SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Ny Teknik och Elektronik

Katam App för skogsmätning, test och video

18 inlägg 21534 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Katam App för skogsmätning, test och video  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#562542 Malmöföretaget Katam närmar sig nu en lansering av deras app Forest som mäter skog i telefonen och ger sedan beståndsdata direkt i deras app. Skogsforum har nu börjat testa en beta-version och här är våra tankar hittills.

Bakgrund
Katam som företag startades av Krister Tham som har förflutet på Sony Mobile. Grundtanken är att man enkelt med sin smartphone ska kunna mäta beståndsdata i sin skog och sedan kunna använda denna data till de behov man har. Genom att grundaren och även delar av utvecklingen är sprungna från Sony Mobile så utvecklas nu appen först via operativsystemet Android. En Katam app för Apples iPhone kommer alltså men först ut nu är Android.

Två versioner
Katams app kommer komma i två versioner. En gratisversion som de döpt till Forest Mini och en betalversion de kallar Forest Pro. Skogsforum har testat gratisversionen Mini och genom detta har vi bara kunnat spara en mätning åt gången. För att göra en ny mätning så måste man radera den gamla. Forest Pro kommer kunna köpas genom årsabonnemang. Priset för Katam Forest Pro har vi inte fått tag på ännu, vi uppdaterar här i tråden när vi vet. Katam Forest Mini släpps under påsken 2019 på Google Play, Katam Forest Pro kommer lanserar på Skogselmia i juni 2019.

Vad får man ut av appen?
Vi börjar i andra änden först. Lite förenklat så filmar du skogen du ska ha uppmätt och för oss med Miniversionen var filmningen begränsad till ca 20 sek. På denna tid hinner appen registrera träd och även yta som filmas. När jag testade appen så mappade den oftast upp runt 200 kvm på 20 sek. Efter att appen sedan har processat datan i videon så får man en rapport över den filmade delen av beståndet. Du lägger själv in medelhöjd och trädslag och får då ut följande per automatik:

Medeldiameter (da) på filmade träd i cm

Medelstam på alla filmade träd i m3sk

Medelvolym i m3sk/ha

Stammar per hektar

Grundyta i m2/ha

Antal detekterade träd


Hur stämmer datan som appen genererar från filmen?
Det kan vi inte säga förrän @tåndemåla har testat appen 😉. Men med de medel jag förfogar över så kan jag säga att den stämmer bra. I videon nedan så filmar jag ett knappt 60 årigt bestånd med gran på bra mark. Sedan visade det sig att det blev ett manuellt fel i mätningen i videon. Jag hade matat in 27 meters höjd men det var övre höjd och appen behöver medelhöjden. Tar man höjd för detta så ser det ut som det stämmer mycket bra. Jag klavade också träden men hade en vanlig “billig” klave så noggrannheten blir inte optimal. 28 cm i diameter känns som det stämmer dock. Tänk också på att om du filmar från en stickväg så kan beståndsvolym bli större än i verkligheten, det har ju att göra med att träd nära väg växer bättre och blir grövre än träd inne i beståndet.

Katam meddelar också att Linnéuniversitetet i dagar kommer släppa en rapport från ett projekt där de validerat hur mätnoggrannheten är i appen. Vi återkommer när de släppt denna rapport.

Något som imponerar är att appen klarar av att hitta träden för mätning trots att videon skakar rejält, det krävs troligtvis en hel del beräkningar vid höga bildfrekvenser som gör detta möjligt. Enligt Katam så kan man få ännu bättre mätningar med en så kallad gimbal monterad på telefonen. En gimbal är ett handhållet gyro som gör att bilden stabiliseras.

Som sagt så valde jag ett lätt bestånd att mäta på dessa första mätningarna. Det är ett råd som också Katam ger i instruktionen till appen. Jag testade också på andra bestånd och märker genomgående att det blir svårare att mäta ju tätare och yngre skogen blir. Inte konstigt på något sätt egentligen men ändå värt att nämna.

Det ska bli spännande att följa resan Katam nu har påbörjat, speciellt med tanke på att det är en app för “vem som helst med en smartphone”, dock en avancerad sådan som idag är helt unik för skogsmätning. Ett generellt problem med appar till smartphones är att de rackarna kan ringa när man använder en app. Det hände redan första gången och blir ett irritationsmoment. Ett abonnemang där ingen vet numret och att man använder telefonen enkom till mätning kan vara en lösning om man ska mäta mycket. Eller också så vänjer man sig.

