Ny Teknik och Elektronik

Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

156 inlägg 63150 visningar 21 följer Svara, dela mm...  

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

tallen100  
jannee skrev:100 miljarder borta, varit bättre de byggt ett nytt kärnkraftverk 😀
Av detta verk skulle sedan Skellefteå haft stora inkomster under de närmaste 50 till 70 åren.

Javisst, men hur skulle de som inget begriper kunna förstå det 😀

Användarvisningsbild

svampbob  
#874741Jag blev tvungen att Googla på ifall NDA med NV gäller efter kk. Det verkar som att konkursförvaltaren kan träda in i avtalet istället för bolaget så det är bäst att fortsätta vara tyst om skandalen.

Användarvisningsbild

Vante  
#874768Det är Mega baklänges hantering först säkras patent och tillverkning att det går genomförandet tyvärr görs tvärt om Northvolt här är tar de in folk utan säkra det en eller det andra sedan påstår de något de inte har alls bara för få investeringar att strömma till

Användarvisningsbild

svampbob  
#874839Affärsvärlden talar klarspråk.

Styrelsens dröjsmål borde göra dem personligt betalningsansvariga. Inte minst för det miljardbelopp som Northvolt har betalat till rådgivare i stället för till de seriösa småföretagare som Northvolt lurat med sina osanningar”, skriver Benson som även pekar på den halleluja-stämning i media Northvolt länge surfade på.

”Ansvaret vilar även tungt på hejaklacken i media som in i det sista har medverkat till bluffen”, är Bensons dom.

Användarvisningsbild

svampbob  
#874840Jag hade redan 2018 kraftiga tvivel på NV med anledning av vad jag såg och hörde men kunde inte riktigt tro på mina egna slutsatser. Jag diskuterade med många seniora industribyggare och deras syn var "det kommer att bli en batterifabrik då man satsar så mycket pengar" trots att dom såg samma sak som jag gjorde.

När jag nu har fått studera ett antal haverier/konkurser på nära håll så är mitt bestående intryck hur hysteriskt och kaosartad det är på slutet. Man slåss mot klockan och det finns inte tid att göra något rätt och riktigt.

jannee  
#874848Redan den 19 oktober 2017 hade jag mina tvivel, trots min bristande kunskap om batteritillverkning.
Men det är ändå djävligt tragiskt att det skulle bli KK
Hade projektet lyckats hade det å andra sidan varit en stor framgång för svensk teknologi - som tydligen befinner sig i Kina och Sydkorea.

Användarvisningsbild

svampbob  
jannee skrev:Redan den 19 oktober 2017 hade jag mina tvivel, trots min bristande kunskap om batteritillverkning.
Men det är ändå djävligt tragiskt att det skulle bli KK
Hade projektet lyckats hade det å andra sidan varit en stor framgång för svensk teknologi - som tydligen befinner sig i Kina och Sydkorea.

Tittar på Henrik Jönsson om Northvolt.

Kom just ihåg att när jag träffade Peter Carlsson där i början så skojade han om att vi får se om det blir en fabrik eller en väldigt dyr parkeringsplats. Så lite självinsikt fanns det.

Användarvisningsbild

svampbob  
#875161staten/kungen var betydligt klokare för i tiden. Om någon ville försöka bygga upp ett jordbruk i Lappmarken eller andra ödemarker så kunde man beviljas fem eller tio år av skattefrihet.

En liknande gåva hade varit passande till NV. T.ex. sänkt arbetsgivaravgift i ett par år och ingen vinst skatt de första. Låt de privata investerarna står för risken och ge moroten först när bolaget går med vinst.

tallen100  
#875300Så kan det vara.

Användarvisningsbild

svampbob  
tallen100 skrev:Så kan det vara.

Du kan inte länka till Årets Svensk sådär vet du inte att han är både Putin och Hitler!

Användarvisningsbild

svampbob  
#875317Detta plingade just in i mailen. Kan detta uppvaknande ha med konkursen att göra?

jannee  
#875331Sådan information brukar oftast vara när man inte alltid har rent mjöl i påsen.
Sekretess = göra uttalanden eller åtgärder som man inte vill ansvara för.

Användarvisningsbild

svampbob  
jannee skrev:Sådan information brukar oftast vara när man inte alltid har rent mjöl i påsen.
Sekretess = göra uttalanden eller åtgärder som man inte vill ansvara för.

Jag tror inte att det handlar om det men det är lite roligt att dom skickar ut det till alla konsulter idag. Jag har hjälpt dom av och till i rätt många år nu och inte behövt någon tystnadsplikt. Andra beställare brukar kunna kräva det.

Tralsmo  
#875334Nja,, rent mjöl i påsen??

Ingen har rent mjöl i påsen när de går överstyr å knappt annars heller.

Allteftersom här nu kommer de å bli en extrem press från media å politiken.
Det är nog så att man vill att så lite fakta kommer ut som möjligt. Fakta är ju som bekant rätt lätt å vränga till så den ser ut som de passar.
Eller rättare sagt ingen som redan har fått för sig hur de ligger till bekymrar sig om de är sant eller inte.

jannee  
#875337Intressant vore dock att få reda på vilka som tjänat på Northvolt och hur mycket de berikats sig och i vilken ställning de har haft.
Detta skulle kunna visa på vilka oegentligheter som förekommit, om det nu gjort så.
En entreprenör i min närhet sa att man måste eller ska göra 3 ( tre) konkurser innan man är tillräckligt rik.
Detta skedde på 70 talet och entreprenören gjorde också så och bevisligen hade han det gott ställt senare i livet 😀

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).