Ny Teknik och Elektronik

Bli helt oberoende av elnätet

51 inlägg 29016 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bli helt oberoende av elnätet

Vedproducent  
#489683
jannee skrev:Zalman och vedproducent kommer i alla fall att bli eld och lågor, kan säkert få några goda råd från dessa vise män :grin:
Räkna dock med att investeringskostnaden blir "något" högre än dina optimistiska kalkyler.
För övrigt är det väl så att det ingen vet om far de ej heller illa av 😈

Ja även om det är helt nytt det här för dig med off-gridlösningar så är det inte riktigt så för mig. Så eld och lågor tror jag du får mer än mig när du precis fått kännedom om detta. Finns annars färdiga paket att köpa sen länge. Finns ju ett flertal företag som säljer detta och kan kombineras med olika energislag och lösningar. Googla vet ja :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Bli helt oberoende av elnätet

Vedproducent  
#489693 Jag tycker nog Off-Gridlösningar passar bäst där det blir för dyrt med ny el. Men jag skulle nog dra mig i det längsta för att stänga av det befintliga elnätet även om det bevisligen går. Detta fast jag ogillar elbolagens monopolställning mycket. Ser inte riktigt det miljövänliga i det heller när elnätet fungerar som ett batterilager. Då är det en extra miljöbelastning med egna batterier som du förmodligen kommer behöva Off-Grid oavsett lösning.

Så producera gärna din egna el men ellagringen görs billigast/miljövänligast via det befintliga elnätet efter din förbrukning. Där finns redan en mix av alla energislag som utjämnar svängningar.

Avatar Fallback

Re: Bli helt oberoende av elnätet

Hema  
#489699 En vindsnurra på ett släp (så klassas det inte som en fast installation) så kan du få lite el även om solcellerna ligger under snön.

Avatar Fallback

Re: Bli helt oberoende av elnätet

jannee  
#489712 Kör du dessutom runt den med Teslan blir det bara win win :grin:

Användarvisningsbild

Re: Bli helt oberoende av elnätet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489772
jannee skrev:Kör du dessutom runt den med Teslan blir det bara win win :grin:

Du är inne på vänsterpartiets "geniala" energilösning med dynamo på /el/bilen? :-)
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Bli helt oberoende av elnätet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489776 Du inser nog nu att kunskapen om el är väldigt begränsad på det här forumet, det finns bättre ställen att fråga på, tex solcellsforum.se, alternativ.nu, byggahus.se, 24volt.eu mfl.

Användarvisningsbild

Re: Bli helt oberoende av elnätet

Vardon  
#489783 Kalkylera aldrig med att fuska med skatt. Att göra det må vara en sak men Kalkylera inte med det. Det blir dessutom en ganska missvisande kalkyl. I så fall kan du lika gärna räkna på alternativ där du stjäl el.

Lika så när du säger att du har tillgång till el jobbet, skulle tesslan funka som hink med ström att plocka med sig hem från jobbet eller hur menar du? Du blir ju inte oberoende?

Det du glömmer i din kalkyl är tex underhåll. Elinstallationer i ditt hus blir likvärdig, spelar ju ingen roll om det är ett nätbolag, ångmaskin eller tessla som driver det. Men batterier, solceller etc lär ju nån gång gå sönder. Hur ofta behöver batterier bytas etc.

Känner du att har kunskap för det ? Fixa du att lösa ett fel på julaftonens morgon.

Sen vill jag inte bara vara en grin varg men jag tror det är svårt att göra sig oberoende av elnätet , just för att fel blir väldigt kostsamma.

Avatar Fallback

Re: Bli helt oberoende av elnätet

Trocadero  
#489819 Räkna med att elnätsbolaget kommer att plocka ner elledningarna till ditt hus när du säger upp abonnemanget.
Om/när huset skall anslutas till elnätet igen får du räkna med att betala anslutningsavgift igen, som om huset inte varit anslutet tidigare. Elnätsbolaget tar regelmässigt ut så höga avgifter de kan.

Användarvisningsbild

Re: Bli helt oberoende av elnätet

Nybörjare1  
#489830 Det va ju skit. Man vet ju aldrig med framtiden om man vill koppla på sig igen. Bättre att skippa kostnaden för batteriet och sälja elen då. Får räkna om i kalkylen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bli helt oberoende av elnätet

Hema  
#489832 Du kan ju säkra ned till 10A kanske?

Användarvisningsbild

Re: Bli helt oberoende av elnätet

Nybörjare1  
#489833
Vardon skrev:Kalkylera aldrig med att fuska med skatt. Att göra det må vara en sak men Kalkylera inte med det. Det blir dessutom en ganska missvisande kalkyl. I så fall kan du lika gärna räkna på alternativ där du stjäl el.

Lika så när du säger att du har tillgång till el jobbet, skulle tesslan funka som hink med ström att plocka med sig hem från jobbet eller hur menar du? Du blir ju inte oberoende?

Det du glömmer i din kalkyl är tex underhåll. Elinstallationer i ditt hus blir likvärdig, spelar ju ingen roll om det är ett nätbolag, ångmaskin eller tessla som driver det. Men batterier, solceller etc lär ju nån gång gå sönder. Hur ofta behöver batterier bytas etc.

Känner du att har kunskap för det ? Fixa du att lösa ett fel på julaftonens morgon.

Sen vill jag inte bara vara en grin varg men jag tror det är svårt att göra sig oberoende av elnätet , just för att fel blir väldigt kostsamma.



Nja har inte kalkylerat med att blåsa staten. Hela anläggningen skall ju vara betald efter nio år ca.
Blåsa staten ser jag bara som ett plus så att dom blir begränsade i sina idiotiska prioriteringar :mrgreen:
Tio års garanti är det på batteriet. 20 år på solcellerna så skulle batteriet paja efter 10 år så har jag ändå gått lite plus.

Om hela anläggningen skulle gå sönder på julafton så har jag ett diesel aggregat som kopplas in direkt.

Precis så menar jag att teslan skulle funka som en "hink" Med ström man tar med sig hem.
Första hand ta med sig från teslas superschlager när jag käkar lunch eller från jobbet. Andra hand är att ta ström från mitt företags lokaler som ligger bredvid huset.
Så jag har tre alternativ att ta ström.
Men det är klart. Skall elbolaget ta bort kabel in till huset så är det inte aktuellt. Blir ju då väldigt dyrt att ansluta sig igen 😡
Är det något jag hatar så är det att va beroende av staten och gynna monopolföretag 😡 😡 😡

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bli helt oberoende av elnätet

Nybörjare1  
#489834
Hema skrev:Du kan ju säkra ned till 10A kanske?


Det har du rätt i. Tjänar jag några tusenlappar på det och även ha möjlighet att sälja el.
Får räkna på det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bli helt oberoende av elnätet

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489835 Minns att jag läste för några år sedan om att par som byggde ett elsystem som skulle vara helt oberoende och utan anslutning till elnätet. Blev lite moment 22 då det visade sig omöjligt att få igång anläggningen utan strömanslutning, i detta fallet löste det sig med en herrejösseslång skarvsladd från en granne. Efter denna uppstart hade dock allt fungerat som det var meningen.
Detta var som sagt några år sedan, mycket kan ju ha ändrat sig sedan dess.

Användarvisningsbild

Re: Bli helt oberoende av elnätet

Göt  
#489837 Har en bekant som ville dra in ström i en sommarstuga skulle kosta 180 000:-

Användarvisningsbild

Re: Bli helt oberoende av elnätet

Vedproducent  
#489838
Nybörjare1 skrev:
Vardon skrev:Kalkylera aldrig med att fuska med skatt. Att göra det må vara en sak men Kalkylera inte med det. Det blir dessutom en ganska missvisande kalkyl. I så fall kan du lika gärna räkna på alternativ där du stjäl el.

Lika så när du säger att du har tillgång till el jobbet, skulle tesslan funka som hink med ström att plocka med sig hem från jobbet eller hur menar du? Du blir ju inte oberoende?

Det du glömmer i din kalkyl är tex underhåll. Elinstallationer i ditt hus blir likvärdig, spelar ju ingen roll om det är ett nätbolag, ångmaskin eller tessla som driver det. Men batterier, solceller etc lär ju nån gång gå sönder. Hur ofta behöver batterier bytas etc.

Känner du att har kunskap för det ? Fixa du att lösa ett fel på julaftonens morgon.

Sen vill jag inte bara vara en grin varg men jag tror det är svårt att göra sig oberoende av elnätet , just för att fel blir väldigt kostsamma.



Nja har inte kalkylerat med att blåsa staten. Hela anläggningen skall ju vara betald efter nio år ca.
Blåsa staten ser jag bara som ett plus så att dom blir begränsade i sina idiotiska prioriteringar :mrgreen:
Tio års garanti är det på batteriet. 20 år på solcellerna så skulle batteriet paja efter 10 år så har jag ändå gått lite plus.

Om hela anläggningen skulle gå sönder på julafton så har jag ett diesel aggregat som kopplas in direkt.

Precis så menar jag att teslan skulle funka som en "hink" Med ström man tar med sig hem.
Första hand ta med sig från teslas superschlager när jag käkar lunch eller från jobbet. Andra hand är att ta ström från mitt företags lokaler som ligger bredvid huset.
Så jag har tre alternativ att ta ström.
Men det är klart. Skall elbolaget ta bort kabel in till huset så är det inte aktuellt. Blir ju då väldigt dyrt att ansluta sig igen 😡
Är det något jag hatar så är det att va beroende av staten och gynna monopolföretag 😡 😡 😡

Nu vet jag inte detta men jag skulle nog tro att Tesla ser till så man inte kan hinka hem el från sina superchargers. Borde nog påverka batterigarantin också som annars är 8 år. Då kan man nog hävda både det ena och andra för att slippa garantin och konstigt vore annat. Batteriet är ju till för bilen tills Tesla godkänner andra användningsområden också. Men till det säljer dom ju andra batterier som det är nu. Ser nog lite konstigt ut när dom läser av datan med en elförbrukning som driver ett halvt hushåll på dom körda milen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar