Ny Teknik och Elektronik

Solceller batteri

39 inlägg 13048 visningar 8 följer Svara, dela mm...  

Re: Solceller batteri

Töre  
#877739Det finns bara en , däremot går det tydligen inte köra växelriktaren utan ett batteri ,jag fråga det ,det var när jag trodde det var batterierna som tog ström

TS
Användarvisningsbild

Lillesves  
#877742Växelriktare har ca 97-98% verkningsgrad så om den suger ut 10 kW är det rimligt med 250 W förluster.
Vad har du för växelriktare ?

Töre  
Lillesves skrev:Växelriktare har ca 97-98% verkningsgrad så om den suger ut 10 kW är det rimligt med 250 W förluster.

Emaldo , men på natten när det inte går nått åt nått håll borde det väl inte förbruka nån el .

TS
Användarvisningsbild

Lillesves  
Sture Andersson skrev:
Lillesves skrev:Växelriktare har ca 97-98% verkningsgrad så om den suger ut 10 kW är det rimligt med 250 W förluster.

Emaldo , men på natten när det inte går nått åt nått håll borde det väl inte förbruka nån el .

Då är det nog egenförbrukning och värme till batterierna. I manualen till en Emaldo Power Core står det:
Self-consumption <150W
Heating film energy consumption 200W (Single Battery)

Samtidigt står det att :
Charging temperature -20~55°C
Discharging temperature -20~60°C

Användarvisningsbild

Sne4  
#877772Och med Emaldo som information så får vi hoppas på att det helt enkelt varit för kallt. Som jag förstod information så verkar c:a +6 grader C vara den temperatur man måste ligga över för att inte batterierna ska börja värmas upp. (googlesökning)
-Den temperaturen var ju exakt densamma som ni verkar ha diskuterat med installatören, kan det varit det de menade?
https://emaldo.zendesk.com/hc/en-150/ar ... 20-degrees

Om så är så borde du se egenförbrukningen gå ner nu när utetemperaturen går upp. Borde väl gå att se celltemperaturer och status på värmaren i appen med gissar jag.

-Om växelriktaren går - vad säger appen att den gör just då?

Töre  
#877773Ok det är väl bara konstatera att det är mitt livs sämsta affär , i natt ladda det batterierna med 7 kw ,utan att jag fått en kw ur batterierna , jag får väl stänga av skiten och gå vidare .Men hoppas jag har varnat nån här för att gå på son här skit.

TS

Töre  
Sne4 skrev:Och med Emaldo som information så får vi hoppas på att det helt enkelt varit för kallt. Som jag förstod information så verkar c:a +6 grader C vara den temperatur man måste ligga över för att inte batterierna ska börja värmas upp. (googlesökning)
-Den temperaturen var ju exakt densamma som ni verkar ha diskuterat med installatören, kan det varit det de menade?

Om så är så borde du se egenförbrukningen gå ner nu när utetemperaturen går upp. Borde väl gå att se celltemperaturer och status på värmaren i appen med gissar jag.

Till att börja med tack för information här , nu till frågerna i går när det var varmt så förbrukar växelriktaren ström utan att den var igång ,luften som kom ur den var 30 grader . När du skriver vad visar appen då vad menar du att jag ska titta efter,

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#877776Jag frågade en kille på jobbet som är solcellsnörd. Han hade placerat sina batterier i sitt gamla pannrum i villakällaren som håller >15°C, och han upplever inte problemen som beskrivs i tråden. Hans batterier kompletterar solcellerna nära de producerar lite. Å andra sidan har han solcellerna på sitt villatak.

Jag antar att TS har solcellerna på någon verkstads-/ekonomibyggnad med batterierna i ett ouppvärnt utrymme.

Detta batterifenonen existerar även för elbilar vars batterier behöver värmas upp innan de mottar laddning. Det är oerhört påtagligt i N:a Sverige om vintern när kylan är sträng.

Användarvisningsbild

Lillesves  
Sture Andersson skrev:Ok det är väl bara konstatera att det är mitt livs sämsta affär , i natt ladda det batterierna med 7 kw ,utan att jag fått en kw ur batterierna , jag får väl stänga av skiten och gå vidare .Men hoppas jag har varnat nån här för att gå på son här skit.

Det laddar väl batteriet under natten för att du har tömt det under kvällen, så vad är egentligen problemet ?

