Ny Teknik och Elektronik

Leta med metalldetektor

88 inlägg 41395 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetektor

stegmaster  
#516826 Trodde jag hadde gjort ett lite fynd idag, men ikke så nicke. :-ss
Trodde det var en muskettkula när jag grävde upp denna då rostiga "kulan", då den såg ut att vara av nästan lik storlek, men när jag rengjordet den lite, så såg jag det var stål, så er vel en kula från et kule lager.
Fann den på ca 15cm djup, var det er väg, så det har aldrig vore plöjt där. (Annars er det från grannes åkermark)
Dock var det bara denne ena jag hittade i närheten, men kan inte se va annat det skulle kunna varit.
Har varit et rejält kule lager med så stora kular, men det kanske finns så stora på moderne lantbruksredskaper??
Er ca 17mm i diam. (har inte mätt med skjutmått, så inte helt eksakt)
Annars bara skrot som ni ser.

1530716022_img_20180704_130333.jpg

1530716025_img_20180704_163951.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetektor

JensSkoog  
#516873 Kommer du den här vägen så gör visit så kan du få söka
fram sista gränsmärket som jag har sökt efter i två år :wink:
Vet ungefär vart det är, inom en diameter på tio meter, men ett
par rotvältor och ris och skit har gjort söket hopplöst.

Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetektor

stegmaster  
#516890 He, he, jo det ska jag givetvis göra om jag kommer i din närhet, men har inga planer att resa österut som det ser ut just nu.
Men det hadde vore kul, tror nog vi skulle hittat den på under 1 min. 8)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetektor

stegmaster  
#517231 Efter en dryg timme på grannens åkermark, så kom jag hem med detta. :sad:
Bara skrot i dag tyvärr. Hoppas skrotpriset er högt nu om dagen. :wink:
2 1/2 hestesko, lite sölvpapper (som tyvärr gir bra signal om nåt bra. 😈 ), några spikar, piggtråd och två stora järnbitar och lite annat jag inte har en aning om va er.



1531080029_img_20180708_215131.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Leta med metalldetektor

Hema  
#517288 Finns väl betydligt mycket sämre fritidsintressen. 🙂 Jag börjar bli sugen att skaffa en själv o det är kul o följa dig. 👍

Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetektor

stegmaster  
#517311 Jo det gir bra motion ochså nu i sommarvärmen, svettar som tusan av all grävningen. #:-s
Inte tänkar jag göra pengar heller på denna hobby, men det er kicket man får när man hittar nåt som er kul.
Typiskt er silverpapper som varit rundt något godis, som gir ca samma ID nr som gamla silvermynter och even större guldringar, som man luras av, men nån dag då,då……………………... 8) :wink:
Hadde vore riktig kul att hitta några gamla silvermyntar, knapper, muskettkulor, guld eller nåt från ww2.
Så tålamod måste man ha med detta, even proffsen säger man får gräva 100 saker skrot för varje fynd, självklart lite beroandet av var man letar.
Så enligt denna statistik bordet det snart vara dags med et fynd. :d

Hadde vore kul om vi blev flera, så har du interesset, pengar och tid så...…………….. :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetektor

stegmaster  
#517671 Har just varit ute en snabbtur på ca 30 min på grannens åkermark, och hittade åtminstone 2 interessanta objekter.
En patronhylsa från 1953, märkt R A, som jag antar står för Raufoss som er en plats med stor våpentillverkning, even i dag.

Sen en kul mynt, som er va jag klarer se nu, en 2 øre från år 1876-1902. (eksakt årstal går inte se ennu)

Nu ska jag bada den lite i sitronsyre så får vi se om den inte blir lite tydligare. (återkommer med bilder efter detta).


Här er några bilder jag tog nyss, men svårt att få til riktiga makrobilder, har ni tips på kamera som er bra på detta??

1531424290_img_20180712_210425.jpg

1531424526_p1020880.jpg

1531424526_p1020876.jpg

1531424526_p1020878.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetektor

JensSkoog  
#517674 RA är väl Raufoss Ammunitionsfabrik. Finns väl några
tusen sådana i skog och mark. :wink:

Finns ju mycket att välja i om du ska ha kamera, och mycket
avanserade saker som kostar skjortan.

Själv har jag alltid med mig min Olympus Tough i fickan. Det kan
användas i alla typer väder och även under vatten, och det har en
riktigt bra macro, åtminstone bra nog för mig.
Kommer inte i håg vad jag gav för det, men ungefär 3K var det väl. Har told mycket stryk som mina gamla inte-digitala Nikon och Minolta aldrig skulle överlevd, och kvalite på bilder och macro är absolut på höjden med dom :-bd

Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetektor

stegmaster  
#517737 oops, oops, tydligen ska man INTE bruka citronsyra hur som helst. [-x
Mynten blev ren och fin, tyvärr var alt annat ochså borte, så nu syns inget mer. :sad:
Men jag granskat den lite mer noggrant på dom bilder jag tog före syrebadet, och klarer se att det er en "Oscar II" mynt, altså en 2 øre från 1897 går det att se efter lite justering av konstrast och likn.
Men nu er tyvärr alt borta, så från och med nu blir det bara rengjöring med vatten och evt. lite såpe, på gamla saker.
Mynten var riktignog ganska sleten så det var inte så farligt, men kul att hittat nåt från 1800 talet åtminstone. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetektor

JensSkoog  
#517742
stegmaster skrev:.....och klarer se att det er en "Oscar II" mynt, altså
en 2 øre från 1897 går det att se .........
:smile:

Från den tid vi hade gemensam kung med Sverige :grin:
Är mynten av järn, eller koppar?

Många i Norge ogillade starkt allt svenskt på den tiden. Min bästefar
som var född i 1882 berättade att det fanns dom som spottade på
mynten med svenska kungen på innan dom gav
den från sig när de skulle betala. :surp:

Bra det inte är så idag :-bd

Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetektor

stegmaster  
#517752
JensSkoog skrev:Är mynten av järn, eller koppar?


Nja, den biter inte på magnet, så måste vara kopper då i så fall.
Skulle vore en 20kr från samma tid (denna var i guld), gick en sådan på auktion för 168,000kr i 2010. :d
Mynter man hittar i jorden vil nog aldrig ha nån stor verdi, då dom nästan aldrig er i riktig bra skick.
Dessa som er som nya, er nog mynter som hittas i gamla hus när det städas.
Men kul att hitta nåt gammalt var det, och visar att det finns saker, bara man orkar leta. 8)

Verkar vara bronse, enligt en mynthandlersida jag hittade.

"Artikkelnr: 61009 | 2-øre
NORGE KM 353 2 Øre 1897 Kv., 1+
Kong Oscar II, bronse




Här er bilder av lik mynt i mycket bra skick.

1531471838_a6036bb2d18bcf3bc410aee66499b2e3-image.jpg

1531471838_c783d0c1eb7a91beeb5b0e8e42ab088d-image.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Leta med metalldetektor

Hema  
#517753 Kanske kan funka med citronsyra, men att du får korta ned tiden eller kontrollera med kortare intervaller. 👍

Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetektor

JensSkoog  
#517762 Brons har en del tenn i sig, och tenn som har legat i jorden med
växlande temperatur, ofta under noll, äts upp av tennpest.
Då är det inte märkligt att det gick som det gjorde. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetektor

totte  
#517799 Skulle du hitta guldmynt så bör det vara i gott skick om det inte är rent mekaniskt skadat. Guld korroderar knappast alls.

Avatar Fallback

Re: Leta med metalldetektor

Suzuki Hasse  
#517835 Ut å leta väntar på nästa fynd 😁vill oxå ha en såndär manik gården är från 1300 talet så tror man kan göra många fynd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).