Ny Teknik och Elektronik

Bra telefon

85 inlägg 59546 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bra telefon

JensSkoog  
#628043
trojka skrev:Tycker de skriker lite för mycket arbetarklass också.

Jaha - då är det ju exakt fånen för mig :oops: - men
jag skäms inte för det :d

Men skärmen er bra, den, och jag har inga svårighetet
med liten text. Då bara gör jag den större :wink:

Avatar Fallback

Re: Bra telefon

Ent  
#628044 Denna verkar intressant, kan inte nån köpa och berätta om den är bra :-bd
Blackview BV9800 Pro smartphone FLIR-värmekamera IP68
https://cdon.se/hemelektronik/blackview ... 7-78585512
Slut just nu, tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: Bra telefon

JensSkoog  
#628047 Har FLIR på min Cat, men det är inte mycket jag använder. Någon har kanske erfarenhet med det. Är det annat än en leksak?

Avatar Fallback

Re: Bra telefon

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628051
JensSkoog skrev:Har FLIR på min Cat, men det är inte mycket jag använder. Någon har kanske erfarenhet med det. Är det annat än en leksak?


Det kan allt vara användbart, jag har t.ex använt min för att se om det är luft i vattenelement eller kontrollera om det är dåligt drevat runt fönster och dörrar.
Man ser enkelt värmeslingor i golv och var elementrör går osynligt.
Man kan kontrollera värme i elskåp eller varmgång i t.ex lager.

Jag eldade några rishögar på ett hygge i våras och regnandet upphörde då tvärt och det blev istället strålade sol. Dagen efter var jag där och kollade så allt var slocket, då i gassande sol så kolade det i marken på flera otippade ställen, det kändes lite "sådär".
Enkelt att hälla på några hinkar vatten just där det behövdes och sedan kontrollera med FLIR:en igen efter en stund.

Användarvisningsbild

Re: Bra telefon

JensSkoog  
#628052 Tackar, @D Brown :-bd

Då har jag faktiskt användelse för FLIR ochså :-bd

Avatar Fallback

Re: Bra telefon

Jim_the_one  
#628231 Har en xcover4 på jobbet. Den gör jobbet fint där. Men den är lite slö.

Är inne på min andra cat S61, ett tips är att inte kyla telefonen i vatten efter bastun. Fast ett par månader senare så fungerar även den igen.

Användningsområde för värmekamera kan även vara att kolla om kolakoket har rätt temperatur.
Eller när man värmer något lager
Eller vilken temperatur vattnet har. Så man inte råkar gå i om det är under 28 grader.

Användarvisningsbild

Re: Bra telefon

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628322
trojka skrev:Cats telefoner är säkert bra och tåliga. Men tror inte skärmen är så bra att se film på och läsa liten text och sånna saker. Tycker de skriker lite för mycket arbetarklass också.


För mig har statusen ingen betydelse så det finns inte med på listan över huvud taget. Men det är ju tur att man är olika så tillverkarna kan kränga många modeller, man kan ju tänka sig hur det hade gått om Stalin hade vunnit och tagit över världen :shock:
Jim_the_one skrev:Har en xcover4 på jobbet. Den gör jobbet fint där. Men den är lite slö.

Är inne på min andra cat S61, ett tips är att inte kyla telefonen i vatten efter bastun. Fast ett par månader senare så fungerar även den igen.

Användningsområde för värmekamera kan även vara att kolla om kolakoket har rätt temperatur.
Eller när man värmer något lager
Eller vilken temperatur vattnet har. Så man inte råkar gå i om det är under 28 grader.


Hittade en sida med specar på mobilen, verkar som att xcover 4s är lite vassare än den du har. Om xcover 4 duger till jobbet ditt så duger 4s säkert åt mig.
https://www.gsmarena.com/compare.php3?i ... hone2=8577

Klarar de av kyla eller lägger de av direkt det börjar bli lite kallt? Cat'en jag hade blev rätt seg men höll sig igång iaf och det tycker jag är rätt viktigt.
Måste säga att det är skönt att ha en gammal knapptelefon igen, grymt bra ljud när man pratar med nån och batteriet har inte sjunkit något än, på tre dagar. Inte kan man sitta och surfa på arbetstid heller =))

   TS
Avatar Fallback

Re: Bra telefon

Tinna  
#628332 Ingen som provat någon av Ulefones senare "rugged" modeller? Inte för att jag "jobbar" i skogen, men även råbarkade busar som jag behöver en telefon som tål tuffa tag och lite spontan trädfällning i ösregn då och då som det är förjämnan nuför tiden... Letar ny telefon som besatt, för min gamla sony tålde tydligen inte dylikt.. :o

När man kollar hos återförsäljare så verkar de ju toppenbra, men sedan viskas det om köpta omdömen. Tänkte att vet inte folk på skogsforum råd så vet nog ingen! Är väl bara att chansa och provköpa annars antar jag! :-bd

Avatar Fallback

Re: Bra telefon

Tinna  
#629592 Okaj, Ulefone verkar ganska otestad ännu, så jag tänkte att jag provar den ändå, i värsta fall får man väl byta och köpa något annat. Men efter att haft den ett kort tag, och kanske inte hunnit göra de allra värsta krocktesterna med den än kan jag ändå lite preliminär rekommendera den för tex folk som är ute i skogen hela dagen.
Den är för det första IP 68 märkt, dvs vattentät (har undervattenskamera med...) dammtät, stötsäker. Stort batteri, som verkligen håller, ansiktsigenkänning, så man slipper halka runt med skitiga fingrar på displayen, och en snabbuppringnings knapp vid tex nödsituatioiner, bra GPS, möjligt att ladda ner kartor för navigation. Det är även den telefonen av dehär armerade slaget som ändå lyckats behålla bra täckning och wifi, kanske inte wifi i skogen då, men god täckning iaf.
Lite andra roliga verktygs appar ingår som kan vara kul att ha, tex höjdmätning, kan användas på träd (eller långa människor), har dock inte testat.

Sist men inte minst, kan köpas i färgerna svart och Stihl orange! :ymparty: ulefone 3W pratar jag om nu då. De andra vet jag inget om. Kanske inte ska göra för mycket reklam innan jag testat den ordentligt, men visst låter det ganska lovande ändå? :)

Avatar Fallback

Re: Bra telefon

Sagabo  
#629598 Vill slå ett slag för Otterbox fodral.
Har haft ett Otterbox Defender till min Samsung S7 i 4 år.
I jobbet på dagarna och i skogen på helgerna. Har tappat den i betonggolv otaliga gånger och även från ett tak en gång, inte en skråma på telefonen på de här 4 åren. Har inte provat några andra fodral men det här är verkligen bra 👌

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).