Töre  
#877779Problemet är att det verkar inte hjälpa om det är varmt ,i går var det 15 grader i verkstaden och ändå tömde det batterier utan att jag fick en kw av det
och i natt fyllde det dom från nätet ,och jag fick en topp 7kw ,om jag haft effekttariffer så hade jag fått en topp där på 7 kw .
Jag kommer nog få stänga av detta och försöka tänka på nått annat .Jag har en kompis som satt miljoner i vindkraft som går med underskott ,så jag får väl tänka att det kunde varit värre
Men om nån skulle ha en lösning på detta så blir jag jätteglad ,för om det inte varit för att det tömmer batterierna ,så funkar det väldigt bra, tror inte jag skulle behöva köpt en kw på halva året.

TS

Töre  
Lillesves skrev:
Sture Andersson skrev:Ok det är väl bara konstatera att det är mitt livs sämsta affär , i natt ladda det batterierna med 7 kw ,utan att jag fått en kw ur batterierna , jag får väl stänga av skiten och gå vidare .Men hoppas jag har varnat nån här för att gå på son här skit.

Det laddar väl batteriet under natten för att du har tömt det under kvällen, så vad är egentligen problemet ?

Om jag fått den strömmen det tömmer på kvällen vore det ju bra men ,men får inte en kw av det ,går bara till egen värme .

TS
Användarvisningsbild

Lillesves  
Sture Andersson skrev:
Lillesves skrev:

Om jag fått den strömmen det tömmer på kvällen vore det ju bra men ,men får inte en kw av det ,går bara till egen värme .

Du får installera Emaldo appen på en smartphone och koppla upp via Wifi till växelriktaren. Då kanske du ser mer vad som händer?
Det ser ut som den har en schemaläggare för när den ska ladda eller ladda ur batteriet.
Där kan man även ställa hur stor övre och undre buffer man vill ha. Du har väl bara 7 kWh tillgängligt av dina 10kWh som det är nu kanske ?
Sedan finns det ett reglage som heter "Battery Protection". Kolla vad som händer om man ändrar den.

Det är ju dåligt om den laddar batteriet under natten med 7kW. Man vill ju att den ska slöladda under flera timmar. Borde gå att konfigurera kan man tycka.

Töre  
Lillesves skrev:
Sture Andersson skrev:
Lillesves skrev:

Du får installera Emaldo appen på en smartphone och koppla upp via Wifi till växelriktaren. Då kanske du ser mer vad som händer?
Det ser ut som den har en schemaläggare för när den ska ladda eller ladda ur batteriet.
Där kan man även ställa hur stor övre och undre buffer man vill ha. Du har väl bara 7 kWh tillgängligt av dina 10kWh som det är nu kanske ?
Sedan finns det ett reglage som heter "Battery Protection". Kolla vad som händer om man ändrar den.

Det är ju dåligt om den laddar batteriet under natten med 7kW. Man vill ju att den ska slöladda under flera timmar. Borde gå att konfigurera kan man tycka.

Jag har den appen , men även solföretaget har försökt utan att lyckas ,men dom säjer det ska komma en uppdatering om två veckor, det kanske hjälper en del ,men att det drar massa el till inget nytta ,det lär dom nog inte komma runt ,

TS

Töre  
Sne4 skrev:Och med Emaldo som information så får vi hoppas på att det helt enkelt varit för kallt. Som jag förstod information så verkar c:a +6 grader C vara den temperatur man måste ligga över för att inte batterierna ska börja värmas upp. (googlesökning)

Hej gjorde en ny test i kväll ,stängde av anläggningen helt ,temp i rummet var 15 grader ,temp på batterierna var 18 och 20 grader
lät det stå så i 3 tim ,gick sen ut och kolla växelriktarens fläktar blåste ut varm luft ,och batterierna hade sjunket 8 % =800w
Vad tror ni detta måste väl vara galet , luften ut var 27 grader

TS
Användarvisningsbild

Sne4  
#877997-Har du reklamerat tjänsten/produkten?
-Gjorde du en besiktning av installationen?

Rent krasst elektriskt så gör ju växelriktaren något. Skickar tillbaks ström till nätet, till din egenförbrukning eller värma batterierna. Det är ju svårt att säga vad det kan vara, men det låter ju som att du vill reklamera det hela. Då ska det ju vara tydligt för installatören att det är det du gjort.

Om du har elavtal för mikroproduktion så borde du ju kunna se vad växelriktaren hittar på - om den ska göra det eller inte är ju nästa fråga.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).