Vedmaskiner, flishuggar

Vart hittar man kapacitet på vedmaskiner

27 inlägg 17764 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vart hittar man kapacitet på vedmaskiner

mb track  
#120210 om veden överstiger 30 cm diameter får det bli motorsåg istället för vedmaskinen och matarmord tycker det blir lättare med grip motorsåg om det blir mkt grov ved har hyraulklyv 15 ton med hydralisk ljusterbar yxa, å elstyrd spak till klyv inne i tracktor lyfter i klyven med grip, går förvånansvärt bra tycker jag .värmland..

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Vart hittar man kapacitet på vedmaskiner

Åke Nilsson  
#127270 Hej !
Hördes lite onödigt att använda traktordrivning till vedtillverkning på grövre ved.....
Då ska man stå ut med surret samt 150 kr / tim högre driftkostnad inte bara dieseln som kostar !!!

Vi kör allt på EL woodmax 1x42.
Klarar 42 cm spikrakt men praktiska diametern ligger kring 35 cm med tanke på kvistknölar m,m.

Åke.
Senast redigerad av Åke Nilsson lör 08 okt 2011, 20:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vart hittar man kapacitet på vedmaskiner

Åke Nilsson  
#127271
Åke Nilsson skrev:Hej !
Hördes lite onödigt att använda traktordrivning till vedtillverkning på grövre ved.....
Då ska man stå ut med surret samt 150 kr / tim högre driftkostnad inte bara dieseln som kostar !!!

Vi kör allt på EL woodmax 1x42.
Klarar 42 cm spikrakt men praktiska diametern ligger kring 35 cm med tanke på kvistknölar m,m.

Åke.

Avatar Fallback

Re: Vart hittar man kapacitet på vedmaskiner

nomis  
#141985 Tycker att det är höga siffror som anges här i tråden. Antar att ni inte räknar in tiden på allt runt omkring?

Själv kör jag ganska precis 1 kubikmeter stjälpt per timme (ensam). Då är det finkluven, 30cm björkved. Råmaterialets diameter är mycket varierande, mellan 4 och 30cm.

I det ingår att lyfta upp på vedbordet med kran, köra genom maskinen, hålla undan spån, lägga i ordning veden lite i säcken samt att köra undan färdiga säckar med hjullastare.

Tycker inte att det borde gå att köra så mycket snabbare...
Klyver jag alldeles för "fint"? Man skulle ju spara mycket tid på att slippa "klyva om" grova bitar.
Hur grova vedbitar brukar ni andra som säljer ved acceptera?
Duger det att köra en 30cm i 6 bitar?

Mycket funderingar blir det...

Avatar Fallback

Re: Vart hittar man kapacitet på vedmaskiner

skogshasse  
#141987 hej nomis jag håller med dej om att man måste räkna med allt arbete

Användarvisningsbild

Re: Vart hittar man kapacitet på vedmaskiner

Skogstomte  
#141989
nomis skrev:Tycker att det är höga siffror som anges här i tråden. Antar att ni inte räknar in tiden på allt runt omkring?

Själv kör jag ganska precis 1 kubikmeter stjälpt per timme (ensam). Då är det finkluven, 30cm björkved. Råmaterialets diameter är mycket varierande, mellan 4 och 30cm.

I det ingår att lyfta upp på vedbordet med kran, köra genom maskinen, hålla undan spån, lägga i ordning veden lite i säcken samt att köra undan färdiga säckar med hjullastare.

Tycker inte att det borde gå att köra så mycket snabbare...
Klyver jag alldeles för "fint"? Man skulle ju spara mycket tid på att slippa "klyva om" grova bitar.
Hur grova vedbitar brukar ni andra som säljer ved acceptera?
Duger det att köra en 30cm i 6 bitar?

Mycket funderingar blir det...


Håller med.

