Ny Teknik och Elektronik

Bli helt oberoende av elnätet

51 inlägg 29104 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bli helt oberoende av elnätet

Nybörjare1  
#489839
D Brown skrev:Minns att jag läste för några år sedan om att par som byggde ett elsystem som skulle vara helt oberoende och utan anslutning till elnätet. Blev lite moment 22 då det visade sig omöjligt att få igång anläggningen utan strömanslutning, i detta fallet löste det sig med en herrejösseslång skarvsladd från en granne. Efter denna uppstart hade dock allt fungerat som det var meningen.
Detta var som sagt några år sedan, mycket kan ju ha ändrat sig sedan dess.


Har företagets lokaler en ca 50 meter bort från min fastighet. Kanske skulle lägga en trefaskabel längs med järsgårn.
För det är väl olagligt att gräva ner en kabel? Blir lite jobbigt om dom kommer ut och kollar :surp:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bli helt oberoende av elnätet

Vedproducent  
#489840
Nybörjare1 skrev:
D Brown skrev:Minns att jag läste för några år sedan om att par som byggde ett elsystem som skulle vara helt oberoende och utan anslutning till elnätet. Blev lite moment 22 då det visade sig omöjligt att få igång anläggningen utan strömanslutning, i detta fallet löste det sig med en herrejösseslång skarvsladd från en granne. Efter denna uppstart hade dock allt fungerat som det var meningen.
Detta var som sagt några år sedan, mycket kan ju ha ändrat sig sedan dess.


Har företagets lokaler en ca 50 meter bort från min fastighet. Kanske skulle lägga en trefaskabel längs med järsgårn.
För det är väl olagligt att gräva ner en kabel? Blir lite jobbigt om dom kommer ut och kollar :surp:
Ja stjäl el från företaget vet ja. Du har ingen granne som ligger ännu närmare som du kan ta lite i smyg av? :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Bli helt oberoende av elnätet

Nybörjare1  
#489845 Nä, måste tänka på grannsämjan :lol:
Mitt egna företag är ju inget problem att ta i från iofs.
Frågan är bara om jag får gräva ner kabeln eller om jag måste ha den löst?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bli helt oberoende av elnätet

Nybörjare1  
#489846 Nu kommer jag inte köpa en ny Tesla utan en begagnad så några åtta år kommer jag inte få ändå.
Sedan om det finns en gräns för hur mycket man får ladda på supercharger vet jag inte? Kanske dumt att ta på det i så fall när man skall ut på långresa.
Men då har jag el på företaget där jag jobbar i så fall. Och i sista hand får jag ta från mitt egna företag men det vill man ju inte :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Bli helt oberoende av elnätet

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489847 Minsta anslutning från elbolagen är 16A.
Att kapa strömmen helt ger samma problem som när de ska anslutas reservkraft.
Nämligen att få till ett bra jordtag, lättare sagt än gjort om man bor på en grusbacke

Avatar Fallback

Re: Bli helt oberoende av elnätet

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489850
Nybörjare1 skrev:
D Brown skrev:Minns att jag läste för några år sedan om att par som byggde ett elsystem som skulle vara helt oberoende och utan anslutning till elnätet. Blev lite moment 22 då det visade sig omöjligt att få igång anläggningen utan strömanslutning, i detta fallet löste det sig med en herrejösseslång skarvsladd från en granne. Efter denna uppstart hade dock allt fungerat som det var meningen.
Detta var som sagt några år sedan, mycket kan ju ha ändrat sig sedan dess.


Har företagets lokaler en ca 50 meter bort från min fastighet. Kanske skulle lägga en trefaskabel längs med järsgårn.
För det är väl olagligt att gräva ner en kabel? Blir lite jobbigt om dom kommer ut och kollar :surp:


Att dra en elkabel från sitt företags lokaler till sitt bostadshus är troligen mer eller mindre olagligt även om du inte grävet ner den, se ellagen. Så även om det går att undvika att bli upptäckt av elnätsbolaget så är nog en bra relation med grannar och inte skryta med skarvladden att föredra:-)

Tror till och med att det finns rättsfall där skarvsladd varit föremål.

Om du har grävdkabel till ditt husabonemang idag tror jag inte det är någon risk att elnätsbolaget kommer att ta bort kabel om du skulle säga upp avtalet.

Avatar Fallback

Re: Bli helt oberoende av elnätet

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489853 Har du jordkabel mellan transformatorstationen och din mätare så plockar elbolaget med all sannolikhet bara ur säkringarna och plockar ner mätaren ifall du säger upp abonnemanget, att starta abonnemanget igen kostar bara några tusenlappar då.

Har du däremot luftledning fram till fastigheten så är det som sagt ett högriskprojekt att säga upp abonnemanget.

Jag skulle inte försökt mig på off-grid-lösningar på svenska breddgrader, det blir helt enkelt väldigt kostsamt om du ska få det att fungera jämfört med kostnaden att vara inkopplad till nätet.

En mindre nätansluten solanläggning däremot är intressant, i synnerhet om du kan få ner både fasta och rörliga kostnader samt även ladda en elbil med strömmen.

Jag skulle i ditt läge kollat upp inverters med "Grid Support"-funktion.
Med en sådan och några tiotal kWh batteri så kan du i teorin gå ner till minsta möjliga mätarsäkring och låta invertern mata på med effekt från batterierna när du behöver mer än vad mätarsäkringen tål.

