Maskiner: Hemek ciceron, Hitachi zx70lc3, Mf-5445, Mf-135,
Ny Teknik och Elektronik
Fundering ang huvudsäkring till gården
tor 04 jun 2020, 12:20#648410busholle. Jo det stämmer bra
TS
tor 04 jun 2020, 12:32#648413
Så kan man slanga diesel ur skogsmaskiner och parkerade lastbilar slipper man tanka med menar du?
Vad har du mer idag värmskog som gör att du ligger på 63?
jannee skrev:När jag startar fläkten får jag göra det i två steg, först start sedan drift. Fungerar men vet inte hur.
Provade just nu med att mäta voltstyrkan i en väggkontakt, 245 volt visar den, kanske inte undra på att den gamla tidens glödlampor gick till som tätt, var ju 220 till 240 volts lampor.
När min morfar gjorde något så överdimensionerade han allt,
It was much bigger there, you see, var hans ordspråk
För övrigt är det nästa dubbelt så dyrt att ha 35 amp i stället för 20 amp, så visst finns det pengar att spara.
Har man en gång haft högt säkrat tror jag inte de bygger om i fall man säkrar ned.
De byter nog bara bottenplattan och säkringarna och det kan du själv byta tillbaka de gånger det kanske kan behövas.
Så länge man inte bränner sig på propparna brukar de hålla
Så kan man slanga diesel ur skogsmaskiner och parkerade lastbilar slipper man tanka med menar du?
Vad har du mer idag värmskog som gör att du ligger på 63?
Allt ovan är skrivet med reservation för eventuella tyckfel.
Ibland måste man tänka utanför boxern...
tor 04 jun 2020, 13:36#648425Igentligen inget, Har ju inget behov av 63A så det var ju därför tanken var att säkra ner.
Varför det just är 63A huvudsäkring vet jag inte, Frågade farsan och det lät som att det alltid har vart så bara.
Går man tillbaka i tiden så var antagligen inte nätavgiften så dyr, då kanske man inte funderade så mycket över att huvudsäkringen låg på 63A
Det fanns ju betydligt många fler grejer på gården som drog mer ström förr.
Varför det just är 63A huvudsäkring vet jag inte, Frågade farsan och det lät som att det alltid har vart så bara.
Går man tillbaka i tiden så var antagligen inte nätavgiften så dyr, då kanske man inte funderade så mycket över att huvudsäkringen låg på 63A
Det fanns ju betydligt många fler grejer på gården som drog mer ström förr.
Maskiner: Hemek ciceron, Hitachi zx70lc3, Mf-5445, Mf-135,
TS
tor 04 jun 2020, 16:14#648450Om man inte kör så ofta är det bättre med tex bensinmotor på sågverk .
Jag har min vedmaskin på traktordrift och det ångrar jag inte ,den kräver annars 25 amp har nu 16 amp .
Mycket hänger på nyttjandet .
Jag har min vedmaskin på traktordrift och det ångrar jag inte ,den kräver annars 25 amp har nu 16 amp .
tor 04 jun 2020, 16:33#648451
För mig är det tvärtom. Evo36-an går på 16amp, tyst o fint och det är skönt att slippa ljud o avgaser från traktorn. Den är även gjord för traktordrift så vill jag stå i skogen eller på en skogsbilväg så går det bra.
Ldsaren skrev:Om man inte kör så ofta är det bättre med tex bensinmotor på sågverk .
För mig är det tvärtom. Evo36-an går på 16amp, tyst o fint och det är skönt att slippa ljud o avgaser från traktorn. Den är även gjord för traktordrift så vill jag stå i skogen eller på en skogsbilväg så går det bra.
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
tor 04 jun 2020, 16:44#648453
Men då kan man inte använda mycket annat .
20 amp så jag min hade enligt Hakka x 37 ,kör bara kanske 2 veckor om året .
halvproffs skrev:Ldsaren skrev:Om man inte kör så ofta är det bättre med tex bensinmotor på sågverk .
tor 04 jun 2020, 17:39#648457
Är separat el till huset och ladan och använder ingen annan ström från ladan när jag sågar ved.
Lång kabel också men visst är det på gränsen och över när klyven kör fast i en tjurig bit. Då får man vara snabb och släppa spaken.
Likaså när det är kallt ute då får motorn gå i fem- tio minuter så hydrauloljan blir varm.
