Ny Teknik och Elektronik

Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar det?

65 inlägg 42454 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

Länsman  
#455888
Micke r skrev:Jag och sambon byggde älsvbyhus 2011 och är mycket nöjda.
Det ända vi gjorde var VVS anslutning och elanslutning samt schaktade av matjorden så löste dem resten.


Ok, ja de ska vara bra har också kollat annat. Men det ni gjorde var det ett nyckelfärdigt hus eller fick ni göra grundläggning genom annan. Det är mest den som bekymrar mig. Hur är ju ganska enkla att få idag i alla möjliga varianter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

Länsman  
#455889
Slurfi skrev:Jag byggde billigt och med sträng budget i unga år och det är jag tacksam för idag, inte så betungande
som jämngamla har med sina köpesvillor osv, måhända har de finare hus men de sneglar på räntekursen ofta.
Mitt tips är bygg enkelt, billigt och litet. Sen kan du bygga ut och förbättra efter några år.
Vedkamin och luft/luftvp så har du låg månadskostnad på driften.


Hur luften eller energin ska fås har diskuterats och det är flera som val. Men själv tänker jag solpaneler om det ändå blir nybygge, hur mycket kan det kosta egentligen? Det borde vara värt att göra det och själv kommer jag inte ifrån tanken i varje fall. Solen finns och det är nybygge. Till varmvattnet såg jag någon reklam som snurrade förbi den hade väl märkt att jag sökt på liknande. Jo det jag såg var speciella rör som jag först trodde var solceller när jag gick in såg jag att det var rör med något innehåll som man ställer i solen. Nåt nytt väl. Men som sagt solceller bör jag väl om pengarna räcker till installera?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

Micke r  
#455890 Huset var nyckelfärdig och Grunden ingår i priset monterat "torpargrund" . men du får anlita någon som kan kontrollera marken och eventuellt fylla upp med bärlager eller spränga om det behövs även dränering och allt grus som går åt får du själv stå för. Det är inte ovanligt att älvsbyhus grund entreprenörer kan göra det jobbet åt dig mot betalning.

Användarvisningsbild

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

Länsman  
#455911 Det är närpå myr så dränering och annat är det jag har gått och funderat över. Vad ligger prislappen med torpargrund då om man skulle välja det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

Peteflamingstar  
#455940 Försök om du kan att bygga på bättre mark än nästan myr, risken för problem ökar oavsett tänkt byggsätt. För övrigt tycker jag inte du ska döma ut platta på mark som grundtyp, med dagens krav på isolering under och kring plattan är det en bra och säker metod. På 70-talet var det andra rön och man isolerade sällan under plattan vilket kan ge fuktproblem på fel marker. Vill du ha vattenburen golvvärme i hela huset är platta också lämpligt som alternativ, då räcker det som uppvärmning till huset.

Användarvisningsbild

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#455945 Läget nämns i förbigående, jag anser att om man har tid och råd så ska man eftersträva
en rejäl undersökning om var det bästa läget är.
Funderar man vidare så måste man väga in ev solpaneler, riktning av huset.
Grannar, insyn osv
Möjlighet till utbyggnad och andra byggnader typ garage och tillfartsvägar till det
Allt går att justera efteråt utom läget.

Användarvisningsbild

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

Peteflamingstar  
#455963
Slurfi skrev:Läget nämns i förbigående, jag anser att om man har tid och råd så ska man eftersträva
en rejäl undersökning om var det bästa läget är.
Funderar man vidare så måste man väga in ev solpaneler, riktning av huset.
Grannar, insyn osv
Möjlighet till utbyggnad och andra byggnader typ garage och tillfartsvägar till det
Allt går att justera efteråt utom läget.


Håller helt med, en intressant faktor kan ju t.ex vara väderstrecken för placering av eventuell uteplats i anslutning till huset. Morgonsol, kvällssol?!

Användarvisningsbild

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

Länsman  
#455970 Jag har ett 800 kvadratmeter eller mer där grunden är myr. Det finns även andra lägen men de är inte lika nära vatten och så får jag inte lika många möjligheter att bygga senare, exempelvis vägar och infarter. Uteplatsen för barnen senare och så vidare. Det var då typiskt att myr inte var det mest eftertraktade... ;/ Sol och ljus kommer bli viktigt och solen lyser från 10-tiden nästan så långt det går in på kvällen om man skulle vilja det. Så läget är det inget fel på och på själva fastigheten kan jag bygga var som helst det är inga begränsningar så om, eller nja det är ju viss nedförsbacke mot vattnet och på andra sidan fastigheten är det en kulle med en ganska sluttande baksida. Jag kan tänka mig både ställena men jag tror någon som kan måste avgöra detta jag har ingen koll alls om jag ska vara ärlig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

totte  
#456016
Länsman skrev:Jag kan tänka mig både ställena men jag tror någon som kan måste avgöra detta jag har ingen koll alls om jag ska vara ärlig.


Ja, du måste helt klart ha dit ett riktigt proffs på husbygge och grundläggning. Sånt här kan man inte reda ut över Internet, det måste ske på plats.

Användarvisningsbild

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

T Landström  
#456017 Är det dåliga mark förhållanden så är det nog bättre med platta på mark...kanske tom är som för farsan och morsan byggde hus...det va mer eller mindre tvungna att bygga med källare för att slippa påla huset.
Så utred verkligen alla alternativ...den kan bli kostsam om du prutar 20000-30000 sek för att du anser att det blir för dyrt med en geo-undersökning...
Att påla en platta där det redan står ett hus går med blir nog många gånger dyrare...

Avatar Fallback

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

jannee  
#456021 "Mitt" hus är delvis byggt på berg (ca 50 % av källargolvet ligger i princip på berg resten morän.
Detta hus byggdes på 1860 talet, renoverades (byggdes delvis om) på 1960 talet. Innan renoveringen hade huset satt sig 7 cm i ena hörnet och 15 cm i andra hörnet.
Vid renoveringen stod HELA huset uppallat och ny grund murades upp, trots ett väl genomfört arbete har dock huset ändå delvis satts något.
Hur mycket du än fyller upp och vibrerar kommer huset ändå att sätta sig om du inte bygger på FAST mark.
Tjock platta med betydligt mer armering än vad som krävs är i mitt tycke en självklarhet.
30 till 50 tkr mer i armering och betong (grundarbete) är en struntsak i mot vad huset för övrigt kommer att gå på.
För övrigt kommer bygget ALLTID att kosta minst 20 % mer än vad som är planerat. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456024
totte skrev:
Länsman skrev:Jag kan tänka mig både ställena men jag tror någon som kan måste avgöra detta jag har ingen koll alls om jag ska vara ärlig.


Ja, du måste helt klart ha dit ett riktigt proffs på husbygge och grundläggning. Sånt här kan man inte reda ut över Internet, det måste ske på plats.

Håller med, det finns mkt att filura på, tex grillplats, gäststugeplacering, mer garage osv osv.
sen kan man åxå bli tvungen att bygga huset i vinkel eller annan listig lösning för att nyttja läget optimalt.
Souterrain och källare borde ju i de flesta lägen gå fetbort.
Ta dit nån skolad och visionär person och diskutera lite, det är värt att ha gjort det fastän du kanske
ändå gör som du ursprungligen tänkt.
Många husbyggare vet efter ett tiotal år exakt vad de gjorde för fel, snacka med några såna i bygden.

Användarvisningsbild

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

Länsman  
#456339
T Landström skrev:Är det dåliga mark förhållanden så är det nog bättre med platta på mark...kanske tom är som för farsan och morsan byggde hus...det va mer eller mindre tvungna att bygga med källare för att slippa påla huset.
Så utred verkligen alla alternativ...den kan bli kostsam om du prutar 20000-30000 sek för att du anser att det blir för dyrt med en geo-undersökning...
Att påla en platta där det redan står ett hus går med blir nog många gånger dyrare...


Jag kan tänka mig en källarvåning faktiskt. Om det underlättar grunden på huset. Men har hört mycket om dessa enplansvillor utan källare... Drar det iväg ordentligt om man skulle bygga med undervåning och källare som grund?

/ Länsman

   TS
Avatar Fallback

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

jannee  
#456362 Ett källarhus drar mer energi än motsvarande 1 1/2 plansvilla.
Ett källarhus är bra varma sommardagar annars blir det också ett ypperligt ställe att förvara bra att ha prylar. :grin:
Bygg för framtiden och ett hus att bli gammal i = enplan med en stor pensionärskuvös, golvvärme med klinkergolv.
Som komplett till golvvärmen en täljstensspis med fläkt.
Ett hus med trappor = bra att bryta både ben/handleder men inte minst lårbenshalsen :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

totte  
#456380 Tror du skrev nåt om att det var myrmark. Aldrig i livet jag skulle bygga källare i sån mark, det är att be om elände.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).