Ny Teknik och Elektronik

Solceller batteri

39 inlägg 13996 visningar 8 följer Svara, dela mm...  

Re: Solceller batteri

Töre  
Sne4 skrev:-Har du reklamerat tjänsten/produkten?
-Gjorde du en besiktning av installationen?

Rent krasst elektriskt så gör ju växelriktaren något. Skickar tillbaks ström till nätet, till din egenförbrukning eller värma batterierna. Det är ju svårt att säga vad det kan vara, men det låter ju som att du vill reklamera det hela. Då ska det ju vara tydligt för installatören att det är det du gjort.

Om du har elavtal för mikroproduktion så borde du ju kunna se vad växelriktaren hittar på - om den ska göra det eller inte är ju nästa fråga.

Om jag gjorde besiktning , jag var med ,och det jag kunde se och bedöma var väldigt bra utfört , men om växelriktaren gör det han ska det har man ju noll koll . Reklamerat ,ja har klagat och dom ska komma med en uppdatering ,men om det ändrar på växelriktaren det tvivlar jag på.Det är ju därför jag skriver här för att kolla med andra vad som är normalt .Och även varna andra att vara på tå .Om jag kunde lägga in backen då hade det inga batterier blivit . För om jag tänker bort batterierna så funkar det jättebra .

TS
Användarvisningsbild

Lillesves  
Sture Andersson skrev:
Sne4 skrev:Och med Emaldo som information så får vi hoppas på att det helt enkelt varit för kallt. Som jag förstod information så verkar c:a +6 grader C vara den temperatur man måste ligga över för att inte batterierna ska börja värmas upp. (googlesökning)
-Den temperaturen var ju exakt densamma som ni verkar ha diskuterat med installatören, kan det varit det de menade?
https://emaldo.zendesk.com/hc/en-150/ar ... 20-degrees

Om så är så borde du se egenförbrukningen gå ner nu när utetemperaturen går upp. Borde väl gå att se celltemperaturer och status på värmaren i appen med gissar jag.

-Om växelriktaren går - vad säger appen att den gör just då?

Hej gjorde en ny test i kväll ,stängde av anläggningen helt ,temp i rummet var 15 grader ,temp på batterierna var 18 och 20 grader
lät det stå så i 3 tim ,gick sen ut och kolla växelriktarens fläktar blåste ut varm luft ,och batterierna hade sjunket 8 % =800w
Vad tror ni detta måste väl vara galet , luften ut var 27 grader

Försök att håll reda på W och Wh, annars blir det lätt snurrigt. Den har alltså laddat ut 800 Wh (8 % av dina 10kWh) under tre timmar. Den drar då alltså nästan 270 W i standby !?
Enligt manualen drar växelriktaren upp till 150W i självförbrukning, plus uppvärmning av batterier plus omriktarförluster 2-4 %.
Nu har jag inga batterier till min anläggning men min växelriktare ska bara dra ca 5 W i standby. Dålig produkt om den drar så mycket som 150 W i standby. Sedan om den dessutom behöver värma batterierna så är det som det är, det drar energi.
Ett batteri på 10 kWh kanske är i minsta laget för dig? Särskilt om du bara nyttjar 7 kWh.
Jag är fortfarande nyfiken på vad reglaget "Battery Protection" är till för. Har det inte med värmningen av batteriet att göra ? Kan du testa och ändra det, eller hur är den ställd nu ?

Töre  
Lillesves skrev:
Sture Andersson skrev:
Sne4 skrev:Och med Emaldo som information så får vi hoppas på att det helt enkelt varit för kallt. Som jag förstod information så verkar c:a +6 grader C vara den temperatur man måste ligga över för att inte batterierna ska börja värmas upp. (googlesökning)
-Den temperaturen var ju exakt densamma som ni verkar ha diskuterat med installatören, kan det varit det de menade?
https://emaldo.zendesk.com/hc/en-150/ar ... 20-degrees

Om så är så borde du se egenförbrukningen gå ner nu när utetemperaturen går upp. Borde väl gå att se celltemperaturer och status på värmaren i appen med gissar jag.

-Om växelriktaren går - vad säger appen att den gör just då?

Hej gjorde en ny test i kväll ,stängde av anläggningen helt ,temp i rummet var 15 grader ,temp på batterierna var 18 och 20 grader
lät det stå så i 3 tim ,gick sen ut och kolla växelriktarens fläktar blåste ut varm luft ,och batterierna hade sjunket 8 % =800w
Vad tror ni detta måste väl vara galet , luften ut var 27 grader

Försök att håll reda på W och Wh, annars blir det lätt snurrigt. Den har alltså laddat ut 800 Wh (8 % av dina 10kWh) under tre timmar. Den drar då alltså nästan 270 W i standby !?
Enligt manualen drar växelriktaren upp till 150W i självförbrukning, plus uppvärmning av batterier plus omriktarförluster 2-4 %.
Nu har jag inga batterier till min anläggning men min växelriktare ska bara dra ca 5 W i standby. Dålig produkt om den drar så mycket som 150 W i standby. Sedan om den dessutom behöver värma batterierna så är det som det är, det drar energi.
Ett batteri på 10 kWh kanske är i minsta laget för dig? Särskilt om du bara nyttjar 7 kWh.
Jag är fortfarande nyfiken på vad reglaget "Battery Protection" är till för. Har det inte med värmningen av batteriet att göra ? Kan du testa och ändra det, eller hur är den ställd nu ?

jag är rätt säker på att det inte är batterierna som tar ström ,batteritempen brukar ligga på 18-till 20 grader och när jag har varit inne och mätt med ir termometer ,så kommer det ingen värme från batterierna utan den kommer från växelriktaren ,där bolmar det ut värme även när allt är avstängt ,så det är helt klart 270w i standby den drar . 5w låter ju mer rimligt .

TS
Användarvisningsbild

Sne4  
Sture Andersson skrev:Om jag gjorde besiktning , jag var med ,och det jag kunde se och bedöma var väldigt bra utfört , men om växelriktaren gör det han ska det har man ju noll koll . Reklamerat ,ja har klagat och dom ska komma med en uppdatering ,men om det ändrar på växelriktaren det tvivlar jag på.Det är ju därför jag skriver här för att kolla med andra vad som är normalt .Och även varna andra att vara på tå .Om jag kunde lägga in backen då hade det inga batterier blivit . För om jag tänker bort batterierna så funkar det jättebra .

Det jag menade med besiktning var om du kostade på dig någon genomgång av anläggningen. Eftersom det var tvistläge för mig gjorde jag det för att ha en tredje parts genomgång.
-Finns ganska blandad kompott i den branschen dock, så det gäller att kolla upp vem man anlitar.

Jag höll faktiskt på att installera en Emaldo här, men installationsfirman svängde om efter att de offererat den och sa att de hade haft problem med Emaldo anläggningar de installerat och inte ville rekommendera den längre. Nu kommer jag ärligt talat inte ihåg vad det var som de tog upp, så den kommentaren får ju räknas som anekdotnivå endast.

Hoppas de får det att fungera, annars får du väl försöka hitta en lösning där med firman som du blir nöjd med. Min Sigenergy anläggning beter sig absolut inte så där. Den står svalt i en källare och gör vad den ska göra. Energimätningen är inte den mest exakta(diplomatiskt) men annars så fungerar den bra.

Töre  
Sne4 skrev:
Sture Andersson skrev:Om jag gjorde besiktning , jag var med ,och det jag kunde se och bedöma var väldigt bra utfört , men om växelriktaren gör det han ska det har man ju noll koll . Reklamerat ,ja har klagat och dom ska komma med en uppdatering ,men om det ändrar på växelriktaren det tvivlar jag på.Det är ju därför jag skriver här för att kolla med andra vad som är normalt .Och även varna andra att vara på tå .Om jag kunde lägga in backen då hade det inga batterier blivit . För om jag tänker bort batterierna så funkar det jättebra .

Det jag menade med besiktning var om du kostade på dig någon genomgång av anläggningen. Eftersom det var tvistläge för mig gjorde jag det för att ha en tredje parts genomgång.
-Finns ganska blandad kompott i den branschen dock, så det gäller att kolla upp vem man anlitar.

Jag höll faktiskt på att installera en Emaldo här, men installationsfirman svängde om efter att de offererat den och sa att de hade haft problem med Emaldo anläggningar de installerat och inte ville rekommendera den längre. Nu kommer jag ärligt talat inte ihåg vad det var som de tog upp, så den kommentaren får ju räknas som anekdotnivå endast.

Hoppas de får det att fungera, annars får du väl försöka hitta en lösning där med firman som du blir nöjd med. Min Sigenergy anläggning beter sig absolut inte så där. Den står svalt i en källare och gör vad den ska göra. Energimätningen är inte den mest exakta(diplomatiskt) men annars så fungerar den bra.

Har varit i kontakt med dom i dag , och det är tydligen så att den här växelriktaren är bygd för att vara kopplade ihop med batterier ,och då tar dom så här hög standby ström 300w . Vad den tar i driftläge framgår inte ,men får en känsla av att det är betydligt mer .Har pratat med dom om att släppa detta med batterier och byta växelriktaren . Vi får se var det tar vägen

TS
Användarvisningsbild

Henrik_N  
#880383...
Senast redigerad av Fredrik Reuter sön 11 maj 2025, 08:45, redigerad totalt 1 gång.Anledning: Raderat olämplig text

Töre  
Henrik_N skrev:...

Ska man kommentera sådana inlägg ,nej det blir bara fel, vi ska väl ha en god ton här .

TS

jannee  
#880406Min kusin i Rödeby har 32 solceller på sitt tak + ett batteri på 5 kWh i garaget.
Haft denna anläggning i några år och verkar vara ganska nöjd = inga problem med något.
Vissa månader under sommaren köper han ingen ström över huvud taget.
Däremot levererar solcellerna tydligen lite eller inget alls under 4 vintermånader.

Användarvisningsbild

Victoria202  
#910277...
Senast redigerad av Fredrik Reuter ons 06 maj 2026, 08:58, redigerad totalt 1 gång.Anledning: Raderat spam och bannlyst

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).