Några + och - efter första testen:

+ Lättanvänd och enkel att förstå.
+ Rätt använd ett otroligt kompetent verktyg för skogsmätning.
+ Kan hjälpa till att öka kunskapen hos skogsintresserade och förenkla vid ex en virkesaffär.

- Drar en del batteri (men det var också väntat).
- Man kan inte manuellt avbryta en process av en video. Man kan påbörja en ny men det hade känts bättre om man kunde avsluta en process som man vet att man inte behöver.
- Ibland kan det vara svårt att komma 2 - 3 meter från första mätträd (om ingen väg finns).

Testa Katam Mini!
I dagarna kommer Katam släppa gratisversionen öppet på Google Play. Det är ett starkt råd att ladda ner appen och testa. Vill du ha exakt mätning så krävs idag att man använder en referensskylt som i videon nedan. Den behövs förvisso inte men förbättrar mätningen och kan beställas till självkostnadspris hos Katam och i framtiden kommer den enligt Katam inte att behövas alls. Det vore intressant om fler kunde testa appen och sedan ge sin syn på den här i tråden. Vi uppdaterar med länk när den är redo i Google Play.

Framtid
Det märks att Katam jobbar för att förenkla användandet av appen och få ner eventuella trösklar. En målgrupp är skogsägare och på sikt kommer skylten försvinna och höjdmätning i appen kommer med stor sannolikhet också.
Katam Forest Pro kommer också utvecklas, här finns intressanta saker som en fullständig rapport med GPS positioner för varje mätt träd samt individdata på varje mätt träd. I Katam Pro kommer det också finnas möjlighet till avancerade rapporter som eventuellt kommer göra det möjligt att skicka in förfrågningsunderlag på ex ett leveransrotköp direkt från skogen.

Video
Här nedan är en video från absolut första testet av appen. Det är hela röda tråden med videon, att kunna se hur undertecknad hanterar appen utan att ha testkört innan. Videon kompletterar också texten här ovan så det kan vara bra att se den om du är intresserad.





Så, vad är dina tankar om appen, är det något du ska testa?



   TS
Avatar Fallback

Re: Katam App för skogsmätning, test och video

Chainsaw Charlie  
#562676 Den ska jag helt klart prova när den släpps. Men den känns för tidskrävande för dagligt planläggningsarbete. Möjligtvis i väldigt virkesrika bestånd där man annars tenderar att underskatta volymen.

I varierande bestånd kommer det ju även här att vara subjektivt var du väljer att lägga provytan och filma för att pricka medelvärdet för beståndet.

Användarvisningsbild

Re: Katam App för skogsmätning, test och video

Fredrik Reuter  
#562682 Javisst, testa gärna, det hade varit intressant med ett eller flera proffsutlåtande.

I betalvarianten så ska man kunna skjuta upp processerna och fokusera på att filma/planlägga för att sedan låta telefonen jobba klart när man är klar. Det kan nog vara en bra grej om man mäter mycket.

Men som sagt, det vore jätteintressant att höra rapporter från fler nu när den släpps! 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Katam App för skogsmätning, test och video

JerryH  
#562686 Låter onekligen som något man ska testa.
Om inte annat för att se hur fel skogsbruksplanen är ;)

Och att det skulle vara svårt att få en icke subjektiv mätning på en avdelning, då är det ju bara att ta 2-3 stickprov runt om i samma avdelning och sen dra ett snitt på de mätningarna som får symobolisera hela avdelningen.

Användarvisningsbild

Re: Katam App för skogsmätning, test och video

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562691 Ska med testa men som redan sagt känd det som det tar för lång tid och är mest användbar i de bestånden som man redan ligger bra i! Jämna bestånd. Något annat är att det krävs medelhöjd vilken inte kan räknas ut utan måste uppskattas vilket man inte behöver med övrehöjd.

Användarvisningsbild

Re: Katam App för skogsmätning, test och video

Fredrik Reuter  
#562696 Det låter bra, det ska bli spännande att få ett utlåtande från proffsen!
Det kan också vara så att de får till höjdmätning i appen snart, då försvinner ett moment till men också ett moment till som är intressant att proffsen testar.

Om man är idog och använder betalappen så ska man kunna mappa upp ett helt skifte och få individdata på varje träd, även med GPS positioner som är exporterbar. Kan man då validera datan som kommer ur appen (som Linnéuniversitetet nu gör) så kan man göra eget underlag för en rotpost.

Ganska häftigt i så fall, detta borde kunna ge underlag för drivningen också då man kan planera flöden utifrån vart man vet att volymen står.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Katam App för skogsmätning, test och video

jpskog  
#562742 Skulle vara intressant att köra via drönarens kamera som sitter monterad på en stabil gimble! :-ss

Avatar Fallback

Re: Katam App för skogsmätning, test och video

Chainsaw Charlie  
#562896 Framtidens planläggning blir väl att man får gå omkring med en roterande kamera på kepsen. Sen bearbetar datorn informationen över natten och nästa morgon har man en färdig 3D plan. :)

Användarvisningsbild

Re: Katam App för skogsmätning, test och video

freasp  
#563367 Har ni testat den finska appen Trestima ? Den kan avgöra trädsort mm

Användarvisningsbild

Re: Katam App för skogsmätning, test och video

rejser  
#563748 Jag har kört båda apparna ett tag och använder dom i kombination med eSkog som det finns färdiga export-rutiner.
Testkör alltså både pro och mini för att kunna ge feedback till Katam.
Kommer en del dubbelinfo jämfört med Fredriks post, men detta är vad jag har med mig i bagaget.
Har även gått runt med relaskop, klave osv för att jämföra siffror.

Man kan i efterhand när videon är processad gå in och byta trädslag på enskilda träd.

Mini är ju tänkt som en demo-app, kan vara lite svåranvänd i början, lätt hänt att man börjar inspelningen lite innan man kommit in i hur beståndet egentligen ser ut, kanske närmare vägen, och eftersom inspelningstiden då är lite kortare så kan det bli lite konstiga siffror jämfört med sin gamla skogsbruksplan. Så ett tips, gå in ordentligt i beståndet.
Sedan kan man göra en inspelning som analyseras. När man gör en ny inspelning försvinner den gamla.

Pro kan man spela in hur långa sträckor man vill, men analys-tiden blir längre.
Man kan ha flera fastigheter, avdelningar och flera videor per avdelning.
När man gör flera inspelningar på en avdelning så får man ett snitt när man kollar på avdelningen.
Man behåller sina gamla inspelningar.

Finns vissa grejer som haltar så som det ser ut nu, men vet att det jobbas på, och det har hänt mycket sedan jag började testa.
Vissa saker är enkla, andra lite klurigare (vår terräng), saknas lite instruktioner om mer avancerade mätningar, men det är på väg fick jag reda på precis.

Så väldigt trevliga verktyg för att arbeta digitalt och ha en levande skogsbruksplan. Jag vet även att eSkog har en del grejer på gång för att jobba effektivare i skogen.

Bra videor och info från Fredrik.

Har ni frågor så kan ni skicka PM eller skriva här så ska jag svara på det som kan och får svaras på.

Avatar Fallback

Re: Katam App för skogsmätning, test och video

Hasse smålänning  
#565642 KATAMs Mini-app ligger nu publikt på GooglePlay och kan alltså testas av de flesta som har nya Androidtelefoner. Egentligen behöver man ha särskilda skyltar (kan köpas på http://www.katam.se) också men man ser hur appen arbetar också utan skylt.
Mini-appen är gratis.

Användarvisningsbild

Re: Katam App för skogsmätning, test och video

rejser  
#565644 Om referensskylten saknas blir mätningarna lite knas.
Kom ihåg att kolla igenom guiden ordentligt.

Avatar Fallback

Re: Katam App för skogsmätning, test och video

bserv  
#567267 Om ni - som jag - inte hittar appen Katam Mini i Google play - så beror det nog på att er mobil inte har tillräckligt med RAM. För att fungera krävs mer än 3 GB RAM - och det är kanske inte alla medvetna om hur man kollar i sin mobil. Jag har lärt mig det nu och inser att det är dags uppgradera mobilen - igen - tyckte det var alldeles nyss 😀

Användarvisningsbild

Re: Katam App för skogsmätning, test och video

rejser  
#567315
bserv skrev:Om ni - som jag - inte hittar appen Katam Mini i Google play - så beror det nog på att er mobil inte har tillräckligt med RAM. För att fungera krävs mer än 3 GB RAM - och det är kanske inte alla medvetna om hur man kollar i sin mobil. Jag har lärt mig det nu och inser att det är dags uppgradera mobilen - igen - tyckte det var alldeles nyss 😀


Bra information

Användarvisningsbild

Re: Katam App för skogsmätning, test och video

Fredrik Reuter  
#567365 Hej,
Här är en direktlänk till appen på Google Play, så kan man direkt testa om telefonen håller måttet...

https://play.google.com/store/apps/deta ... order.free

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).