tor 31 maj 2018, 20:52#513637Hema skrev:Kanske kan va bra att ha med en magnet, så blir det enklare att finna järnskrotet när du fått utslag och börjat gräva.
Jo absolut, ingen dum ide.
Har 2 stk sånna som finns i datorer liggande nånstans, och dom er små, men rejält stärka.
Kanske skruva fast den på en liten trädpinne och testa.
Näckdelen er att man får ennu en "järnbit" som piper i närheten av pinpointeren.
Som det er nu så får jag flytta undan min lilla spada och even joggeskorna(det finns en liten metallbit på dom), annars piper det, så dessa må vara minst 50cm från pinpointeren, om den ska funka utan falska signal.
Men nu er inte detta nåt stort problem, det går snabbt att hitta objekten med pinpointeren even om dom er små.
När objektet er kommit upp på marken, tilsamman med jorden, så har man hittat objektet innan 1 min, men hur som helst ska jag forsöka med magnet ochså, och se va som er smidigast.
Va jag redan har lärt er att det er gräva bort torven som er tungt när man får gräva manga hål i gräsmattan, när den vel er borte går det lätt att kommer neröver i marken.
Jag använder inte en vanlig stor spada som man knuffer ner med foten, bara en sånn liten kraftig byggd handspada, så knuffa sig igjenom gräsmattan går ofta lite trögt, men hålet blir lite (typ 10cm diam), så det forstör gräsmattan minimalt.
När jag kommer ut på riktig i skog eller åkermark kommer jag använda vanlig fotspada.
Det er just detta med järn som er lite lurigt, för som oftast er det skrot, säkert 99% (åtminstone här på min tomt), men det er ju just den 1% som kan va roliga saker man inte vil gå misse av som jag skrev ovan, som knivar, pistol, revolver, gevär, burkar, beltespenner och massa mer.
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc