Ny Teknik och Elektronik

Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

178 inlägg 76914 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365741 Jag har ett 100/100 abonnemang på fibern o kör jag en koll med bredbandskollen så ligger den mellan 95-97 i bägge riktningarna, de kommer ni inte i närhet med trådlöst på sommaren när sommarfåglarna är i sina stugor o löven på träden.
Driftkostnaden är ca 300/mån och du har ingen begränsning i datamängd, uppsägningstiden är 1mån så du kan byta leverantör lätt om de strular...
Kör än så länge med parabol för tvn, mest av gammal vana och priset är detsamma vilken väg du tar ner viasat till tvn.
Jag bor i ett område där Telia aldrig behagade fixa adsl i sin station och de är minst 5 år sen de stängde ner ledningarna som var längre än ett par hundra meter ut från huvudstammen och saknar inte den fasta alls då jag knappt aldrig är inne ändå....

Användarvisningsbild

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

sundelius  
#365748
Hema skrev:Vad kostar ditt ADSL idag då? Mitt går på dryga 400-420:- Jag vet inte vad fibern kommer kosta, men det ska bli skönt att slippa koppartråden, då den är lappad och lagad på en rad ställen, då träd vill blåsa på den, samt att den går sick-sack över vår grusväg, så att det händer allt för ofta att någon grusbil skadar den med flaket. Vilket i sin tur gör att vi inte kan grusa överallt heller. Nee jag ser fram till den dag jag har fiber. Framtidens TV kommer gå över nätet och med ökad kvalité är ADSL inte ett alternativ gissar jag. Det är hur som helst inte framtidssäkrat! :)


Betalar 439 kr för 10 mb/s bredband. Fungerar kanon men jag blir orolig när ni tror att ledningarna försvinner.
Kan ju nämna att jag bor på en gård i utkanten av ett samhälle med ca tusen invånare så det är ju inte så väldigt mycket glesbygd

Användarvisningsbild

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

branndal  
#365794 Skanova avvecklar kopparnätet vartefter underhållsbehovet blir för stort, till exempel efter stormar. Har sett avvecklingar av stråk ut från större samhällen som fått "fast mobil" för att det varit för mycket skador på ledningarna fastän dom haft ADSL. Är det arrendeavtal på marken som telestationen står på och det blir minsta problem med förlängande av arrende så river dom kopparnätet också. Kopparnätet ska avvecklas, frågan är bara när det är klart.

100/100 hos oss kostar cirka 290, 10/10 cirka 260, så det är betydligt billiogare än andra alternativ hos oss iallfall.

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

bgl  
#365808 Det finns , varken här eller i något annat sammanhang debatt kring driftssäkerheten på fiber. Alla verkar förutsätta att när slangen väl är nergrävd och fibern iblåst kan den glömmas bort för alltid!
Nätägare och nu även Lantmäteriet verkar i samma anda. Noggrannheten i besiktning av utförda arbeten och inmätning för kommande ledningsförrättningar har minskat och kan betecknas som summariska. Hos oss har Skanova gått till Lantmäteriet med ett nästan 10 år gammalt kartmaterial från en ursprunglig översiktlig tanke om nätdragning för att få ledningsrätt. När handlingarna för drygt ett år sen kom från lantmätaren försökte jag, både muntligt och skriftligt, förklara att slangens slutliga läge bitvis avviker mellan 5 och 300 m i sidled från åberopat kartmaterial. Bl.a. ligger slangen på samfälld mark som används som virkesupplag för flera fastigheter som inte ens finns med i lantmäteriförrättningen! På mer än ett ställe ligger slangen 2dm under markytan med skyddsbandet mer under än över slangen. Förrättningen slutfördes, trots överklagan ända upp till Svea Hovrätt på det bitvis falska kartmaterialet.
Hovrättsbeslutet medförde några tfnsamtal från journalister. Flera bekräftade att denna brist i förläggningsdokumentation är känd från andra platser där markägare med lokalkännedom också förgäves försökt korrigera av nätägaren åberopade kartor. Ingen skrev tidningsartikel om detta.
Dessa slangar är snart bortglömda med åtföljande skador och driftsstörningar inom bara några år.

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365822 När det gäller dokumentation så har SJV skärp upp reglerna ordentligt både på faktisk inmätning av verkligt läge och dokumentation av kvaliteten i nätet. I huvudsak gäller stadsnätsföreningens föreskrifter i allt.
Det var bl.a. detta som försenat utbetalningarna eftersom Konkurrensverket ville ha upp till 20% avdrag för kvalitetsbrister.

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365860 Vi har iaf anlitat folk som har kört in gps posioner i kartprogram som nu finns bla på ledningskollen för framtida försök att hitta vår fiber igen

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

alias  
#365863
gnisten83 skrev:Vi har iaf anlitat folk som har kört in gps posioner i kartprogram som nu finns bla på ledningskollen för framtida försök att hitta vår fiber igen


Samma sak i fiberföreningen ute på föräldragården. Likaså vet jag att man mätte förläggningsdjupet på åkermark på ett antal ställen och att schaktentreprenören fick backning på några ställen.

