Ny Teknik och Elektronik

Leta med metalldetektor

88 inlägg 41626 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetektor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514644 Spännande, fortsätt gärna redovisa fynd.

Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetektor

stegmaster  
#514661
Slurfi skrev:Spännande, fortsätt gärna redovisa fynd.

Absolut, det ska jag göra.
Hoppas ju kunne visa fram lite mer roliga saker (en rostig skit från min tomt) när man väl kommer igång på riktig, på platser jeg funderat fram, som jeg vet det vore aktivitet i typ 200-300år minst.
Hoppas vel i första hand på gamla mynter, men even gamla knivar och likn, vore kul.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetektor

stegmaster  
#514669 Om det nu interesserer någon, så förutom att man kan höra skillnad i ljudet, så visas det 2 stora siffror på displayet til detekoren.
Dessa siffror kallas et ID nr., som altså visar vilka typ av metall det handler om.
Idag hadde alla min "fynd" ID på mellan 16-20, (altså järn).
Enklare er om man hittar silver för då går ID nästan til topps, altså nära 99, even om det ochså kan vara aluminium.
Alt annat er lite mer lurigt och luka ut va som er skit och va som er guld.
Men med alt rett justerat och lite mer erfarhet, så blir man alt mer säker på va man ska gräva på och va man ska skippa, men 100% säker kan man aldrig vara oavsett hur mycket erfarhet man har.
Och nyfiken som man er, så er det svårt att skippa något, åtminstone nu i början. :d

Här en översikt som visar dom olika ID graderna, och va som man kan tänka finna innom dom olika värden.

1528666912_uten_navn.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetektor

stegmaster  
#514951 Hann med ett kort svep i dag med, och mest bara järn och alu. skrap, dock hittade jag en patronhylsa som jag undrar va kommer ifrån. :???:
Bara ca 6 m från husväggen på min tomt, på mark som aldrig vore grävt på eller forstörd på annat sett.
Fanns på ca 15-20cm djup.
Har aldrig funnits nåt gevär i huset här, sen har den inte kunnat rotat sig så langt ner i jorden på bara några 10 år, så kanske kan vara från kriget??
Nån som kan nåt om ammo?? Er ca 6-7cm lång och ca 12mm tjock. (gissningar)
La en normalstor spik som referens bredvid.

1528913867_img_20180613_195711.jpg



1528913868_img_20180613_195703.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetektor

totte  
#514954 Ser ju mest ut som en Mauser-patron, bör i så fall vara kaliber 6,5 mm.

Avatar Fallback

Re: Leta med metalldetektor

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514962 Står ofte en merking i bakkant av hylsa, gammel Mauser Tysk 7,92X57, Forsvaret ombygd 7,62x51 Nato. 6,5 er uvanlig for gammel Mauser.

https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_patrontyper

Men nr 2 på ditt andre bilde, hva er det? Kan det være en sikrings patron (el).

Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetektor

stegmaster  
#514972 Tack Totte och Rank, det er säkert en Mauser hylsa som ni säger, det var vel et vanlig våpen i tidligare tider. :-bd
Kollade själv ochså först på bakkanten, even med forstörningsglass, men det står inget där va jag kan se.
Va det andra er vet jeg inte riktig, förutom den största biten, ser ut som drivverket från en leksaksbil.

1528919856_img_20180613_215403.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetektor

Seb macahan  
#514993 Vill du finansiera din hobby en aning så rekommenderar jag att besöka välbesökta badplatser. Roade mig med detta som ung (barn). Antingen cyklade man dit dagar med dåligt väder eller frammåt sensommar höst. Vissa dagar och vissa stränder var riktigt lönsamma. Men nuförtiden får man väl ha någon detektor som kan sniffa upp "Swish nummer" i luften i stället :roll:
Vill du göra roliga fynd rekommenderar jag o läsa mycket historia om din bygd. Oftast hittas roliga fynd inte av slumpen. Läs på vart soldater har stigit i land, slagit läger, vart gamla bruks byggnader legat osv så kommer du hitta mycket roligt. Detta var min största hobby som barn. Har hitta både stenåldersyxor och riktigt gamla järnföremål. Största fyndet var en bosättning (husgrund) med eldplats som vi hittade när vi var 12år gamla. Just stenåldern är väl lite svår letat. Ska nog också tilläggas att jag är uppvuxen i ett område där det var mycket aktivitet från stenåldern och frammåt.

Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetektor

Seb macahan  
#514994 Glömde ett tips, använd en bilantenn att sticka ner i jorden/sanden. Är det bra marker är det en otroligt bra hjälpmedel. Man märker direkt om det är sten rötter eller något annat man träffar.

Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetektor

stegmaster  
#515016 Nu har jag ingen tanker om att göra pengar på denna hobby, då jag tänkt på detta i mange år, men det har bara inte blivit av förr nu.
Det krevs ju lite tid ochså.
Det er kicket man får när man tror man hittar nåt spennande som gör det roligt, tycker jag. :grin:
Att hitta objekt går ju snabbt, men att gräva upp alt er det som tar tid.
Söker jag på en gräsmatta hinnar jag inte med mer enn att hitta och gräva upp mer enn ca 10 objekt pr time.
Annars er en strand en enkel och fin plats och leta fram nyare saker som folk har mistat som gullkedjor, ringar och likn.
Det jag anser som som mest interessant er gamla mynter från 1700-1800 talet, och gärna silver, samt reliker från ww2.
Att gå på dom mest kända platser som jag vet det vore sökt tidligare av andra folk, orkar jag inte, då sjansen er liten för att hitta nåt som dom har missat.
Men jag har fått tillstand av 2 stora markägare att gå på deras mark, så jag vet om mange interessanta platser att leta där.
Blandt annat platser som jag vet det vore stor aktivitet på 1700-1800 talet. (gamla stenbrott, var dom tog ut stora stenblokkar och huggde til dom så dom blev fyrkantiga på början av 1800 talet).
Samt platser som det var aktivitet under ww2, som inte er så bekant om man inte er lokal.
Så det er viktig att tänka til lite innan man far iväg, för man hinnar inte med att söka över alt.

Nu har jag vel grävt upp typ 50-60 objekter här på min egen tomt, så nu er det snart dags att dra igång på riktig. (Detta för att göra mig bekant med utrustningen).
Det enda med snev av interesse här på tomten min har varit denna patronhylsan, och en 5 öre mynt från 1966. :wink:
Men det jag lärt mig er att det tar tid att gräva hål på hård mark med torv, så lite mer sandjord hadde inte vore fel, men det finns det tyvärr lite av här.
Ska köpa mig en sådan knivspada, som er just en blandning av en kniv och en handspada då den verkar fin att skära i torv och even klenare rötter kan man kutta med denna, då den tål mycket stryk.

Typ en sånn här:
https://procollector.no/produkt/garrett ... knivspade/

En bild på dom "stora" fynden så langt. :lol: :lol:

1528973170_img_20180614_103915.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetektor

stegmaster  
#515699 Har inte haft tid (samt att det vore dårligt väder, nästan bara regn den senaste tiden) att söka nåt mer, men fick hem några nya prylar som er bra att ha.
Hoppas dock jag snart er ute i "skarpt" läge. :smile:
Det första er en knivspada til det fina pris av 490kr. :surp:
Men en rejäl sak er det, med et 7-8mm härdat stål blad med skarpa sidor, så den tål att bendas och brytas med, vilket inte funkar med en vanlig hagespada, då den böjar sig direkt om man bryter lite med den. (dock er vel priset bara typ 30-40kr).
Sen några hörlurar så jag inte stör hela min omgivnad, samt att batterikapasiteten dubblas när man kör med lurar.
(En granne hörte mig hela ca 150m bort när jag körte utan, så det er ju inget kul).
Dessutan hör man lyderna från detekoren bättre själv när man får dom direkt på örat. ( seprerat ljudjustering på varje öra).

1529524623_img_20180620_213438.jpg


1529524623_img_20180620_213355.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Leta med metalldetektor

Pan  
#515726
stegmaster skrev:Och här kommer bild efter ca 5timar i syra. (av samme sida av mynten)
En rejäl skillnad, ingen rust kvar. :-bd
Svårt att få til en skarp närbild med mobilen, men viktigste var ju hur det gick med rusten. :smile:
Tack så mycket för tipset, @flu


1528397455_img_20180607_204039.jpg


Om du hittar äldre mynt så är det dumt att rengöra, då det faktiskt kan sänka värdet på myntet. Ska de rengöras så måste det göra på speciella sätt. Hittar du något som du misstänker är av viss ålder och av visst värde så hör hellre med en numismatiker först. På en femtiöring från 66 spelar det kanske inte så stor roll.

Jag vet inte hur det är i Sverige, men i Norge gäller att om du hittar och rapporterar in ett fynd som leder till att man vill genomföra en arkeologisk undersökning så ska den bekostas av markägaren. Så var det i alla fall när jag bodde i Norge (och hade viss kontakt med arkeologer). Och det kan ruinera vem som helst. Så hittar du en vikingagrav i trädgården så gör du oftast bäst i att vara tyst. Det kan åtminstone vara värt att kolla upp regelverket innan man meddelar myndigheterna. (Det kan ju ha ändrats utan att jag vet om det.)

Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetektor

stegmaster  
#515736
Pan skrev:

Om du hittar äldre mynt så är det dumt att rengöra, då det faktiskt kan sänka värdet på myntet. Ska de rengöras så måste det göra på speciella sätt. Hittar du något som du misstänker är av viss ålder och av visst värde så hör hellre med en numismatiker först. På en femtiöring från 66 spelar det kanske inte så stor roll.

Jag vet inte hur det är i Sverige, men i Norge gäller att om du hittar och rapporterar in ett fynd som leder till att man vill genomföra en arkeologisk undersökning så ska den bekostas av markägaren. Så var det i alla fall när jag bodde i Norge (och hade viss kontakt med arkeologer). Och det kan ruinera vem som helst. Så hittar du en vikingagrav i trädgården så gör du oftast bäst i att vara tyst. Det kan åtminstone vara värt att kolla upp regelverket innan man meddelar myndigheterna. (Det kan ju ha ändrats utan att jag vet om det.)


Jo jag vet hur du tänker, men tror inte vanlig rengjöring (som att tvätta den ordentlig), gör nåt eländet, det er vel om börjar med stålbörste eller likn, som gör ripor och likn, som det sänkar värdet va jag fattat.
Even proffsen jag sett på YT gör likn. rengörning.

Själv äger jag bara 2 trädgårder, så det er på andras mark jag fått lov att gå att leta, men tror knappast någon får betala utgrävningar själv, om det inte handler om att dom vil bygga nåt just där(en våning eller väg).
Dock tror jeg denna problemställning er minimal, men man vet ju aldrig.
Jag har kollat mange videoer av detektorletare andra platser i Norge, och dom hittar ju vikingsaker titt som tätt, men dom bara tagger hittaplatsen och skickar inn prylerna, annars hadde nog aldrig en markägare låtit några menniskor leta på hans mark, om det vore så krångligt. :???:
Som jag skivit tidligare så ska saker gamlare enn 1537(mynter 1650), leveras över til myndigheterna, men då har man krav på hittalön om dom vil behålla det man hittat. (Annars kan man behålla det man hittar.)
Det finns dock en konstig upphöjning i terränget bara 200m bort från mig (ca 20mx20m), var man misstänker kan vara nån gammal grav, men inget er undersökt va jag vet.
Men det ser visserligen konstig ut, ska se om jag lyckas få til en bild av det nån gång (det står mitt imellan en rad stora granträd, som finns bara just där).
Det minnar om nåt kan vara skapat av menniskor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Leta med metalldetektor

Pan  
#515759 Det stämmer nog som du säger, att det bara är om man ska bygga på platsen och därmed riskerar att förstöra fornfyndet. Jag minns bara att det var diskussion om hur fel lagen slog när folk inte anmäler fynd de gör av rädsla att behöva betala en utgrävning.

Användarvisningsbild

Re: Leta med metalldetektor

stegmaster  
#515868 Det er visst lite myter rundt detta med vikingfynd, för jag såg en video av en repr. från myndigheterna forklare detta lite närmare. (hittar inte igen den just nu men ska länka om jag hittar igen den).
Om man hittar nåt och skickar inn det til dom (som man ju ska), så varderar dom om det kan vara interessant för dom att kolla närmare.
I så fall gör dom detta med en georader (som dras med atv om det er på åkermark), så dom er snabbt klara med om dom vil gräva eller inte. (dom ser etter bålgropar eller pålgropar).
Blir det utgrävning har markägare krav på ersättning (dock sa man inget om hur mycket), sen har dom en viss tid på sig, typ 4-5 veckor, sen kan bonden (markägaren) bara köra på igen som vanligt.

Annars så såg jag just denna videoen från en utgrävning av en vikninggräv, och blev rejält förvånat över hur grunnt det ligger i marken. :surp:
Detektoren hadde ju gått rett i taket om man kommit över dessa järnprylar som ligger överst. :d


   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).