Ny Teknik och Elektronik

Skogens Pärlor från Skogsstyrelsen nu i mobilen

1 inlägg 3070 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogens Pärlor från Skogsstyrelsen nu i mobilen

Fredrik Reuter  
#505241 Skogsstyrelsen släpper idag nyheten att Skoglig Grunddata och Skogens Pärlor har släppts som så kallade webbappar. Du kan alltså via mobilens webbläsare surfa till antingen:

Skogens Pärlor

eller

Skoglig Grunddata

och ta del av informationen som Skogsstyrelsen har i dessa digitala verktyg.

För dig som sedan tidigare använt "Mina Sidor" hos Skogsstyrelsen i mobilen så blir det inte så stor skillnad. Förenklat kan man säga att Skogsstyrelsen nu i dessa nya tjänster tagit bort inloggningen och fastighetsgränser så att alla som inte själv har skog ska kunna använda deras öppna tjänster i mobilen.

Mina sidor i mobilen släppte Skogsstyrelsen för fyra år sedan och vi har tråden Ta med dig Mina sidor ut i skogen sedan tidigare där vi diskuterar denna lösning.

Jag har suttit nu ett tag och använt båda tjänsterna och det är nog så att om man använt sig av "Mina sidor" så blir det ingen egentlig nyhet, för dig som inte gjort det finns nu möjligheten att surfa runt bland de olika kartorna och lagren som finns.

Tips på kartlager är definitivt Markfuktighet och Trädhöjder. Det kan vara bra verktyg vid planering i fält.

Skogsstyrelsen utvecklar nu ständigt tjänsten och en fördel är då är att de byggt den som webbapplikation. Man behöver alltså inte gå till vare sig Google Play eller Apple appstore för att ladda ner någonting (inte heller bry sig om uppdateringen), detta eftersom allt laddas genom en webbläsare.

Senare under våren kommer Skogsstyrelsen lägga till historiska flygbilder i tjänsten. Genom detta kan man med hjälp av telefonens GPS och de historiska kartorna vara ute i skogen och se hur det förändrats över lång tid.

Än så länge får man se Skogens Pärlor som en light varit i denna mobilversion, allt som finns i den gamla tjänsten för datorer finns inte med, men det gör det troligtvis i framtiden.

Skogsstyrelsen är också lyhörda för önskemål från användare, när jag pratade med Liselott Nilsson på Skogsstyrelsen tidigare idag så framkom att de funderar på om fastighetsgränser vore något att lägga in?

Jag kommer skicka länken till Skogsstyrelsen till denna tråd så har du några önskemål om tjänsten ska du posta dem här!



   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).