Ny Teknik och Elektronik

Välja vilken drönare

31 inlägg 23829 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Välja vilken drönare

anersimyra  
#514019 Nej, tyvärr. Uppenbarligen är den uppkopplad till nätet då det kom upp ett meddelande om att en uppdatering finns att hämta. Men när jag sen ska logga in ( vilket är tvunget ) i appen kommer ett meddelande om att nätverk saknas.. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Välja vilken drönare

morslillaolle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514195 Tack för svar! Det blev en begagnad dji phantom 3 advanced för 3500kr. Ville gärna ha en med Lightbridge räckvidd. Förhoppningsvis kommer jag ut en bit i skogen även om det är träd mellan drönare och kontroll.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Välja vilken drönare

stegmaster  
#514198
morslillaolle skrev:Tack för svar! Det blev en begagnad dji phantom 3 advanced för 3500kr. Ville gärna ha en med Lightbridge räckvidd. Förhoppningsvis kommer jag ut en bit i skogen även om det är träd mellan drönare och kontroll.

Grattis, hoppas du blir nöjd. :-bd

Vet inte riktig hur det går utan direkt förbindelse mellan drönare och controllen, men hur som helst ska den vel hitta hem själv om den missar signalen nån längre tid åtminstone.

Avatar Fallback

Re: Välja vilken drönare

Elmhult  
#650093 Funderar på drönare jag med. Såg att DJI säljer en Mavic Mini för ~5000. Är den något att ha? Vill spana efter döda eller ledsna träd och kanske kolla in fåren neråt ängarna med.
Den ser otroligt pluttig ut så man är ju lite tveksam till om den klarar det o inte bara blåser bort som dotterns drake...
Jag tänker inte lägga tiotusen på en flygande kamera, det anser jag vara alldeles för mycket pengar.

Användarvisningsbild

Re: Välja vilken drönare

anersimyra  
#650099
Elmhult skrev:Funderar på drönare jag med. Såg att DJI säljer en Mavic Mini för ~5000. Är den något att ha? Vill spana efter döda eller ledsna träd och kanske kolla in fåren neråt ängarna med.
Den ser otroligt pluttig ut så man är ju lite tveksam till om den klarar det o inte bara blåser bort som dotterns drake...
Jag tänker inte lägga tiotusen på en flygande kamera, det anser jag vara alldeles för mycket pengar.

Till det du tänker använda den till så är det ett utmärkt val och den kommer inte att singla iväg i vinden.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Välja vilken drönare

Elmhult  
#650272 Nu har jag kikat lite på drönare.
Det blir ingen. Mycket pengar för en flygande kamera som sagt. Och räckvidden i EU verkar väldigt begränsad. Det kunde inte garanteras att den kom mer än kanske femtio meter om det var för mycket grejer i vägen (träd). Såklart om jag valde en 12,000 kronors drönare så blev det lite bättre men ändå... För tolv tusen spänn går jag hellre i skogen själv och får motion eller köper lite mer bränsle till traktorn. Nu låter man ju som en gammal gnällspik... 🤣 🚜

Användarvisningsbild

Re: Välja vilken drönare

hlb  
#650275 Kan du inte hitta en granne eller skogskompis som har en drönare. Drönaren är så effektiv att den används endast promilles, promille av tiden. Bilderna, eller filmen, kan du själv studera i datorn på kvällen, i lugn och ro.

Användarvisningsbild

Re: Välja vilken drönare

anersimyra  
#650281
Elmhult skrev:Nu har jag kikat lite på drönare.
Det blir ingen. Mycket pengar för en flygande kamera som sagt. Och räckvidden i EU verkar väldigt begränsad. Det kunde inte garanteras att den kom mer än kanske femtio meter om det var för mycket grejer i vägen (träd). Såklart om jag valde en 12,000 kronors drönare så blev det lite bättre men ändå... För tolv tusen spänn går jag hellre i skogen själv och får motion eller köper lite mer bränsle till traktorn. Nu låter man ju som en gammal gnällspik... 🤣 🚜

Har du fritt mellan drönare och styrenheten så pratar vi om kilometer och inte några få metrar. Vad som däremot kan göra det omöjligt att ens lyfta är om du befinner dig inom förbuds eller begränsningszon för flyg.

Användarvisningsbild

Re: Välja vilken drönare

anersimyra  
#650282 Signalen blockeras av berget och drönaren vänder automatiskt hem.

Avatar Fallback

Re: Välja vilken drönare

Elmhult  
#650680
anersimyra skrev:Signalen blockeras av berget och drönaren vänder automatiskt hem.


Vilken modell är det?

Användarvisningsbild

Re: Välja vilken drönare

Grålle52  
#650811 12k ja men du drar väl momsen ändå? Använt min väldigt mycket. Snart har den flugit 100h, köptes -17

Avatar Fallback

Re: Välja vilken drönare

Elmhult  
#650832
Grålle52 skrev:12k ja men du drar väl momsen ändå? Använt min väldigt mycket. Snart har den flugit 100h, köptes -17


Ja, det hoppas jag man kan göra? Få se, för nu är far intresserad med, ska hugga lite i höst o man kan ju inte skatta bort allt... Hahaha 😎

Användarvisningsbild

Re: Välja vilken drönare

Grålle52  
#650844 Dragit drönare, batterier och 3d-glas. Haft en jäkla nytta av min. Ett helt annan överblick. Geymt nöjd med min. Går ca 1,5km bort. Glasögonen är suveräna med. Lätt värt pengarna. Köp inte en liten leksak

Avatar Fallback

Re: Välja vilken drönare

Elmhult  
#650846
Grålle52 skrev:Dragit drönare, batterier och 3d-glas. Haft en jäkla nytta av min. Ett helt annan överblick. Geymt nöjd med min. Går ca 1,5km bort. Glasögonen är suveräna med. Lätt värt pengarna. Köp inte en liten leksak


Nej, isåfall får det bli den där Mavic 2. Den gick väl att programmera med navigationspunkter och be den fota flera foton till ett stort sammanhängande för bättre överblick. Eller nåt sånt. Jag kom inte ihåg vad det hette.

Användarvisningsbild

Re: Välja vilken drönare

anersimyra  
#650866
Elmhult skrev:
anersimyra skrev:Signalen blockeras av berget och drönaren vänder automatiskt hem.


Vilken modell är det?

Jag har en phantom 4 pro som jag aldrig uppdaterat vilket gör att jag kan flyga inom begränsningszonen för Skavsta flygfält. Nyare drönare som ingalunda är förbjudna att flyga inom begränsningszonen kan dessvärre inte ens lyfta om man befinner sig inom zonen. En stor markägare som jag talade med som bor inom begränsningszonen köpte en ny Mavic pro för att kolla sina ägor från luften men kunde besviket konstatera att drönaren inte går att flyga ens en meter över marken trots att 50 meter är tillåtet..🤔

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).