Beroende på vilket elnätbolag du har så kan besparingen på att gå ner från 25A till 16A vara lika stor som inkomsten från elen som 5kW solceller ger. Så funkar "Gird Support" med din verksamhet finns det betydande pengar att spara på en sådan lösning.

Sedan kan jag bara hålla med Vardon, att basera beräkningar på skattefusk eller på att "låna" el från andra fastigheter är ingen vidare idé.
Fundera istället lite extra kring vilket som är det mest gynnsamma lagliga upplägget.
Diskutera gärna med någon som är expert på området, har man ett företag brukar det alltid finnas bättre och sämre sätt rent ekonomiskt att åstadkomma samma sak.

Avatar Fallback

Re: Bli helt oberoende av elnätet

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489858 Apropå de med gräva ner kabel mellan byggnader på fastighet med samma fastighetsbeteckning är inte problem men behöver du korsa väg eller annan fastighet blir de tjurigare

Avatar Fallback

Re: Bli helt oberoende av elnätet

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489872
gnisten83 skrev:Apropå de med gräva ner kabel mellan byggnader på fastighet med samma fastighetsbeteckning är inte problem men behöver du korsa väg eller annan fastighet blir de tjurigare

Nja,
Vägproblemet borde gå med styrd borrning det svåra är nog att klassa in under undantagen för ellagen.
Men vill minnas att elstolpar för elbilar är undantag vilket man även får bidrag för nu:-).

Avatar Fallback

Re: Bli helt oberoende av elnätet

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489877
ocke skrev:
gnisten83 skrev:Apropå de med gräva ner kabel mellan byggnader på fastighet med samma fastighetsbeteckning är inte problem men behöver du korsa väg eller annan fastighet blir de tjurigare

Nja,
Vägproblemet borde gå med styrd borrning det svåra är nog att klassa in under undantagen för ellagen.
Men vill minnas att elstolpar för elbilar är undantag vilket man även får bidrag för nu:-).

Ja menade nu inte vägen som fysiskt hinder utan ett juridiskt om de är någon annan ägare till den typ stat/kommun

Avatar Fallback

Re: Bli helt oberoende av elnätet

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493120 Fastna på Youtube och lyckades komma över dessa klipp som kanske passar här:
Gengas:

Tv4-modellen:

En lite enklare lösning:

Avatar Fallback

Re: Bli helt oberoende av elnätet

Riddarn68  
#496141
Nybörjare1 skrev:Nä, måste tänka på grannsämjan :lol:
Mitt egna företag är ju inget problem att ta i från iofs.
Frågan är bara om jag får gräva ner kabeln eller om jag måste ha den löst?

EDIT: Som sagts tidigare :)

Elnätsbolagen har monopol i sina områden så nej, du får inte dra kabel från en förbrukare till en annan.

Bor sedan fem år offgrid, har än så länge bara en väldigt liten anläggning som bara driver kyl/frys, belysning (LED) o dator. (Kostnaden för att dra fram el skulle bli ca 400')
Har ett elverk för de tre månader som solen inte ger tillräckligt.

Tänk på att om du använder el till ngn form av uppvärmning så blir det inte effektivt/dyrt, ju högre toppeffekt du vill ta ut desto dyrare blir det.

Nu finns solelsbidrag på 30% om du är ansluten till elnätet, 0% om du är offgrid!

Billigaste o enklaste lösningen är att vara ansluten till nätet o vänta på att priserna på batterier sjunker, du kan ju alltid koppla loss senare men kanske inte koppla på.

Avatar Fallback

Re: Bli helt oberoende av elnätet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496145 Ungefär hur mycket skulle det vara värt för dig att vara ansluten till nätet? Skulle du ansluta dig för 50.000:-? För 10.000:-? Lite nyfiken bara. :)

Avatar Fallback

Re: Bli helt oberoende av elnätet

Riddarn68  
#496151 Var på väg att ansluta mig när grannen också skulle, 200', men han hoppade av. Kan väl säga att när priset för anslutning ligger under kostnaden för egen anläggning så är det intressant för mig.

Avatar Fallback

Re: Bli helt oberoende av elnätet

Kronlyft  
#496380
Riddarn68 skrev:
Nybörjare1 skrev:Nä, måste tänka på grannsämjan :lol:
Mitt egna företag är ju inget problem att ta i från iofs.
Frågan är bara om jag får gräva ner kabeln eller om jag måste ha den löst?

EDIT: Som sagts tidigare :)

Elnätsbolagen har monopol i sina områden så nej, du får inte dra kabel från en förbrukare till en annan.

Bor sedan fem år offgrid, har än så länge bara en väldigt liten anläggning som bara driver kyl/frys, belysning (LED) o dator. (Kostnaden för att dra fram el skulle bli ca 400')
Har ett elverk för de tre månader som solen inte ger tillräckligt.

Tänk på att om du använder el till ngn form av uppvärmning så blir det inte effektivt/dyrt, ju högre toppeffekt du vill ta ut desto dyrare blir det.

Nu finns solelsbidrag på 30% om du är ansluten till elnätet, 0% om du är offgrid!

Billigaste o enklaste lösningen är att vara ansluten till nätet o vänta på att priserna på batterier sjunker, du kan ju alltid koppla loss senare men kanske inte koppla på.


Bra förslag och lösning, på att få basic kunskap, om vad det igentligen krävs för att bli självförsörjande på EL.
Jag har själv billigaste abonnemanget kvar. till el-leverantören, kostnad ca 160 kr i månaden. 3 månader är det kört med solceller.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar