"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman
svampbob skrev:Det händer att jag i svaga stunder tänker att man kanske skulle ta och installera lite solceller här hemma. Sedan tänker jag på att Tesla som själv tillverkar solceller inte ser någon nytta med att sätta upp solceller på taket till sin fabrik i Nevada. Planerna var att hela taket skulle vara solceller men det blev bara ett litet pyttehörn. Nevada har betydligt dyrare ström än Sverige så jag kan inte tänka mig att det går att räkna ihop här utan enorma subventioner
Vedproducent skrev:Enligt artikeln jag länkade till så är det 50 w m2 dygnet runt. Då blir det dom siffrorna fast jag skrev ett litet fel. Det ska stå motsvarande 10 kubik stjälpt mått. Men det är ju på forskningsstadiet och inga kommersiella anläggningar finns. Så det finns så klart många frågetecken runt det.
axwell skrev:Vedproducent skrev:Enligt artikeln jag länkade till så är det 50 w m2 dygnet runt. Då blir det dom siffrorna fast jag skrev ett litet fel. Det ska stå motsvarande 10 kubik stjälpt mått. Men det är ju på forskningsstadiet och inga kommersiella anläggningar finns. Så det finns så klart många frågetecken runt det.
Kollade på en tillverkares uppgifter som har sin anläggning i sydvästra Sverige.
Med rätt väderstreck och taklutning skulle den ge 5000 kWh/år på 50 m2, dvs 100kWh/år/m2.
En partsinlaga, men 50kWh kan vara i underkant.
Det krävs mycket stjälp ved för att mäta sig med 1 ha solceller.![]()
Lägger in SMHI:s karta över tillgänglig solenergi/m2.
https://www.benders.se/globalassets/c4- ... okt-lu.pdf
I ett brev till sina leverantörsföretag kräver helstatliga Vattenfall en omedelbar prissänkning med 20 procent fram till slutet av 2020 – i befintliga avtal. Anledningen uppges vara följdverkningarna av coronakrisen. Vidare hotar de med att dra sin hand från de företag som inte ställer upp på prissänkningen.
Vedproducent skrev:..Men nätbolaget ockrar och lägger inte övervinsterna på underhåll inte.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samh ... ra-sverige
Bax skrev:Vedproducent skrev:..Men nätbolaget ockrar och lägger inte övervinsterna på underhåll inte.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samh ... ra-sverige
Nix, för det är ju statsägda Svenska Kraftnät som ansvarar för att föra energin från norr till söder, och deras vinster har ju under decennier fyllt hål i statskassan istället för att stärka upp transmissionsnätet. Oavsett färg på regeringen.
jannee skrev:Lite av allt detta kan vi tacka centerpartisten Olof Johansson för.
Det var just han som var den drivande kraften av att lägga ned Barsebäck.
Barsebäck hade genomgått ett planerat underhåll var endast några få timmar från att starta när Olof fick sin vilja igenom - NEDLÄGGNING.
Hade O-hamn fått starta sin nyrenoverade reaktor hade ej heller några överföringsproblem funnits.
Man ska nog skylla mycket på kärnkraftsmotståndarna - miljöpartisterna som tydligen gillar olja.
jannee skrev:Vi hade troligtvis klarat oss bra här nere i södra delen av landet om Ringhals, Barsebäck och O-hamn tillåtits fortsätta med full effekt.
Överföringsproblematiken hade då troligtvis varit lika med 0, även om det behövts tillskott norrifrån.
jannee skrev:Helt rätt, affärsmässiga grunder då staten ålade dem allt högre kostnader bl.a i skatt.
Kärnkraften sponsrade vindkraften med svenska folkets goda minne.
Men nu när det är elunderskott (överföringsproblem) borde vindkraften verkligen visa vad den är värd.
Den är ju verkligt något att lite på!!!!!!