Frågan som bekymrar oss är solcellsarmaturerna och om de håller hela vintern. som vi varit i kontakt med säger att de inte håller hela vintern i standardutförande. Man måste komplettera med extra batteri och större solcellspanel. De nämnde även att man kan sätta ett vindkraftverk för att göra att det lyser fler timmar. Samfälligheten har bestämt att vi ska ha de här armaturerna och jag vill inte göra fel då de är ganska dyra. Går det exempelvis att koppla ett lastbilsbatteri till en vanligt ledarmatur? LED drar ju redan så lite ström?

Tacksam för råd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur funkar egentligen de här solcellsarmaturerna?

Ahlgrens  
#516893 Ljustema har också solcellsbelysning men det är mer åt hållet trädgård och https://www.ljustema.se/156-solcellslampor som vi inte är ute efter. Det är dåligt utbud och inget jämförligt mellanting att välja på har vi hittat. LEd och Led har en ganska snygg armatur en sån platt me det går inte vinkla. Får kanske kolla utomlands. Men man vill ju helst köpa i Sverige.

Hur många solcellswatt kräver panelen för att generera ström åt en 10-wattare?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur funkar egentligen de här solcellsarmaturerna?

Ahlgrens  
#516894 Hur svårt kan det vara ett bygga en själv?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur funkar egentligen de här solcellsarmaturerna?

Ahlgrens  
#516895 Vi har inte en fiber och bara ett 3-fas uttag. Privat fungerar jag på solcellspaneler på taket så det räcker till hushållselen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur funkar egentligen de här solcellsarmaturerna?

Ahlgrens  
#516916 Nej jag går bet på det här. Vi har möte i nästa vecka och jag hittar inget. Om jag skulle välja med sladd åt dem vad kommer det då kosta??? Vill inte ens tänka på det. Den ska grävas ner m.m. och de kommer bli ett helsiktes jobb. Tacksam för alla tips som jag kan få. Nästa vecka är mötet. 😱

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur funkar egentligen de här solcellsarmaturerna?

Ahlgrens  
#516917
Ahlgrens skrev:Här är länk till sidan vi tittar på.


Helst vill vi ha lite större armaturer som de här men de behöver inte vara lika stora. Räcker med 10-20 ledwatt. Men inga rabattenlampor bara.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur funkar egentligen de här solcellsarmaturerna?

Brorsan  
#516931 SL provade med solcells lyse i en busskur vid oss för ca 6 år sedan. den lyste sporadiskt någon vecka på våren samma år. Sedan dess har den aldrig fungerat. Det var ju några år sen den tillverkades men jag tror inte på den iden. Det ska ju lysa på höst och vinternätter när den är som minst effektiv.

Avatar Fallback

Re: Hur funkar egentligen de här solcellsarmaturerna?

Hema  
#516940 Något som spar ström borde vara en rörelsevakt, men det beror på vilken typ av belysning ni vill ha. Dock finns det väl en risk att det inte finns någon mogen produkt inom ert prisspann ännu.

Användarvisningsbild

Re: Hur funkar egentligen de här solcellsarmaturerna?

Fredrik Reuter  
#516948 Låser denna tråd nu.
TS har i sina trådar på Skogsforum alltid länkat till ett och samma företag (de är nu borttagna). Sker det igen blir det avstängning.

 Tråden låst  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).