Vi brukar vara nöjda med 2st 1,5m³ storsäck per timme på två man, 30cm, inga bitar större än 10 - 12cm tvärs över. Då ingår allt som du tar upp. Större bitar vill vi inte (våra kunder) ha samt att det torkar inte ur lika bra då vi klyver före midsommar och börjar sälja på hösten. Maskin Japa 2100 (max 30cm dia, enkelklyv)

Användarvisningsbild

Re: Vart hittar man kapacitet på vedmaskiner

Åke Nilsson  
#141990 Hej !
Brukar göra 3 säckar 1,5 m3 /timme inkl. allt runt i kring.
Då har veden varit under 20 cm .

WOODMAX 1X42 KLYVER MED 8 DELSKNIV då kan jag göra 2 vedträn åt gången och bägge klyvs.

Åke

Användarvisningsbild

Re: Vart hittar man kapacitet på vedmaskiner

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141996
skogshasse skrev:hej nomis jag håller med dej om att man måste räkna med allt arbete


Jag håller inte med, frågan gäller kapacitet på vedmaskin, då är inte allt runt om intresant, utan förutsätter att maskinen får maximalt med "mat".

Skall man räkna med allt arbete runt om skall väl frågan vara kapacitet på vedanläggning, och svaret inkludera antalet som jobbar i vedproduktionen, samt vilken kringutrustning som finns?

Har du en effektiv linje med bra materialflöde så går maskinen effektivt 100% av arbetspassets timmar, har du däremot bra maskinen utan matarbord och måste bära fram varje bit till maskinen, och sen måste forsla bort den färdiga veden kanske du är nere i 50 % av tiden som maskinen går.

Användarvisningsbild

Re: Vart hittar man kapacitet på vedmaskiner

totte  
#142004 Det viktiga är väl i alla sammanhang när man specificerar kapacitet att man anger vad som ingår, och att man när man svarar tar sig tid att verkligen läsa frågan, liksom när man frågar att försöka formulera tydligt vad man vill veta.

Allmän reflektion, ingen relation till vad som sagts här ovan, minns inte ens hur tråden började.

Avatar Fallback

Re: Vart hittar man kapacitet på vedmaskiner

Tompamannen  
#142026 Som trådskapare och frågeställare så tycker jag det framgår ganska tydligt att det är kapaciteten på maskinen som jag efterfrågade. Hur lång tid det tar när farfar irrar omkring med barnbarnen och ska plocka upp riset i skogen eller hur många minuter det tar för Kalle 84 att fylla stockabordet med några pinnar är helt oväsentligt och beror på helt ovidkommande omständigheter. Det som räknas och som är intressant är precis som nån skrev hur snabbt maskinen arbetar med 100% matning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vart hittar man kapacitet på vedmaskiner

nomis  
#142046 Tycker det är rimliga åsikter ni kommer med. Jag borde väl startat en ny tråd, men tyckte att den här låg ganska nära.

Som någon skrev är det viktigaste att uppge vilka förutsättningar man har när man anger kapacitet. Min (hembyggda) maskin går minst lika fort som en Hakki Pilke 1x37, men jag kommer ändå inte i närheten av de siffror som anges för den eftersom jag kör finkluven "spisved" i 30cm längd från krokiga björkstammar.

Sedan är det också intressant att ange över hur lång tid man räknar. Jag kan säkert få igenom 2-3 m3s på en timme om allt flyter perfekt, men aldrig 16-24 m3s på en 8-timmars arbetsdag. Om man skall ange kapacitet bör man ju räkna medelvärde över en ganska lång tid för att få ett pålitligt resultat.

Åke Nilsson: Menar du att du kan köra 36 m3s på en vanlig 8-timmarsdag? Imponerande!

Avatar Fallback

Re: Vart hittar man kapacitet på vedmaskiner

Tompamannen  
#142053 Per timme med hyffsade förutsättningar gäller naturligtvis. Allt som sätter kuggar i hjulen, kvist, vresigt, grovt, klent, kort, ska räknas som avvikelser så klart.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).