Kan säkert variera mycket mellan olika föreningar och delar av landet vad som har gjorts och hur. Vad man har haft för folk i föreningsstyrelsen kan säkert också påverka en del.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Hema  
#365909 Precis som många säger, så är man inte fri från risker/problem bara för att man har fiber. Jättebra att detta uppmärksammas. Det är väl precis som med allt annat, börjar man snåla så ökar riskerna för att man får problem framöver. Nästan lite absurt att det ställs så höga krav på lokala små fiberförreningar då det är en så viktig del av vår framtida infrastruktur. Finns en cykelfirma som säger Styre åt folket, jag säger Fiber åt folket! :)

Användarvisningsbild

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Seb macahan  
#365915 Jag har ägnat en stund av dagen att undersöka uppstart av förening. :???:
Full av inspiration och engagemang. Hur länge tror ni att det varade? Jag bor i Blekinge där kan man söka jordbruksverkets bidrag med 70%. kanon tänker jag. Fel fel. Det är ju en myndighet som har satt upp kriterierna.
För: Det är så många nu som har sökt så de 260milj man hade i Blekinge ska fördelas ut på de föreningar som har högst "poäng pott". Hur får man en hög poängpott? Jo det ska vara runt 150-200 abbonenter och de får inte ingå eller räknas till ett samhälle 😡
Det är förbannat lätt o söka ett bidrag som är riktat till bättre kommunikation på landsbygden av en myndighet som heter jordbruksverket (via länsstyrelsen) och skrapa ihop 150-200hushåll som kan tänka sig att punga upp 15-25tsk. Kör lite på landsbygden och räkna hur många hus man får ihop på en sträcka.

Hemma är vi ca 25hushåll i närheten, går vi söder ca 1,5km så har vi runt 300hushåll men där håller Karlskrona stadsnät på att projektera så de so bor där kan inte söka, går vi öster ut så har vi en liten by med ca 110hushåll. Låt säga att 60% av dom är intresserade (vilket nog är högt räknat). Då har vi ca 80 hushåll. Och där sprack dom planerna.......
Går vi norr ut så är deras nät redan klart. likaså västerut. Kvar blir en liten plätt i mitten som vi ska bygga fiber får räkna med en kostnad på runt 60-100tsk/ anslutning. Det blir nog lätt o få med sig folket häromkring :grin: :grin: :grin:
Levande Landsbygd ^:)^ ^:)^ JAAA DET SKA VI HAAA!!! HURRA HURRA!!!
Men en landsbygd som lever (ehhh, det viktiga är att vi har en klatschig slogan!!)

Neej då jag är inte bitter. Jag håller bara på att lära mig hur livet funkar i största allmänhet :grin:

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365927 Ge inte upp. Men ska man vara krass så får man räkna med att pengarna är slut för denna gången så ta dig tid att leta fram folk till en engagerad styrelse. Och lägg mycket tid på medlemsrekrytering för om du inte kommer över 80% anslutningsgrad så är det ingen större mening att söka. Dessutom blir projektet för dyrt med lägre anslutningsgrad.
De angränsande näten är inte intresserade an en utbyggnad?

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Hema  
#365929 Ja hör med dem om ni blir tillräckligt många, så kanske ni kan få ansluta er till någon av de två näten.

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365931 De nya reglerna är nog svårare för landsbygden att hantera än de gamla, bla är de väl bara fastboende som ger poäng med?

Vi fick ett område som kommunen tyckte att vi skulle dra igång något i o kallade till ett möte i bygdegården för ca 6 år sen pga Eon skulle gräva ner högspänningen i området.
Vi fick en lista med alla fastighet med ägare i område,ca 250, endel gårdar har flera fastighetsbeteckningar och de är många danska o tyska sommarhus.
När vi väl kom igång hade vi 93 som var villiga att satsa pengar och de var som vanligt brist på pengar här i Kronoberg men länsstyrelsen lyckades skrapa fram vår pott från sjv o pts och kommunen skickade med lite för att reglerna krävde det då.
Den lokala Sparbanken bedrog med en 500 per anslutning med.
Vi har sedan fått med ett gäng till under tiden grävningen pågick och några eftersläntare så nu är vi 110st.

Området vi verkar i är ca 11km långt o 5 km brett o de blev 45km slang nedgrävt.
Avgränsningen mot väster och norr var av någon anledning Mörrumsån och dom väster om den har ännu inget fiber på gång 2 år efter vi driftsatte vårt

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

dwurg  
#365944 Kanske är annat idag och på olika ställen. Men när jag var med och grävde ner fiber för ca 10 år sen så hade entreprenören 10 års garanti på jobbet. Och då är man nog ganska mån om att det inte ska strula efter en par tre år.

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

åberg  
#365987
alias skrev:Jag tror att det kommer att bli prisskillnad på hus med resp. utan fiberanslutning på landsbygden (lär garanterat inte bli billigare att ansluta i efterhand).


Den prisskillnaden finns redan, jag hade lagt mindre pengar i våras när vi köpte om det inte funnes fiber ingrävd redan.

Användarvisningsbild

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388652 Hela Sverige måste ha tillgång till bredband och telefoni http://www.lantbruk.com/debatt/hela-sve ... h-bredband
/Niklas

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).