Ny Teknik och Elektronik

Akut elbrist stoppar nyetableringar

727 inlägg 135932 visningar 95 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Akut elbrist stoppar nyetableringar

svampbob  
#637769Det händer att jag i svaga stunder tänker att man kanske skulle ta och installera lite solceller här hemma. Sedan tänker jag på att Tesla som själv tillverkar solceller inte ser någon nytta med att sätta upp solceller på taket till sin fabrik i Nevada. Planerna var att hela taket skulle vara solceller men det blev bara ett litet pyttehörn. Nevada har betydligt dyrare ström än Sverige så jag kan inte tänka mig att det går att räkna ihop här utan enorma subventioner

Användarvisningsbild

Vedproducent  
svampbob skrev:Det händer att jag i svaga stunder tänker att man kanske skulle ta och installera lite solceller här hemma. Sedan tänker jag på att Tesla som själv tillverkar solceller inte ser någon nytta med att sätta upp solceller på taket till sin fabrik i Nevada. Planerna var att hela taket skulle vara solceller men det blev bara ett litet pyttehörn. Nevada har betydligt dyrare ström än Sverige så jag kan inte tänka mig att det går att räkna ihop här utan enorma subventioner

Det är inget jag hört. Nu är ju inte fabriken klar än men så sent som i Maj ifjol skrevs det att när den är färdig ska den vara helt självförsörjande med dels vindkraft och solceller. Så kan du ange din källa för det var intressant.

axwell  
Vedproducent skrev:Enligt artikeln jag länkade till så är det 50 w m2 dygnet runt. Då blir det dom siffrorna fast jag skrev ett litet fel. Det ska stå motsvarande 10 kubik stjälpt mått. Men det är ju på forskningsstadiet och inga kommersiella anläggningar finns. Så det finns så klart många frågetecken runt det.

Kollade på en tillverkares uppgifter som har sin anläggning i sydvästra Sverige.

Med rätt väderstreck och taklutning skulle den ge 5000 kWh/år på 50 m2, dvs 100kWh/år/m2.
En partsinlaga, men 50kWh kan vara i underkant.
Det krävs mycket stjälp ved för att mäta sig med 1 ha solceller. :surp:

Lägger in SMHI:s karta över tillgänglig solenergi/m2.

https://www.benders.se/globalassets/c4- ... okt-lu.pdf

Användarvisningsbild

Vedproducent  
axwell skrev:
Vedproducent skrev:Enligt artikeln jag länkade till så är det 50 w m2 dygnet runt. Då blir det dom siffrorna fast jag skrev ett litet fel. Det ska stå motsvarande 10 kubik stjälpt mått. Men det är ju på forskningsstadiet och inga kommersiella anläggningar finns. Så det finns så klart många frågetecken runt det.

Kollade på en tillverkares uppgifter som har sin anläggning i sydvästra Sverige.

Med rätt väderstreck och taklutning skulle den ge 5000 kWh/år på 50 m2, dvs 100kWh/år/m2.
En partsinlaga, men 50kWh kan vara i underkant.
Det krävs mycket stjälp ved för att mäta sig med 1 ha solceller. :surp:

Lägger in SMHI:s karta över tillgänglig solenergi/m2.

https://www.benders.se/globalassets/c4- ... okt-lu.pdf

Så är det! Tror många inte förstår riktigt hur effektiva dom egentligen är. Man känner sig nästan dum när man pratar om energigrödor som kräver så ofantligt mycket större areal. Något dygns produktion så har man ett års tillväxt så är det klart.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#637871Vi kan ju jämföra det med skogstillväxt. Om vi tar ett medelvärde på 2500 kWh per fub så motsvarar det precis en tillväxt på 400 ub per hektar och år. Inte så dåligt för att vara i Sverige.

Så jag tror inte vi behöver bekymra oss om att vi inte har land tillräckligt för att ha dom på.

snedsåg  
#638383Elen är så billig nu att Vattenfall måste be leverantörerna att sänka priserna
I ett brev till sina leverantörsföretag kräver helstatliga Vattenfall en omedelbar prissänkning med 20 procent fram till slutet av 2020 – i befintliga avtal. Anledningen uppges vara följdverkningarna av coronakrisen. Vidare hotar de med att dra sin hand från de företag som inte ställer upp på prissänkningen.
http://www.fplus.se/vattenfall-pressar-foretag-i-konkurs-skickar-hotfulla-brev/a/Op97OV Det var igår och idag har vattenfall pudlat lite grann. Men ändå.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#651783Ja nu ser vi vad det eftersatta nätunderhållet leder till. I dag har vi tvingats starta oljekraftverk i Karlshamn för det finns för lite el i Söder. Samtidigt ligger elpriset i Norge på under 2 öre kWh men det hjälper inte när inte ledningarna räcker att flytta elen från Norge till Södra Sverige eller från norr till söder inom Sverige.
Kärnkraften går med mycket låg produktion då dom har underhållsstopp. Det blåser lite och den el som produceras i norr kan man inte flytta i tillräcklig grad.

Så vi har inte brist på el men vi kan inte flytta den. Ska dom säga nu att vi såg det inte komma? Något som påtalats i många år av många. Men nätbolaget ockrar och lägger inte övervinsterna på underhåll inte.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samh ... ra-sverige

Användarvisningsbild

Bax  
Vedproducent skrev:..Men nätbolaget ockrar och lägger inte övervinsterna på underhåll inte.

Nix, för det är ju statsägda Svenska Kraftnät som ansvarar för att föra energin från norr till söder, och deras vinster har ju under decennier fyllt hål i statskassan istället för att stärka upp transmissionsnätet. Oavsett färg på regeringen.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Bax skrev:
Vedproducent skrev:..Men nätbolaget ockrar och lägger inte övervinsterna på underhåll inte.

Nix, för det är ju statsägda Svenska Kraftnät som ansvarar för att föra energin från norr till söder, och deras vinster har ju under decennier fyllt hål i statskassan istället för att stärka upp transmissionsnätet. Oavsett färg på regeringen.

Jag menade elnäten och dess ägare överlag. Men du har helt rätt i att stamnätet har Svenska kraftnät hand om och dom har inte heller tagit hänsyn till det behov och underhåll som behövs. Så det var kanske lite slarvigt skrivit av mig. Men du har helt rätt naturligtvis.

jannee  
#651796Lite av allt detta kan vi tacka centerpartisten Olof Johansson för.
Det var just han som var den drivande kraften av att lägga ned Barsebäck.
Barsebäck hade genomgått ett planerat underhåll var endast några få timmar från att starta när Olof fick sin vilja igenom - NEDLÄGGNING.
Hade O-hamn fått starta sin nyrenoverade reaktor hade ej heller några överföringsproblem funnits.
Man ska nog skylla mycket på kärnkraftsmotståndarna - miljöpartisterna som tydligen gillar olja. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Vedproducent  
jannee skrev:Lite av allt detta kan vi tacka centerpartisten Olof Johansson för.
Det var just han som var den drivande kraften av att lägga ned Barsebäck.
Barsebäck hade genomgått ett planerat underhåll var endast några få timmar från att starta när Olof fick sin vilja igenom - NEDLÄGGNING.
Hade O-hamn fått starta sin nyrenoverade reaktor hade ej heller några överföringsproblem funnits.
Man ska nog skylla mycket på kärnkraftsmotståndarna - miljöpartisterna som tydligen gillar olja. :mrgreen:

Största problemet är ju att det saknades en plan för att flytta elen. Just denna gången hade ju Barsebäck hjälpt tillfälligt men det är ju inte el vi saknar utan att transportera elen.

jannee  
#651809Vi hade troligtvis klarat oss bra här nere i södra delen av landet om Ringhals, Barsebäck och O-hamn tillåtits fortsätta med full effekt.
Överföringsproblematiken hade då troligtvis varit lika med 0, även om det behövts tillskott norrifrån.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
jannee skrev:Vi hade troligtvis klarat oss bra här nere i södra delen av landet om Ringhals, Barsebäck och O-hamn tillåtits fortsätta med full effekt.
Överföringsproblematiken hade då troligtvis varit lika med 0, även om det behövts tillskott norrifrån.

Ringhals och Oskarshamn är ju stängda på affärsmässiga grunder så det är väl inget att säga något om. Så visst var dom tillåtna att fortsätta. Men det var inte Barsebäck på sin tid även om det förmodligen hade varit samma sak med dom om dom fanns kvar i dag. Det är överföringen som är problemet. Finns inte brist på el. Bara att titta på rekordexport av el och elpriser senaste månaderna på några öre kWh. Är dock fullt medveten om Coronaeffekten så riktigt så illa är inte normalläget.

jannee  
#651820Helt rätt, affärsmässiga grunder då staten ålade dem allt högre kostnader bl.a i skatt.
Kärnkraften sponsrade vindkraften med svenska folkets goda minne.
Men nu när det är elunderskott (överföringsproblem) borde vindkraften verkligen visa vad den är värd.
Den är ju verkligt något att lite på!!!!!!

Användarvisningsbild

Vedproducent  
jannee skrev:Helt rätt, affärsmässiga grunder då staten ålade dem allt högre kostnader bl.a i skatt.
Kärnkraften sponsrade vindkraften med svenska folkets goda minne.
Men nu när det är elunderskott (överföringsproblem) borde vindkraften verkligen visa vad den är värd.
Den är ju verkligt något att lite på!!!!!!

Finns ju Skatter som fastighetsskatt på vatten och vind också. Däremot så togs beslut 2016 att avskaffa skatten på kärnkraft och den försvann helt 2018. Vilket inte hjälpte Ringhals i deras beslut då det ändå ansågs olönsamt.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).