Ny Teknik och Elektronik

Drönare i din vardag?

101 inlägg 57925 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

kjetilroeste  
#509383 Noen av dere som vet hvordan det fungerer med å legge shape/shp filer inn i kartprogrammet? Har lest noe om at dette skal være mulig.

Avatar Fallback

Re: Drönare i din vardag?

Icegrip  
#509437 Någon här som tagit upp inköp av drönare på sitt skogsbrukande/enskilda firma?

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

hlb  
#509438 Klart att den är avdragsgill om den används till att söka barkborreskador och stormfällor. Använder du den till andra nöjesuppdrag, kan du väl ta upp förmånsvärde.

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Aqualize  
#513264 Glömt bort den här tråden ett tag
Ja elgigantens rea var mycket drönare för pengarna - men man kunde ju inte lita på dem efter tidigare rea-priset som ställdes in. Men nu blev det billigt och många i drönargruppen köpte och blev glada.

Sen sist har Mavic Air kommit och många tyckte det var bättre men själv är jag inte övertygad. Den har högra bitrate på film som den tar och bakre krocksensorkameror.
Man kan göra analogi med Apple Macbook när de för många år sedan introducerade Air. Det var en tunnare och lättare produkt, men inte en ersättare för Pro. Så visst finns det en del tekniska nyheter i Air som Pro saknar men när väl en Mavic 2 Pro kan komma så blir det en riktig ersättare. Sådan sak som att den har sämre batteritid gör det enkelt att se att den inte är en ersättare.
Sedan så kör den med WiFi till drönaren (Spark med). Det är som trådlöst nätverk fast bättre antenner - men protokollet är inte byggt för att hantera sådant här bra. Mavic Pro har OcuSync som är DJI:s eget protokoll där de själva mycket mer kan definiera hur det ska bete sig vid störningar osv - därför klarar Mavic Pro längre/sämre förhållanden.

För riktiga inventeringar där optiken i kameran spelar stor roll är min rekommendation Phantom 4 Advanced om man har platsen för den. DJI har också annonserat ut Phantom 4 Pro V2.0, det är en pytteuppgradering av Pro (förut hade det bara fler frekvenser och back/sidokameror) som skillnad. Man har också gått ifrån Lightbridge, som också var ett DJI-protokoll för trådlösa kommunikationen till drönaren och satt in OcySync. Det gör att DJI Goggles (visir med skärm i) fungerar direkt då det har mottagare/sändare för sådant så man behöver inte hålla på och koppla det med kabel från handkontrollen. Annan motorstyrning och andra propellrar (som passar på gamla maskiner). Det är lite Mavic 2 Pro Platinum -förbättringar helt enkelt.

DJI visade också lite i Kina om en RTK-utrustad Phantomdrönare men det verkar inte vara något brett lansering/på gång till väst. Men hade varit roligt med en drönare i den här klassen som hade hög precision.

I övrigt går folk och väntar på Phantom 5 som ryktas ha utbytbara linser så det blir ännu mer fotodrönare av den - min gissning är att den också kommer stiga i pris för att inte ligga för nära Mavic Pro och Mavic 2 Pro när den kan tänkas komma.
DJI är ju ohotad ledare i pris/prestanda för drönare. Även om vissa visat intressanta drönare så är det ingen som har kapacitet att i marknadsandelar/produktionskapacitet slå dem hårt så de tar det lite lugnt med lanseringar och gör pytteförbättringar. Det är ju delvis dåligt för konsumenter men också bra kanske - de har tid att finputsa och förhoppningsvis inte lansera undermåliga produkter som bara krånglar.

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Aqualize  
#513265
kjetilroeste skrev:Noen av dere som vet hvordan det fungerer med å legge shape/shp filer inn i kartprogrammet? Har lest noe om at dette skal være mulig.

Vilket kartprogram?
Vad är det som du ska åstadkomma? Var får du shapefilerna ifrån?

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Anton Holmström  
#513847 Skogsstyrelsen anordnar en konferens om drönare för skogsbruk.
13 juni, Växjö konserthus
Heldagskonferens inkl fika och lunch. Helt kostnadsfritt.

Föreläsare från bland annat Linneuniversitetet, SLU, Lunds universitet, Katam, SkyMap, mm.
Ämnen om att mäta skog, räkna älg, skogsbruksplanläggning, mm.

Obligatorisk anmälan via hemsidan:
https://www.skogsstyrelsen.se/sjalvserv ... Id=3425266

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Gränskungen  
#515790 Hej.
Ser att ni skriver om ett kartprogram . Vilket är det ni använder? Hittar inte något när jag kollat igenom inläggen.
Jag vill ha ett smidigt program som går att georeferera in bilderna i. Pillar lite med Qgis som blir segt på vår halvtaskuga dator men letar efter något mer "skogsaktigt" som funkar smidigt för privat bruk.

Användarvisningsbild
Gränskungen  
#515792 Såg nu att ni troligen pratar om dronedeploy. Hur funkar det att georeferera i det programmet? Har markstöd utsatta så ska man göra nått så vill jag göra det vettigt från början.

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

kjetilroeste  
#515913
Aqualize skrev:
kjetilroeste skrev:Noen av dere som vet hvordan det fungerer med å legge shape/shp filer inn i kartprogrammet? Har lest noe om at dette skal være mulig.

Vilket kartprogram?
Vad är det som du ska åstadkomma? Var får du shapefilerna ifrån?

I gopro programmet skal det være mulig å legge inn shape/shp oppo google maps. Noen av dere som har prøvd dette?

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

anersimyra  
#515952
. Första nervösa flygningen över vatten.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

safvelin  
#520304 Har investerat i en Phantom 4 Pro v2 som jag nu börjat provflyga med.

Är det någon som vet om det går att lägga in skogsbruksplanen som jag har i PC-skog-format som karta?
För kartan (Google Maps?) som appen använder är inte till mycket hjälp ute i skogen.
Dels för att navigera med under flygningen, men även för att efteråt kunna se var var fotografierna är tagna.

Det går ju att hitta GPS-koordinaterna under bildegenskaper, men det är tidskrävande med många foton från skogen.

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Aqualize  
#521191 I appen (DJI Go 4) kan man inte välja någon annan karta.
Jag håller inte på med skogsbruksplan ("PC-skog-format"). Men är det något du kan exportera i ett format som Google Earth kan läsa och lägga in som ett lager?
Jag har bara lagt in ortofoton jag gjort där som överlagring men gissar att man kan koppla in egna foton som ikoner att öppna (placeras ut av sig själva m.h.a. koordinaten).

Avatar Fallback

Re: Drönare i din vardag?

Jürgen  
#521679 Jag har en Phanthom 3 standard som jag använt vid inventering efter röjning bl.a. Då har jag använt DroneDeploy för att köra över hela områdena. Men nu har DroneDeploy gjort uppdateringar på appen som gjort att Phanthom Standard 3 inte kan användas till den appen. Men är det någon som vet hur jag kan få tillgång till "gamla" uppdateringar då appen fungerade till min drönare?

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

safvelin  
#521789
Aqualize skrev:I appen (DJI Go 4) kan man inte välja någon annan karta.
Jag håller inte på med skogsbruksplan ("PC-skog-format"). Men är det något du kan exportera i ett format som Google Earth kan läsa och lägga in som ett lager?
Jag har bara lagt in ortofoton jag gjort där som överlagring men gissar att man kan koppla in egna foton som ikoner att öppna (placeras ut av sig själva m.h.a. koordinaten).


Tack för tipset! Men jag vet inte hur man exporterar skogsbruksplanen (i format xxx.pcSKOGZ). Men jag har sett på på en skogsmässa - tror det var Elmia Wood - att det går att exportera skogsbruksplanen till Google Earth så att det går att från Google Earth zooma ner till det egna skogsskiftet.

Kanske någon här på forumet vet hur man gör det?

Hur gör man för att lägga in ortofoton som överlagring? Finns det någon manual för detta?

Avatar Fallback

Re: Drönare i din vardag?

Håkan A  
#521814
Tack för tipset! Men jag vet inte hur man exporterar skogsbruksplanen (i format xxx.pcSKOGZ). Men jag har sett på på en skogsmässa - tror det var Elmia Wood - att det går att exportera skogsbruksplanen till Google Earth så att det går att från Google Earth zooma ner till det egna skogsskiftet.


I PC Skog finns en funktion för att exportera skogsbruksplan som en Google kml fil. Den är användbar i Google Earth eller Map. Jag vet inte om exportfunktionen finns i PC Skog Gård, men den finns i PC Skog Proffs. Filen tar med avdelningsgränserna och vissa avdelningsdata och har fungerat ok när jag testat att använda den i telefonen. Om en sådan Kml fil fungerar ihop med drönare har jag inte provat.
Återkoppla gärna om du testar ihop med drönare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar