Ny Teknik och Elektronik

Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar det?

65 inlägg 42442 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

Länsman  
#456608
rokon skrev:
jannee skrev:Ett källarhus drar mer energi än motsvarande 1 1/2 plansvilla.
Ett källarhus är bra varma sommardagar annars blir det också ett ypperligt ställe att förvara bra att ha prylar. :grin:
Bygg för framtiden och ett hus att bli gammal i = enplan med en stor pensionärskuvös, golvvärme med klinkergolv.
Som komplett till golvvärmen en täljstensspis med fläkt.
Ett hus med trappor = bra att bryta både ben/handleder men inte minst lårbenshalsen :mrgreen:

Tänkvärt och bra synpunkter, men vad gäller trappor så finns där även fördelar, jag tänkte som dig först men då jag i fjol fick möjlighet att köpa ett bra hus med fint läge med trappor ned till pannrum och upp till sovrum så slog jag till i alla fall.
Och jag måste säga att trappor ger möjlighet till träning, man kan tex ta två trappsteg åt gången för att få upp flåset samt få en mer explosiv belastning för muskulaturen, vilket är bra när man blir äldre, jag är nu på mitt 66 år. Mina föräldrar bodde i ett hus på 3;je våningen tills de var ca 87 år, när pappa blev 80 år så skulle han få hembesök där de skulle utreda hans hjälpmedelsbehov, jag föreslog honom säg att du vill ha en mountainbike, han brukade gå plus cykla ca 2 mil per dag ut i skogen, ibland bärandes cykeln över hyggen där på andra sidan andra stigar eller vägar tog vid. Själv när jag besökte dem så blev det oftast 2 trappsteg åt gången. Hemtjänstens personal bad dock om en stol att vila på när de kom upp och undrade hur de kunde bo så utan hiss.
Har märkt att jag saknat dessa trappor när föräldrarna gått ur tiden, så nu tycker jag det är toppen med egna trappor vilket ger daglig träning även under vinterhalvåret utan ishalka. Bruten lårbenshals får man av medicin som gör en yr, Inte av träning som stärker och förbättrar balansen.


Det ligger något i det du säger... Kuvösen låter i varje fall lockande! Och golvvärme!

   TS
Avatar Fallback

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456621 3 miljoner för ett hus? I så fall står nog tomtkostnaden för 1 miljon.

Användarvisningsbild

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

Länsman  
#456665 Har du rätt kan jag räkna bort en miljon då? Marken har jag. :/ Det blir som sagt inte lättare detta! Men många uppslag och bra råd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

Länsman  
#460286 Det är åker-mark jag ska bygga på och ingen jäkla myr som jag skrev. Läste fel på kartan, färgblind tror jag ;) , men tyckte väl jag inte var ute och gick på någon myr inte. Myren är på andra sidan. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

jannee  
#460377 Räkna med en totalkostnad på 3 miljoner för en enplansvilla på 150 m2 - 175 m2.
Du kommer att bli varse detta om du nu inte är händig och gör mycket själv :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

Peteflamingstar  
#460391
Länsman skrev:Det är åker-mark jag ska bygga på och ingen jäkla myr som jag skrev. Läste fel på kartan, färgblind tror jag ;) , men tyckte väl jag inte var ute och gick på någon myr inte. Myren är på andra sidan. :grin:


Är det en tät, fukthållande lerjord är det egentligen inte så mycket bättre än myr och det krävs ordentlig dränering för att klara sig undan fukt och ev sättningar. Exempelvis Uppsala ligger i huvudsak på lerig f.d sjöbotten och vissa områden är så bottenlösa att villorna nästintill sjunker med tiden...

Användarvisningsbild

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

Länsman  
#461881 Jag läste i en katalog igår hos en vän där samtliga villor kostade 500.000-650.000 kr. Någon lite mer.

Hann inte gå igenom hela katalogen men husen såg väldigt bra ut. Dock ingen vatten och el, men hur kan de vara så billiga trots det? Tar de igen det på inventerier och biprodukter man kan köpa eller hur har de lagt upp detta?

Jag ska se om jag får låna katalogen igen så ni får referensen då kommer inte ihåg vad det var för hus på ram arm.

Jag gissar att man får ett inte så lyxigt hus invändigt kanske, men hur kommer det sig att det kan vara så pass låga priser ändå? Någon som vet, och kan varna. ;) Hade jag köpt ett sådant hade jag kunnat unna mig lite annat som solcellsel, traktor och lite annat. Men jag anar att det inte är hela historien...

Tacksam för svar.

/Länsman

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

Länsman  
#461882 Kanske är det tillvalen som kostar men jag menar dörrar och fönster är knappast tillval :) och vatten och el har jag möjlighet att dra utan att det kostar skjortan då jag har en brunn i närheten. Och så tänkte jag solceller på taket.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

Länsman  
#461883 För solcellerna har jag kontaktat Nordic Solar och Ecokraft för att se om det går att få "solcellsbidraget" på 20% eller vad det är, de har tydligen tillsatt ytterligare medel på 1,4 miljarder. Men de tar nog fort slut.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461884 Tja, utan vatten och el? Ett badrum kostar 200 kkr att renovera, och ett kök mer än så.

Användarvisningsbild

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

Länsman  
#461936 200tusen, men då får du ett badrum också... Behöver inte vara kungligt så. Men om man skulle köpa en sådan tom sats om man säger så var skulle man hamna i resten som behövs mellan tummen och pekfingern. Jag gissar ca 180.000 på solcellerna som jag kollat upp lite. Sen är det kök men IKEA klarar jag mig med i värsta fall. Men om jag valde ett nyckelfärdigt istället, de kostar ungefär 1,3 till 2,5 miljoner. Ett anständigt 1,5 plans som jag tycker kostar ca 1,5 miljoner. Är det bättre att göra så. Har svårt att bedöma och dåligt med tid att sätta mig in.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

Peteflamingstar  
#462042 Jag är ju av uppfattningen att saker och ting inte behöver kosta så mycket om man kan nöja sig med enklare utföranden och kanske har möjlighet att köpa på sig saker under en längre tid. Ett badrum kan t.ex kläs med våtrumstapet istället för kakel, porslin till badrum och vitvaror till kök kan köpas bra begagnat. Ibland säljer folk hela köksinredningar billigt, annars finns ju hela prisskalan på Ikea. Även begagnade uppvärmningssystem går att köpa på annons om man vill.

Avatar Fallback

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

80-90  
#462057 E på väg å bygga nytt hus ! 1-plan med gjuten platta å bergvärme . 160 m2 boyta ! Nyckelfärdigt pris 2,8 miljoner då tillkommer utvändig målning .

Användarvisningsbild

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

Länsman  
#462097 Har sett Nyckelfärdigt på Äljsjöhus.se eller Myrsjöhus, tror det första men har kollat runt överallt nu men i varje fall, huset nyckelfärdigt i 160-170 m2 ca kostar för en 1,5 plans villa 1,7 miljoner enligt den beräkning jag gjorde på den eller den andra sidan. Jag tror 68m2 är uppe och det är bra då kan jag ha kontor och lite annat där. Beräkningen på deras hemsida var exklusive allt slags all lyx minus golvvärme i badrummet men de billigaste fönstren, dörrarna minus carport etc. Ja ni fattar. Markarbetena ingår givetvis inte. Där kan man väl räkna med någon hundring jag känner en med grävskopa med vet inte om det räcker ska ju även ha grundläggare, kanske blir det dyrare ändå om marken som nån nämnde måste behandlas.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

Länsman  
#470793 Det var inte myr det var åkermark vilket gjorde det hela mycket enklare.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).