Ny Teknik och Elektronik

Fjärrstyrda och självgående skogsmaskiner i Japan

7 inlägg 11203 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fjärrstyrda och självgående skogsmaskiner i Japan

Torbjörn Johnsen  
#515609 Det finns tydligen en del forskning om att få fram förarlösa och/eller fjärrstyrda skogsmaskiner i Japan. Anledningen och intesset för dessa projekt är framför allt att det är svårt att rekrytera arbetskraft till skogen.

Japanska Forestry & Forest Products Research Institute har testat en självkörande maskin som följer en kabel på marken och själv lastar av ute vid vägen (oklar hur). De har även testat att fjärrstyra en skotare i kombination med GPS-styrning.

Här finns mer att läsa om de här projekten (på eng):

Artikel i "The Japan News"
1529493269_remote2.jpg


[urlhttps://www.ffpri.affrc.go.jp/ffpri/en/research/results/2017/20170405-01.html]Rapport om test av fjärrstyrd skotare (Forestry & Forest Products Research Institute, Japan)[/url]
1529493269_remote1.jpg


Fjärrstyrda eller självgående maskiner, kan det vara nåt att jobba med tror ni?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Fjärrstyrda och självgående skogsmaskiner i Japan

Huggar Herman  
#515616 Jag är helt övertygad om att vi inom en ganska snar framtid (säg 10 år) kommer att se självgående skotare och iaf. fjärrstyrda skördare i allmänt bruk. Detta var uppe i an annan tråd någon gång och Fredrik (som har betydligt mer maskinerfarenhet än jag) var skeptisk, men jag tror att vi ser det väldigt snart i skarpt läge.

Användarvisningsbild

Re: Fjärrstyrda och självgående skogsmaskiner i Japan

Fredrik Reuter  
#515618 Skeptisk, inte jag väl? 😉

Helt autonoma inom 10, det blir nog en utmaning. Men annars är jag med på banan. Vare sig vi vill eller inte kommer vi få se teknik där det mest troliga är skördare och skotare med kameror och betydligt fler sensorer som kan gå autonomt så länge inte det är några problem.

Sedan kommer det sitta ett gäng maskinförare på ett kontor med möjlighet att fjärrstyra maskinerna.

Detta är ur ett tekniskt perspektiv, kanske inom en tioårsperiod men högst troligt - bara på test/projektstadie!

Men det finns också en hel del andra perspektiv som kanske gör att teknikutvecklingen försenas. Ett är säkerhet. Här gör maskinförarna idag ett stort jobb i att ha koll på omgivningen vid körning, fällning osv. Det är svårt att få till med fjärrstyrning. Och hela grejen med fjärrstyrning är väl krasst sett att minska lönekostnaderna så det kan inte bli lika många äkta ögon som ser varje maskin idag.

På det tekniska planet finns otroliga utmaningar i bibehålla en bra bild för fjärrsyn, det är spån, vatten, lera, kvistar, barr, sten osv osv som det måste tas höjd för.

Användarvisningsbild

Re: Fjärrstyrda och självgående skogsmaskiner i Japan

Huggar Herman  
#515623 Nej, helt autonomt tror nog inte jag heller, men att förarnas roll kommer att bli mer övervakande än styrande tror jag vi får se relativt snart. Och det finns stora problem kvar att lösa, men en stor kostnad som försvinner är att skapa bra förarmiljöer i maskinerna. Då kan man istället lägga resurser på kameror och sensorer.
Ett annat problem att reda ut är det juridiska ansvaret om det händer något när en autonom maskin är inblandad.

Avatar Fallback

Re: Fjärrstyrda och självgående skogsmaskiner i Japan

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515631 Det vore kul att a en självgående skotare som kör mellan där man hugger och avlägget. Behöver juinte vara stor, bara den håller jämna steg med en manuell huggare. :)

Avatar Fallback

Re: Fjärrstyrda och självgående skogsmaskiner i Japan

Hema  
#515681 Hörde om två gubbar med hästar, där en gubbe lastade och en tömde vid avlägg. Hästarna hittade själv mellan gubbarna. :)

Maskinerna skulle kunna ta hjälp av drönare och styr man dem med vr-glasögon får man rätt bra koll över situationen.

Användarvisningsbild

Re: Fjärrstyrda och självgående skogsmaskiner i Japan

svampbob  
#661326 Nu testar även Svea att fjärrstyra skotaren.

https://www.sveaskog.se/press-och-nyhet ... a-skotare/

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).