Ny Teknik och Elektronik

Bli helt oberoende av elnätet

51 inlägg 33107 visningar 12 följer Svara, dela mm...  

Re: Bli helt oberoende av elnätet

Kronlyft  
Riddarn68 skrev:
Nybörjare1 skrev:Nä, måste tänka på grannsämjan :lol:
Mitt egna företag är ju inget problem att ta i från iofs.
Frågan är bara om jag får gräva ner kabeln eller om jag måste ha den löst?

EDIT: Som sagts tidigare :)

Elnätsbolagen har monopol i sina områden så nej, du får inte dra kabel från en förbrukare till en annan.

Bor sedan fem år offgrid, har än så länge bara en väldigt liten anläggning som bara driver kyl/frys, belysning (LED) o dator. (Kostnaden för att dra fram el skulle bli ca 400')
Har ett elverk för de tre månader som solen inte ger tillräckligt.

Tänk på att om du använder el till ngn form av uppvärmning så blir det inte effektivt/dyrt, ju högre toppeffekt du vill ta ut desto dyrare blir det.

Nu finns solelsbidrag på 30% om du är ansluten till elnätet, 0% om du är offgrid!

Billigaste o enklaste lösningen är att vara ansluten till nätet o vänta på att priserna på batterier sjunker, du kan ju alltid koppla loss senare men kanske inte koppla på.

Stämmer bra med mina erfarenheter, rekomenderar detta för att lära sig hur det fungerar med sol-el, 3 månader är det inget att tala om, och ingen ide att överdimentionera för det finns inget att utvinna. Jag hänger kvar i mitt elnät för 160 kr/månaden. Det är min backup, om allt rasar .=)

Hema  
#496465Är det inte mer gynnsamt med vindsnurror framför solceller i vårt land? Kan dock tänka mig att man säkert väljer både solceller, solfångare för både luft och vatten om man gått off-grid.

Samt så för ved kommer man långt med motorsåg för kapningen, lite knepigare med klyvningen beroende på vad man kommer över för ved. Visst det finns 230V-vedklyvar, men har man vant sig med en 3-fasare, så går man inte tillbaka.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496583Finns handyxor också, för den som vill. Drar ingen ström alls... ;-)
/Niklas

axwell  
Niking skrev:Finns handyxor också, för den som vill. Drar ingen ström alls... ;-)
/Niklas

Nja, det är ju den äldre järnålder, nu skall det vara modernare grejer som Ingemarsklyven. :mrgreen:
Fråga @JensSkoog, han kan det här med high tech. :-bd

Edit: Det blev ett mellanslag i Jens nick.
Senast redigerad av axwell tis 06 feb 2018, 23:44, redigerad totalt 1 gång.

Hema  
#496600Visst allt går att klyva för hand men ska det bli lite fart på det får antingen veden helst va kvistfri och inte för grov.

Användarvisningsbild

jensan  
#519782Alla inkomster som staten går miste kommer dom definitivt att jaga en för, om inte idag.. garanterat imorgon. :grin:

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).