Ny Teknik och Elektronik

Leta med metalldetektor

88 inlägg 41640 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetektor

stegmaster  
#514052 Körde 1 time i dag med, fortfarandet bara på min tomt, så bara skrot.
Dock hittade jag båda järn och alu. saker, så blir alt mer bekant med att lita på dom anvisningar man får från detektoren.
Dessutan hur man justerar bort EMI (elektriska störningar), sökdjup, inställning för markforhållanden och likn,
Så nu tror jag snart det er dags att forsöka sig i skogsområder och åkermark (när bonden er klar med 1 skörden), och forsöka hitta nåt vettigt.
Dock har det varit så värmt att man knappt orkat med detta hur som helst.
Har haft kontakt med 2 stora skogs/mark ägare att gå på deras egendom, och det var inget dom hadde imot, så nu har jag stora områden att undersöka.
Bara att studera/forska på var det kan vara störst sjans att hitta nåt. (var det var aktivitet i gamla dager).


1528139935_img_20180604_210323.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Leta med metalldetektor

Flu  
#514068 Ett tips för att få bort rost är att lägga det i vatten med citronsyra i.
Jag testade med några borr. Om du zoomar ser du skillnaden.
IMG_2681.JPG
IMG_2682.JPG

Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetektor

stegmaster  
#514089
Flu skrev:Ett tips för att få bort rost är att lägga det i vatten med citronsyra i.

Tack så mycket, det ska jag testa. :-bd
Huva vilken skillnad, behövs ingen zooming, borren blev ju nästan som nya. :surp:
Hur mycket syra vs vatten bör jag börja med(blandningsforhållandet)????
Handler det bara om några droppar pr. dl, typ??
Vil ju helst inte se att hela mynten er borte dagen efter. :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Leta med metalldetektor

Flu  
#514092 Prova med nån dl vatten och strö några korn citronsyra i. Borren låg bara ett par timmar.

Avatar Fallback

Re: Leta med metalldetektor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514164 Med tanke på ww2 så finns även risk att hitta gammal ammunition, med tanke du hoppades knivar eller pistoler

Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetektor

stegmaster  
#514197
gnisten83 skrev:Med tanke på ww2 så finns även risk att hitta gammal ammunition,

Jo, det finns absolut en risk för det, så då får man vara lite forsiktig.
Even minar fanns här under ww2, men dom tror jag til 100% er borta.
Tyskerna blev tvugna att gräva fram dom som dom grävt ner, innan dom fick resa hem til Tyskland efter kriget.
Det fanns et stort ammunitionlager här under ww2, samt en fangelager med ryssare och en kanonställning på en av fjelltopperna som numera er borte, men då jag var ungdom (på 70 talet) var vi där och tittadet, då minns jag det va målat hakekors och andra täcken på väggerna i en liten trebod bredvid kanonställningen.
Flere av rysserna som var fanger här var riktig dyktiga handtverkare, då dom spikkade fantastisk fina små trädfigurer, som dom gav til den lokala befolkningen som stakk til dom lite mat i smug när tyskerna inte såg det, det finns fortfarandet några kvar av dessa som mina förfädre fick i denna sammanheng. (Rysserna fick ju nästan ingen mat als av tyskerna, even om dom fick jobba hårdt på dagerna)
Att hitta några artifakter från krigen vore hur kul som helst.
I öster länderna hittar man mycket Nazi och rysser grejor från krigen.
Finns en uppsjö av videoer om detta på YT.

Här er en video av någon som hittar manga roliga saker från ww1/ww2.
Tänk om man kunne hittat nåt sånt, det hadde vore roligt.


   TS
Avatar Fallback

Re: Leta med metalldetektor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514200 Ja sån tur var väl tyskarna (ö)kända för att dokumentera allt så de hade kartor över sina mineringar som stämde, till skillnad från andra krig i Asien där minor skördar liv o ben 40-50år efteråt.

Jo de har jag sett lite YT filmer om och på endel hittas betydligt större saker som stridsvagnar sjunkna i en myr eller flod :wink:

Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetektor

stegmaster  
#514299
gnisten83 skrev:Jo de har jag sett lite YT filmer om och på endel hittas betydligt större saker som stridsvagnar sjunkna i en myr eller flod :wink:

Jo, jag med har sett bärgningar av dessa, men tror inte jag orkar med att gräva fram sånna stora prylar. :wink:
Enligt min far, fanns det inga beltefordon här i krokerna under kriget, men det var mycket hjulfordon av olika slag.
Alt från Mc med sidevagn til "stora" lastbilar, men själv minns jag aldrig jag sett nån finnas kvar, så vart dom tog vägen vet jag inte, men troligen tog dom allierte över kommandoen av dessa, och sedan rostat bort på olika uppsamlingar rundt om i landet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Leta med metalldetektor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514336 Överblivet allierat krigsmateriel såldes till behövande efter kriget men vart allt tyskt rullande material hamnade vet jag ej men med tanke på sällsynta de är hos samlare så skrotades de nog ganska omgående

Avatar Fallback

Re: Leta med metalldetektor

Flu  
#514349 Hur gick det med citronsyran stegmaster?

Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetektor

stegmaster  
#514368
Flu skrev:Hur gick det med citronsyran stegmaster?

Sorry, har inte hinnat med att testa enn. :oops:
Trodde jag hadde syra här hemma, men hittar inte, så måste iväg och köpa först.
Ska ladda upp före/efter bild med myntet jag hittade tidligare, när jag fått köpt mig syra.
Återkommar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetektor

stegmaster  
#514372 Då har jeg redan varit en snabbis til affären och köpt lite syra.
Så nu står den til bearbetning.
Hadde ca 1dl varmt vatten och ca 1/2 teskje syra.

1528378518_img_20180607_151928.jpg



Här er en före bild av den sämsta sidan av mynten.
1528378518_img_20180530_230411.jpg


Så återkommar i kväll nån gång, när det gått 5-6 timar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetektor

stegmaster  
#514400 Och här kommer bild efter ca 5timar i syra. (av samme sida av mynten)
En rejäl skillnad, ingen rust kvar. :-bd
Svårt att få til en skarp närbild med mobilen, men viktigste var ju hur det gick med rusten. :smile:
Tack så mycket för tipset, @flu


1528397455_img_20180607_204039.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Leta med metalldetektor

Flu  
#514423 [emoji106]Kul att det funkade.

Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetektor

stegmaster  
#514632 Hann bara med 30 min i dag, fortfarandet bara på min tomt, var jag nu snart har sökt igjenom alt.
Bara utslag på ca 16-20 ID på detekoren som betyder rostigt järn (alt under 40 er järn, skalan går til 99), så det kan man absolut lita på. :smile:
Så altså bara skrot idag med. (har vel snart hittat typ 5 kg skrot på tomten totalt).
Dock var den ena biten djupt nere. Ca 30cm, vilket er nästan ner til det hårda urlaget.
Fick utslag på stora detektoren direkt, men måste gräva ner ca 10cm innan den lilla sökeren(pinpointeren) började pipa.

1528641442_img_20180610_150140.jpg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).