Ny Teknik och Elektronik

Leta med metalldetektor

88 inlägg 50528 visningar 12 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Leta med metalldetektor

stegmaster  
#513178Köpte en teknetics omega 8500 metalldekektor och en xp m-4 pinpointer, för att leta efter gamla saker i marken/skogen.....................................
http://www.detektor.no/subdet252.htm

http://www.detektor.no/Shop/Product/XP- ... -MI-4-finsøker/XPMI4

Här er en video som visar den i bruk.

Senast redigerad av stegmaster lör 26 maj 2018, 13:46, redigerad totalt 1 gång.

TS
Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetekor

stegmaster  
#513180Om det finns fler med detta interesse så sleng er på här i denna tråden och lägg upp bilder/video.
Själv ska jag forsöka ladda upp bilder på saker jag hittar, men man har inte tid att springa rundt med detta hela tiden, så får så hur det går framover.
Jag er helt nubörjare med detta, så det blitt bara skrap jag hittat så langt på min egen tomt. :oops:
Forsöker bara blir bekant med utrustningen, innan jag forsöker mig på mera seriöst letandet. :smile:

Några bilder på skrapet jag hittat så langt, (ca 1,5t. 6 hål har man grävt.) och utrustningen jag brukar.
Hittat från 2cm til ca 20cm under marken.
Priset var 4450kr för storsökaren, och 1250kr för pinpointeren.
(Pinpointer er en liten sökare som man brukar i själv hålet för att finleta fram det man hittat med storsökaren)

Utrustningen.
1527337904_img_20180526_140606.jpg

1527337905_img_20180526_140536.jpg

1527337904_img_20180524_192429.jpg

1527337907_img_20180524_192411.jpg

1527337955_img_20180526_140545.jpg

TS
Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetektor

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#513184Intressant detta, finns ju en del grejer man skulle vilja hitta igen, jag tappade en lyftkrok i skogen för längesen, vet att jag letade flera timmar efter den då, men den har aldrig dykt upp, skulle vara kul att se om man kunde hitta den igen.
Sen finns det ju platser det hade varit kul och se om det går att finna en riktig skatt med.

Men det är nog en lite för dyr hobby för mig just nu, finns så mycket annat att lägga pengarna på, och sen är jag osäker på lagligheten på metallsök i Sverige, har för mig att man förr var tvungen att ha speciella tillstånd, kanske är annat nu...

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#513187Bra tråd, nu blir man frestad att gå runt på gamla ställen och leta.
Bla vet jag att det finns mkt skrot en bit bort där det var en sommarlagård tidigare, dit ska jag och leta.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#513190Man måste ha tillstånd av Länsstyrelsen för att använda metalldetektor i Sverige. Och från och med i år kostar det pengar.

http://www.lansstyrelsen.se/VastraGotal ... okare.aspx

Användarvisningsbild

stegmaster  
Zixten skrev:Men det är nog en lite för dyr hobby för mig just nu, finns så mycket annat att lägga pengarna på, och sen är jag osäker på lagligheten på metallsök i Sverige, har för mig att man förr var tvungen att ha speciella tillstånd, kanske är annat nu...

Ja, det er inte lett att få råd med alt man vil, men hoppas du får råd til det nån gång i framtiden om du tycker om detta.

Oj, det låt dramatiskt med speciella tillstånd, det finns inte här i Norge, men man er pålagt att setta sig inn i vissa saker.
T,eks gamla vikninggraver och likn, som myndigheterna har markert (fredat) er totalförbjudit att leta.
Sen ska man levera inn saker som er gamlare enn år 1537(mynter er år 1650), er man tvungen att levera til myndigheterna. (om dom inte anser dom bevaringsverdiga får man behålla dom, annars har man krav på hittalön).
Och självklart bör man höra av sig til markägare innan man börjar söka, even om det kanske inte er nåt krav, men annars er det tut och kör.

Här hos mig finns en sådan hög i terränget, ca 200m bort (ca 20mx20m omkrets) som myndigheterna tror er en gammal kungegrav/vikinggrav, så där går det inte att söka, even om det fräster. :smile:

TS
Användarvisningsbild

stegmaster  
Mangan skrev:Man måste ha tillstånd av Länsstyrelsen för att använda metalldetektor i Sverige. Och från och med i år kostar det pengar.

Usch, ja det var ju inte så roligt. :sad:

TS

torbjorn_2150  
#513203Så vitt jag vet frågar säljaren inte efter tillståndet när dom säljer apparaten :-)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
torbjorn_2150 skrev:Så vitt jag vet frågar säljaren inte efter tillståndet när dom säljer apparaten :-)

Nej, det är helt tillåtet att köpa, sälja och äga metalldetektor. Men för att få använda den i Sverige måste du ha tillstånd från Länsstyrelsen.

saekb  
#513235https://www.guldstrom.se/

Här finns säkert en hel del info.

Användarvisningsbild

stegmaster  
#513572Gjordet et snabbt sök nu innan det blev mörkt.
Först 2 stk järnbitar (ingen bild av dessa), men vid 3 hålet blev det "JACKPOT" på ca 15cm djup, min första mynt. :ymparty:
Nåja, man får nog tyvärr forsätta produsera ved et tag til, då det endast var en 50 öre från 1966 tror jag (om jag lyckas läsa riktig under lupan) :???: :lol: :lol:
Den er lite rostig så svårt att se, men som proffsen brukar säga " mynt er mynt". :wink:
Har börjat testat med att utesluta vissa metaller, så man inte hittar så mycket järnskrot, bruskorkar och likn, men risken finns att man missar saker som guld och vissa mynter t.eks om man tar bort för mycket, så forsätter eksperimentera.
Kul som tusan, bara man får lite mer tid över til detta. :smile:
Kanske dags att skaffa sig nåt rejält rengörningutrustning, och en bra lupa. 8)
Någon som har några ideer på va man kan göra för att få bort lite av rosten utan att forstöra mynten?????
(inte just för denna, men kan ju va bra att veta om man hittar nåt mer spennandet senare.)

1527716171_img_20180530_230317.jpg

TS
Användarvisningsbild

stegmaster  
#513619Körde lite til nu på kvällen.
Såg att alla objekten gav utslag på "järn", så det er egentlig inget att gräva upp.
Så nu vet jag mer säkert va man ska skippa att gräva på, evt justera så den inte gir utslag.
Men sen jag fortfarandet testar på min egen tomt, så gräver jag upp alt jag hittar för att kolla att det jag tror er rett.
Så det blev som syns bara en massa skit, men egentlig utrolig va små objekter den kan hitta på 20-25cm djup.
Even när jag får dessa små objekter upp til marken, får jag leta lite med lite jord i handen(och pinpointeren) om gangen för att hitta objekten.
Dom kanske syns större på bilden, men spikerna gir ju en pekepinn på storleken til dom minste.
Det er ju +28 grader i skyggen, så orkar inte hålla på lenge om gangen i denna värmen.

1527784420_img_20180531_131558.jpg

TS
Användarvisningsbild

stegmaster  
#513624Kan lägga til att man vil inte skippa järn helt heller, då jag tänker leta på platser var det var stor aktivitet här under ww2, så då kunne det tänkas finnas en massa saker med järn, som dolkar, gevär, pistoler, symboler..........................
Sånt fynd hadde ju vore kanon, då det inte rammas av några lager om fornminnen och likn, va jag forstår.
Tyskerna hadde store ammunisjonlager här, och russisk fangelager, samt kanonställning på en höjd, samt att det finns olika crashade flygplan. (men dessa er säkert kollat redan).
Så nu får man tänka til var det kan tänkas att inte andra har letat redan, dock kan man hitta saker som andra redan har letat om det er typ 10år, då detekorer har blivit mycket bättre senaste åren, va jag fattat.

TS

Hema  
#513625Kanske kan va bra att ha med en magnet, så blir det enklare att finna järnskrotet när du fått utslag och börjat gräva.

Användarvisningsbild

stegmaster  
Hema skrev:Kanske kan va bra att ha med en magnet, så blir det enklare att finna järnskrotet när du fått utslag och börjat gräva.

Jo absolut, ingen dum ide. :-bd
Har 2 stk sånna som finns i datorer liggande nånstans, och dom er små, men rejält stärka.
Kanske skruva fast den på en liten trädpinne och testa. :???:
Näckdelen er att man får ennu en "järnbit" som piper i närheten av pinpointeren.
Som det er nu så får jag flytta undan min lilla spada och even joggeskorna(det finns en liten metallbit på dom), annars piper det, så dessa må vara minst 50cm från pinpointeren, om den ska funka utan falska signal.
Men nu er inte detta nåt stort problem, det går snabbt att hitta objekten med pinpointeren even om dom er små.
När objektet er kommit upp på marken, tilsamman med jorden, så har man hittat objektet innan 1 min, men hur som helst ska jag forsöka med magnet ochså, och se va som er smidigast.
Va jag redan har lärt er att det er gräva bort torven som er tungt när man får gräva manga hål i gräsmattan, när den vel er borte går det lätt att kommer neröver i marken.
Jag använder inte en vanlig stor spada som man knuffer ner med foten, bara en sånn liten kraftig byggd handspada, så knuffa sig igjenom gräsmattan går ofta lite trögt, men hålet blir lite (typ 10cm diam), så det forstör gräsmattan minimalt.
När jag kommer ut på riktig i skog eller åkermark kommer jag använda vanlig fotspada.

Det er just detta med järn som er lite lurigt, för som oftast er det skrot, säkert 99% (åtminstone här på min tomt), men det er ju just den 1% som kan va roliga saker man inte vil gå misse av som jag skrev ovan, som knivar, pistol, revolver, gevär, burkar, beltespenner och massa mer.

TS
Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).