Ny Teknik och Elektronik

Upplåta mark för solpaneler , någon som provat / gör?

5 inlägg 6100 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Upplåta mark för solpaneler , någon som provat / gör?

nilsszzon  
#755221 Funderar på om ngn har upplåtit mark för markbyggda solpaneler, först och främst tänker jag att enbart upplåta marken åt intressent för att de ska sköta anläggning samt ha abb. på denna.

inget intresse själv att nyttja producerad kW

var går gränsen för intresse? hur liten / stor mark kan det behövas? jag har en bit som ligger väldigt bra till både ur grannars , djur synpunkt och trvisel och även för att undvika stölder den är på ca 2ha



   TS
Användarvisningsbild

Re: Upplåta mark för solpaneler , någon som provat / gör?

svampbob  
#755238
nilsszzon skrev:Funderar på om ngn har upplåtit mark för markbyggda solpaneler, först och främst tänker jag att enbart upplåta marken åt intressent för att de ska sköta anläggning samt ha abb. på denna.

inget intresse själv att nyttja producerad kW

var går gränsen för intresse? hur liten / stor mark kan det behövas? jag har en bit som ligger väldigt bra till både ur grannars , djur synpunkt och trvisel och även för att undvika stölder den är på ca 2ha


Jag gissar att intresset är svalt. Jag är med i ett större bostadsprojekt och där har på mötena diskuteras om det ska kompletteras med solceller på taken. Ett problem har varit att det har krävts godkännande av Swedavia men nu i veckan så lät det som att kalkylen inte skulle gå ihop då inga bidrag skulle utgå.

Det är nog så att det är storleken på bidraget som styr mer än tillgången på mark.

Avatar Fallback

Re: Upplåta mark för solpaneler , någon som provat / gör?

nilsszzon  
#755240 ja du har säkert rätt med bidragen , att det är ofta det som drar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Upplåta mark för solpaneler , någon som provat / gör?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755502 Ska det byggas solceller på mark för försäljning till marknadspriser så bör nog området vara 50ha och uppåt, ligga bra till i elnätet och i elområde 4.

Avatar Fallback

Re: Upplåta mark för solpaneler , någon som provat / gör?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755588 Har man ett bra "reklamläge" längs en väg t.ex så räcker nog även med mindre ytor.
Här är ett exempel från grannkommunen i elområde 3, en fårhage med solceller på 0,8 hektar där fåren ska få gå kvar.
De skriver (december 2019) att det är länets (örebro) största solpark.......men sån´t kan ju snabbt ändra sig.

https://www.lindeenergi.se/solel/solhag ... 2b904.html

1649806863_solhagenflygbild_dji_0141.jpg

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).