Sida 1 av 1
GPS för havsbotten
Postat: ons 01 jun 2016, 01:02
av Niking
Re: GPS för havsbotten
Postat: ons 01 jun 2016, 10:09
av traktorz
Man behöver våglängder i ultraljudsområdet för upplösningens skull i praktiken.
Beakta även vilka intensiteter som då behövs, givet mekaniska vågors utbredning i luft.
Re: GPS för havsbotten
Postat: ons 01 jun 2016, 10:39
av Niking
Då det är ett militärt projekt, lär pengar och energi finnas i tillräcklig mängd...
/Niklas
Re: GPS för havsbotten
Postat: ons 01 jun 2016, 16:13
av anersimyra
Re: GPS för havsbotten
Postat: ons 01 jun 2016, 17:30
av traktorz
Gissar att t.ex. delfinen behöver skicka ut ljud och ta emot ekot i saltvatten med frekvensen någon kilohertz, för att upptäcka en människa. Fast delfinen är nog mer specialiserad än så, kör visst med ultraljud och kan därför särskilja småfisk.
Stor skillnad även på vågutbredningshastighet i luft eller saltvatten: 343m/s vs 1520m/s
Re: GPS för havsbotten
Postat: ons 01 jun 2016, 19:33
av anersimyra
Beskrivningen av en modern ubåts navigering är minst sagt skrattretande..
Död räkning och ytbesök tillhörde snarast första världskriget. Det finns ju sonar att navigera efter, vill de ta en GPS position kan de ju sända upp trådstyrda bojar från många hundra meters djup..
Re: GPS för havsbotten
Postat: tor 02 jun 2016, 04:55
av Carlfritidshuggare
anersimyra skrev:Beskrivningen av en modern ubåts navigering är minst sagt skrattretande.. Död räkning och ytbesök tillhörde snarast första världskriget. Det finns ju sonar att navigera efter, vill de ta en GPS position kan de ju sända upp trådstyrda bojar från många hundra meters djup..
Artikeln refererar nog snarast till tröghetsnavigering och inte död räkning. Nu var det ett tag sedan jag sysslade med dylika ting men tröghetsnavigeringssystemet på ubåtar är hyggligt avancerad skulle jag tro även om principen med olika gyroskopet som mäter acceleration, girar med mera är jämförelsevis enkel. En avancerad form av död räkning.
Död räkning är nog annars reservmetod och något som görs parallellt med tröghetsnavigeringen. Beroende på uppdrag är det ju inte alltid lämpligt att sticka upp masten och ta en GPS-fix även om det går fort.
Djurlivet i havet är ju inte direkt högprioriterat. Det man inte ser är det inte så många som bryr sig om.