Ldsaren skrev:halvproffs skrev:Ldsaren skrev:Om man inte kör så ofta är det bättre med tex bensinmotor på sågverk .
Är separat el till huset och ladan och använder ingen annan ström från ladan när jag sågar ved.
Lång kabel också men visst är det på gränsen och över när klyven kör fast i en tjurig bit. Då får man vara snabb och släppa spaken.
Likaså när det är kallt ute då får motorn gå i fem- tio minuter så hydrauloljan blir varm.
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
tor 04 jun 2020, 18:10#648460
Jag bollade med en nätägare för ett par månader sedan om dom hade framme den effekt som behövdes för mitt projekt och fick till svar att dom då måste byta transformator och min replik blir då instinktivt "men det ska ni väl inte ha betalt för" man hör att han blir irriterad på min replik och jag tänkte att det kanske var dumt att jag var så snabb i repliken. Han ringer upp en timme senare och meddelar att dom sätter in en större trafo då jag behöver effekten.
hlb skrev:Elleverantörerna vill gärna sälja energi, men om någon by-transformator måste bytas, när någon säkrar upp, är man inte lika sugen, utan vill ha mer betalt.
Jag bollade med en nätägare för ett par månader sedan om dom hade framme den effekt som behövdes för mitt projekt och fick till svar att dom då måste byta transformator och min replik blir då instinktivt "men det ska ni väl inte ha betalt för" man hör att han blir irriterad på min replik och jag tänkte att det kanske var dumt att jag var så snabb i repliken. Han ringer upp en timme senare och meddelar att dom sätter in en större trafo då jag behöver effekten.
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman
tor 04 jun 2020, 19:03#648468Min Woodmizer vill ha 35A på pappret. Jag kör den på 16A smältsäkring, har aldrig löst ut. Dock har 20A Automat säkringen till centralen löst ut en gång.
tor 04 jun 2020, 19:44#648470Ju mer man bromsar en elmotor ju mer ström drar den. Det är en naturlag.
En bandsåg startar ju lätt eftersom det inte är stora svängmassor som skall accelereras och laddas upp med svängmasseenergi.
Postar man en max-bredds-stock och matar max med fastklämt slött blad, så kanske den suger i sej enligt tillverkarens 35A. Men håller sej säkringen/dvärgbrytaren lugn efter den alltid inträffade strömspiken vid motorstarten så kan man ju köra lugnare och säkerligen klara sej med mindre avsäkring. Bara man inte pressar grejerna för hårt.
En bandsåg startar ju lätt eftersom det inte är stora svängmassor som skall accelereras och laddas upp med svängmasseenergi.
Postar man en max-bredds-stock och matar max med fastklämt slött blad, så kanske den suger i sej enligt tillverkarens 35A. Men håller sej säkringen/dvärgbrytaren lugn efter den alltid inträffade strömspiken vid motorstarten så kan man ju köra lugnare och säkerligen klara sej med mindre avsäkring. Bara man inte pressar grejerna för hårt.
sön 18 jul 2021, 10:42#719952From Augusti ska Eon göra om nätavgiffterna.
För vi bygger om, heter det så fint, i deras mail.
Jag har läst lite, och om jag läst rätt.
Så måste man ner från 25 till 16. för att komma billigare undan.
Annars finns ju 20 ampere nuförtiden.
Men 16 som huvudsäkring, ni som är duktiga på volt å ampere.
Det kan ju inte räcka ? Hakki Pilken kräver 16.
Om då frysen å kylskåpet startar inne, så blir det väl svart ??
Har ju inte längre skulltorkar å utgödsling eller spannmålskross
sön 18 jul 2021, 14:40#719986Om DU eller EON säkrar ned innebär inte detta att de byter ut kablarna.
Finns INGET som säger att just då du behöver mer ström sätter i en starkare säkring.
Hur du tillverkat/använder den är upp till dig och ditt samvete.
Finns INGET som säger att just då du behöver mer ström sätter i en starkare säkring.
Hur du tillverkat/använder den är upp till dig och ditt samvete.
sön 18 jul 2021, 16:48#720008Om det skulle vara så att elektrikern som byter till 16a och anmäler det till elbolaget råkar sätta i 10a istället så kan det vara bra att ha en sån här ifall nån du känner kan hjälpa dig stoppa i 16a istället 😎
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Husqvarna 350, 445triobrake, Jonsered 2253wh MF 2203
Vimek minimaster 101
Vimek minimaster 101
sön 18 jul 2021, 17:38#720020
Läs jannees inlägg ovan och fundera hur arg han skulle bli om nån tömt traktorn på diesel för honom. skulle han bara tänka ”det är nog någon på något som rekommenderat att göra så för att spara pengar så bra”. Det är straffbart även att stjäla elström. Nu tror jag inte dig om sådant men andra kan läsa.
