Ny Teknik och Elektronik

Leta med metalldetektor

88 inlägg 41687 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetektor

stegmaster  
#517853
totte skrev:Skulle du hitta guldmynt så bör det vara i gott skick om det inte är rent mekaniskt skadat. Guld korroderar knappast alls.


Ok, det var ju bra att veta, dock er nog silvermynter det mest realistiska man kan hoppas på att fynda.
Hur brukar silver klara sig i jorden??
Silvermyntar er va fattat mycket "renare" enn t.eks guld.
En silvermynt er 800/1000, medans guld bara er 200/1000, om jag fattade rett.

Det var någon som sa att folk i gammal tid (säkert minst 500 år tilbaka i tid) brukade kasta mynter på marken, så det skulle gi en bra skörd. :???:

Hann inte med nåt letande i dag, tyvärr.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetektor

totte  
#517854 Silver är också rätt motståndskraftigt. Det får en svart oxidbeläggning, men den tror jag sen skyddar mot vidare korrosion.

Guld kan man inte ens lösa upp med vanliga syror. En blandning av salpetersyra och saltsyra som kallas kungsvatten är det som löser guld.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kungsvatten

Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetektor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#517873
1531554919_sep2016rlmynt.jpg

Fråga om macrobilder nämndes.
Om man bara ska ha den till macrofoto så skulle jag skaffa en begagnad systemkamera med
macroobjektiv och bra belysning.
Jag kollade på Tradera nyss och där finns fungerande systemkamera för under tusenlappen och
macroobjektiv brukar finnas för ca 500:- plus eventuellt macroringar som kostar nån enstaka hundring.
Allt begagnat förstås men borde duga till den glade amatören.
Man måste ha jättemkt ljus när man macrofotar så en bra skrivbordslampa som kan läggas tätt inpå
är nog det billigaste alternativet, man kan förstås köpa en ringblixt eller led-ljus som man trär över objektivet.
Med lite tur är du igång med finfina bilder för nån enstaka tusenlapps investering.

Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetektor

stegmaster  
#517877 Tackar Slurfi, det er just sånna bilder jag vil kunna ta.
Så det er ett eget macroobjektiv man måste ha, 2 systemkamera har jag redan, men bara ett med utbyttart objektiv, (Nikon D3100 tror jag det heter.)
Får kolla närmare på detta vid tilfälle.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetektor

stegmaster  
#518034 Var ute snabbis tur nu efter solen gick ner, men det blev inga fynd i dag.
Bara några järnbitar, en kort borrstång, en halv patronhylsa, lite spik, och et dos silverpapper.

1531687206_img_20180715_222159.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetektor

stegmaster  
#518842 Har haft ont om tid til sökande senaste tiden, men blev en veldig snabb runda i dag, då jag gjorde ett lite roligt fynd nästan direkt.
(forfarandet på grannes åkermark).
1 Skilling från år 1771. (Christian 7 av Danmark), Kobbermynt.
Ingen ovanlig mynt als, men den har en udda historia. Finns blant annat en egen bok endast om denna mynt.
Tyvärr var even denna sliten, men går faktisk ganska bra att läsa va som står efter lite rengjörning och med rett kontrast/ljus. (Men tyvärr svårt att få til bra bilder på detta, så gav upp det)
Men jag tog några bilder direkt efter jag pillade den upp från jorden och bara gned den mellan fingrana, så det blev inga vidare bilder tyvärr.
Men kul att hitta så gamla saker, så nu er det silver som gäller som nästa mål, denna hadde vore silver om den vore från före år 1771, så var ju nära. 🙏
Tror att chansen att hitta en finare mynt som legat typ 250 år i jorden kanske er bättre om det er silver, och inte som dom 2 jag hittat hittils som vore brons och kobbar. :???:


https://samlerhuset.blog/1-skilling-177 ... obbermynt/

1532375919_christian-vii.-1-skilling-1771_samlerhuset-1024x507.jpg


1532375889_p1020889.jpg

1532375895_p1020891.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetektor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518891
stegmaster skrev:Tackar Slurfi, det er just sånna bilder jag vil kunna ta.
Så det er ett eget macroobjektiv man måste ha, 2 systemkamera har jag redan, men bara ett med utbyttart objektiv, (Nikon D3100 tror jag det heter.)
Får kolla närmare på detta vid tilfälle.

https://www.tradera.com/item/1411/30045 ... kt-helt-ny

Jamen har du såpass ordentlig kamera redan så kanske du klarar med bara macro mellanringar
som ju inte kostar särskilt mkt.
I länken ovan ett exempel för 122:- SEK
Då är det bara mer ljus kvar att fixa.

Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetektor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518893 https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1 ... ramid=3381

Högintressant om fynd i trakten.

Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetektor

stegmaster  
#518967
Slurfi skrev:https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1118344?programid=3381

Högintressant om fynd i trakten.


Ja sådan lokalhistoria er ju jätteinteressant tycks jag med. :-bd
Er detta så nära dig att du vore och tittat när dom letar, eller??

Själv har jag en vikinggrav eller tidlig middelalder bara några hundra meter bort, och det skulle verkligen vore kul om det blev öppning av denna, men va jag fattat finns det dårligt med pengar til rikskonservatoren til detta tyvärr.
Som privat får man inte leta här. (minimum 5m från gravens yttergräns er va som gäller för att söka med detektor).

Annars:
T.eks så går det rykten om att man förr i tiden kastade mynter på marken förr att skörden skulle bli bra.
Något sånt kan mynten jag hittade vara, förr tror knappast dom drog med sig myntar ut när dom for ut med ljåen i slutet på 1700 talet.
Trodde kanske jag skulle hitta några gamla knapper på åkermarken, men inget så langt.
Verkar ju mer sannoligt en mynter tycker jag.
Och visst er det roligt med myntar, men even gamla knapper kan vara riktig fina, men kan vara svårare att riktig veta hur gamla dom er, upphav och likn.

Det er ju mycket som jag anser vora kul att hitta, men just mynter er ju lite spesielt sedan det finns årstal på dom, åtminstone om dom er från ca 1600 och framåt, så man behöver inte gissa eller läsa 3 böker för att hitta info.
Dock er even mynter helt från ca år 750 och frammåt bra dokumentert i myntkataloger, så det går snabbt att se va man hittat, om man nångång skulle ha sådan tur att hitta nåt från vikingtiden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Leta med metalldetektor

Hema  
#518968 Det är bara en tidsfråga. 😉 👍

Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetektor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518983 Jag har inte varit och tittat efter meteoriter eller så men nu blev man ju lite inspirerad.
Vi har en hel del intressanta grejer i trakten bla Aareavaarafynden som gjorde att de måst
skriva om historian om istiden, detta är 10600år gamla grejer som visar att här smälte isen
bort betydligt tidigare än man trott.
Plus de senaste fynden i Vivungi där man funnit 2500 år gamla järnsmältugnar som även
det gör att historiebeskrivningen måste revideras.
Det viktiga som jag fick förklarat av arkeologerna är att man får inte flytta fynden utan det måste
dokumenteras noga så man kan koppla ihop de med de andra fynden för att kunna dra slutsatser.
Tar man grejerna bort från platsen så saboteras arkeologernas arbete.

Avatar Fallback

Re: Leta med metalldetektor

Nolarn  
#520846 Jag misstänker att jag tappat en lasermätare i högt gräs och funderar på om det finns någon typ av detektor man kan leta med. Skulle en metalldetektor ge utslag? Det finns ju i alla fall batterier i den.

Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetektor

stegmaster  
#520897
Nolarn skrev:Jag misstänker att jag tappat en lasermätare i högt gräs och funderar på om det finns någon typ av detektor man kan leta med. Skulle en metalldetektor ge utslag? Det finns ju i alla fall batterier i den.

Kan inte tänka mig annat enn att en metalldetektor skulle finna den om det finns batterier i den, för den gir ju utslag på alla typ av metaller.
Du får kolla om du har nån bekant som har en sådan.
Om vet omtrent var du missat den, så bordet det gå snabbt att hitta igen den.


Själv har inte hinnat med nåt letande sista tiden, så derav ingen info.
Har varit ute endast 1 gång sen sista update här, men hittade bara några järnprylar, och vil tröttna ner er med flere sådana bilder.
Så jag uppdaterer när/om det finns nåt interessant att meddela. 8)

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).