Till dina funderingar. 1,73 x spänning x ström = teoretisk effekt du kan ta ut. Så ca max 11 kw på 16 A. Sen är frågan hur det blir med startströmmar etc. Det är nog knepigt att direktstarta en 11 kw motor på 16 a.
Jag har 16 och kör jag mer än 5 kw värme på vintern så brukar proppen gå om det blir ugnpannkaka, några plättar och lite värmepump. Kall smet är inte gott.
Det jag hade gjort i dina skor är att år 1 betalar jag för 25 men stoppar in 16a säkring. Det är tillåtet och passar. Sen skriver man upp när man byter säkring och vad man gjorde. Antingen kommer du att tröttna och bita indet sura äpplet och behålla 25 eller så kommer det gå bra och då säkrar du ner till 16.
Jag köpte en sån här när elförbrukning var skum så kan man se vad det är för förbrukning. Tex går värmen i växthuset så tittar man på elförbrukningen
https://www.clasohlson.com/se/Trå ... /p/36-4500
Amatörhuggare 62 skrev:From Augusti ska Eon göra om nätavgiffterna.
Läs jannees inlägg ovan och fundera hur arg han skulle bli om nån tömt traktorn på diesel för honom. skulle han bara tänka ”det är nog någon på något som rekommenderat att göra så för att spara pengar så bra”. Det är straffbart även att stjäla elström. Nu tror jag inte dig om sådant men andra kan läsa.
Till dina funderingar. 1,73 x spänning x ström = teoretisk effekt du kan ta ut. Så ca max 11 kw på 16 A. Sen är frågan hur det blir med startströmmar etc. Det är nog knepigt att direktstarta en 11 kw motor på 16 a.
Jag har 16 och kör jag mer än 5 kw värme på vintern så brukar proppen gå om det blir ugnpannkaka, några plättar och lite värmepump. Kall smet är inte gott.
Det jag hade gjort i dina skor är att år 1 betalar jag för 25 men stoppar in 16a säkring. Det är tillåtet och passar. Sen skriver man upp när man byter säkring och vad man gjorde. Antingen kommer du att tröttna och bita indet sura äpplet och behålla 25 eller så kommer det gå bra och då säkrar du ner till 16.
Jag köpte en sån här när elförbrukning var skum så kan man se vad det är för förbrukning. Tex går värmen i växthuset så tittar man på elförbrukningen
https://www.clasohlson.com/se/Trå ... /p/36-4500
Allt ovan är skrivet med reservation för eventuella tyckfel.
sön 18 jul 2021, 18:06#720035I min ungdom när vi hade oisolerade trådar hängde vi bara upp några tampar på trådarna när vi behövde lite extrakraft, dessutom behövde ej heller betala för den s.k. tjuvtagningen
Nyttjar man "bara" tillfälligtvis en högre strömstyrka än man betalar för betalar man ändå fullt ut för förbrukningen.
Det är väl så att det är upp till var och en hur rymligt samvete denne har?
Har man en gång haft 25 eller 35 amp i huvudsäkring är systemet byggt för detta, och troligtvis är all byggkostnad redan betald.
Elbolagen borde vara mer flexibla och inte så styvnackade, själv betalar jag idag ungefär 3 gånger mer för överföringen än för energin (elen), som extra grädde på moset regelbundna strömavbrott trots orimlig fast avgift och överföringskostnad.
Nyttjar man "bara" tillfälligtvis en högre strömstyrka än man betalar för betalar man ändå fullt ut för förbrukningen.
Det är väl så att det är upp till var och en hur rymligt samvete denne har?
Har man en gång haft 25 eller 35 amp i huvudsäkring är systemet byggt för detta, och troligtvis är all byggkostnad redan betald.
Elbolagen borde vara mer flexibla och inte så styvnackade, själv betalar jag idag ungefär 3 gånger mer för överföringen än för energin (elen), som extra grädde på moset regelbundna strömavbrott trots orimlig fast avgift och överföringskostnad.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar